Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit

Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit #2094568 25/07/2015 21:28
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Slik ser min kjære racer ut fra og med i dag:

Du ser ikke hva som har skjedd? Da skal jeg fortelle. I går på vei hjem fra en liten kveldstur skulle jeg som vanlig kreke meg opp en av de avsluttende 30%-kneikene inne i landsbyen. Plutselig slapp skoen fra pedalen. Ikke så rart siden klossene har det med å bli helt spist opp av sandsteinstrappene som må forseres mellom huset og nærmeste gate som kan sykles. I tillegg er man fullstendig Bambi i disse trappene og i alle barer når man går med glatte, harde landeveisko.

Så i kveld tok jeg mot til meg og skiftet pedalene til et par Eggbeaters og tok på terrengsykkelskoene isteden. Det funker jo fint hver eneste dag på terrengsykkel, så hvis stilpolitiet kan konsentrere seg om geita si isteden så burde det jo gå bra. Eller? Her er mine erfaringer fra kveldens tur.

1. Det ser rævva ut. Ja, jeg innrømmer. Store terrengsykkelsko av joggeskomodell ser ikke bra ut på racer. Men fra og med nå driter vi i det og konsentrerer oss om funksjonen isteden.

2. Terrengsykkelsko og -pedaler bygger mye mindre i høyden enn det landeveisditto gjør. Resultatet var at jeg måtte stoppe to ganger og justere ned setet for å få det til å stemme. Satte ned setet omtrent en centimeter totalt. Det høres ikke mye ut, men det gjorde sykkelen en centimeter penere (alle som har sett mine sykler vet at vi høye folk må ha setet i fyrtårnhøyde). I tillegg ble kjøreegenskapene en centimeter bedre også. Lavere sete gir lavere tyngdepunkt og mer følelse av å sitte i sykkelen enn oppe på den. En god ting.

3. Terrengsykkelsko er breie og kombinert med at skoen kommer en centimeter lavere så ga det et litt spennende bakhjulsløft i den første krappe svingen som samtidig er en oppoverkneik hvor man må tråkke litt for ikke å stoppe opp. Litt småguffent og noe som gjorde meg forsiktig videre ut i turen, på steder hvor man har litt fart inn i en sving hvor det begynner å gå bratt oppover slik at man må tråkke.

4. Terrengsykkelsko er mykere enn landeveisko. Dette føltes veldig tydelig i starten av turen. Selv om jeg tenkte at disse skoene og pedalene jo funker helt fint ved hnngghhing på singlespeed så føltes det rart ut. Det er jo noe med at man er vant til at på racer skal alt være hardt, fast og kontant. Da føles myke sko som en wattspiser. Men etter en mil tenkte jeg ikke lenger over det, så man venner seg raskt.

5. Eggbeaters med fire innklikk er bedre enn landeveipedaler med bare ett. Nå skal man jo ikke drive og stoppe og sette ned foten så mye da, men likevel, bare de få gangene på en vanlig tur var det deilig å få i skoen umiddelbart, isteden for å kløne litt før den er på plass. Kan se for meg at dette er et veldig pluss når man er nede i byen med rødlysstopp og trafikkork.

6. Terrengsykkelsko er nydelige å gå i. Dette var jo egentlig hele grunnen til å skifte, og det leverte. Nå kan jeg gå ned trappene uten å måtte holde meg fast i rekkverket og uten å føle at jeg er på vei å skli hele tiden. Og uten at klossene blir spist opp.

Resultat av testen? Eggbeaterne får stå på inntil videre. Mulig skoene blir skiftet ut med noe litt smalere og mer elegant etter hvert, så lenge det fortsatt er en god gummisåle og ikke bare hardplast. Og mens stilpolitiet fortsatt har seg med geita så skal jeg snike meg til neste oppgradering, nemlig en halv centimeter breiere dekk. Det blir stas.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094569 25/07/2015 21:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tittel på tråden ICON_GRIN

Sykkelkross-folket sykler med mtb-sko året rundt.

Terrengsykkelsko behøver ikke være mye mykere enn landeveissko.

Form følger funksjon.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094570 25/07/2015 22:38
bsmell Online
Entusiast
Entusiast
Jepp. Eggbeater på mine sykler. Lette, pene og snille med knærne mine.

Bjørn
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: bsmell] #2094571 26/07/2015 07:51
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Hva med noen fine touring-sko, f.eks Giro Republic eller Quoc Pham Tourer?

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094572 26/07/2015 08:01
mogens Offline
Besatt
Besatt
XC-skoene mine er like stive som landeveisskoene mine, men veier ca 300 gram mer for paret. Stålknaster i tåpartiet gjør at de ikke nødvendigvis er så mye tryggere å gå med på hardt underlag ICON_SMILE Har faktisk brukt sti-skoene (Specialized Rime) på noen turer som innebærer mange stopp med kafébesøk etc.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Reven] #2094573 26/07/2015 08:47
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Reven
Hva med noen fine touring-sko, f.eks Giro Republic eller Quoc Pham Tourer?

Veldig godt tips! Disse skal jeg se etter. Har mest tro på Giroene fordi de ikke bygger så mye ut til siden.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094574 26/07/2015 10:00
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eller Vittoria 1976! Jeg synes stilovertrampet er helt ok, man er da purist, ikke fundamentalist. Men jeg ville aldri bytta bort den gode plattformen som landeveispedaler gir.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094575 26/07/2015 10:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Samma det, med hvit styretape og svart sete var du langt utenfor uansett :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094576 26/07/2015 13:11
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg brukte min sorte Giro Empire VR90 med orange lisser i Spania sommer. Tror jeg kom ut av det på en helt grei måte.....

Fordelen er at de også fungerer veldig bra som terrengsko.

Stig

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Torshov-Simen] #2094577 26/07/2015 13:13
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Torshov-Simen
Samma det, med hvit styretape og svart sete var du langt utenfor uansett :-)
Er nok lyset som lurer deg litt. Synes selv jeg ser et hvitt sete.

Stig

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094578 26/07/2015 13:15
E
eracing Offline
Veteran
Veteran
E
Svart sete og hvit tape er dessuten helt riktig på den sykkelen!!!

Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094579 26/07/2015 13:16
E
eracing Offline
Veteran
Veteran
E
Den burde vel strengt tatt hatt pedaler med tåstropper for å bli 100% ICON_WINK

Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Furu] #2094580 26/07/2015 14:46
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Furu

Helt riktig. Hvitt slitt sete som matcher hvit litt møkkete styretape helt perfekt. ICON_SMILE

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094581 26/07/2015 17:09
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Merket noe til bredere stance med terrengpedaler?

Ved sykling altså.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: PekkaB] #2094582 26/07/2015 17:43
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: PekkaB
Merket noe til bredere stance med terrengpedaler?

Ved sykling altså.

Godt spørsmål. Har ikke tenkt noe på det etter nå å ha tatt to turer.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094583 26/07/2015 17:48
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Dan
Sitat: Furu

Helt riktig. Hvitt slitt sete som matcher hvit litt møkkete styretape helt perfekt. ICON_SMILE

Godt innenor der altså - Jeg legger meg hellt flat

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094584 27/07/2015 09:51
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Syklet første året på landeveissykkel med SPD. Fantastisk å kunne gå skikkelig, og ikke minst at alle sykler og sko gikk på tvers. Stivheten er vanskelig å sammenligne for meg, ettersom de dyreste MTB-skoene mine kostet ca. 1500,- mens landeveisskoene er toppmodellen til Sidi til ca. 3000,-. Vil tro at toppmodellen på MTB også er temmelig stiv..

Når du sier du fikk en centimeter redusert stack height med eggbeaters, hva sammenligner du da med? Både DA og Ultegra SPD-SL har vel et par mm lavere stack height enn eggbeaters?

Vil du ha lav stack height så er det bare å handle Speedplay, syns ikke de er ille å gå med, iallfall ikke med café covers, men selvfølgelig ikke i nærheten av MTB-sko.

Har forresten også observert DA SPD-SL på eliterytters MTB..

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: grr] #2094585 27/07/2015 10:37
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: grr
Når du sier du fikk en centimeter redusert stack height med eggbeaters, hva sammenligner du da med? Både DA og Ultegra SPD-SL har vel et par mm lavere stack height enn eggbeaters?

Det var Dura-Ace 2008-modell. Det er egentlig veldig rart at det skal være forskjell, men det kjentes umiddelbart ved at jeg måtte strekke ut kneet for langt i bunn av tråkket. Jeg senket setet en halv centimeter og da funket det oppover. Men da jeg tok fatt på utforbakken så hadde jeg problemer med å få nok vekt på ytre pedal og måtte senke enda en halv centimeter. Men det er ikke sikkert at det bare er stack height det er snakk om. Det kan godt være at klossene satt i litt forskjellig posisjon, med terrengsykkelskoenes klosser litt lengre bak. Siden foten har litt vinkel ved tråkk så vil jo resultatet bli "kortere bein" med klossen lengre bak.

Vil du ha lav stack height så er det bare å handle Speedplay, syns ikke de er ille å gå med, iallfall ikke med café covers, men selvfølgelig ikke i nærheten av MTB-sko.

Det er heller det motsatte jeg ønsker meg, siden skoen subber i asfalten ved aggresiv sykling. ICON_SMILE

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094586 27/07/2015 12:23
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Tvilar på at overgang til terrengpedaler/-sko reduserer stack, det fører nesten alltid til meir stack, men varierer veldig mellom ulike system. Trur heller at du har gått i retning midtfotsplassering av klossane.

Eg tvilar også på at det er skoa dine som subbar i asfalten, om du klarar det er det nok pedalen som går i asfalten først. Med mindre veldig brei sko/fot og plassert langt ute. Ein pedal med mindre stack reduserer dermed risiko for å slipa metall i svingane (ein pedal har positiv og negativ stack). Speedplay er feks symmetrisk og bygger lite.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: thasle] #2094587 27/07/2015 17:30
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: thasle
Eg tvilar også på at det er skoa dine som subbar i asfalten, om du klarar det er det nok pedalen som går i asfalten først. Med mindre veldig brei sko/fot og plassert langt ute. Ein pedal med mindre stack reduserer dermed risiko for å slipa metall i svingane (ein pedal har positiv og negativ stack). Speedplay er feks symmetrisk og bygger lite.

Størrelse 46 og brei såle, så det er ikke noe å tvile på. Særlig ikke som kontrollerte laboratorietester viser at sålen på skoen tar i før pedalen gjør det. Og skoen er ikke for langt ut, siden den i neutral posisjon bare har et par millimeters frigang fra kjedestaget.

At klossen sitter litt lengre bak er det derimot ikke noe tvil om, men jeg kan ikke flytte frem den før jeg får meg slankere sko, ellers vil den definitivt subbe i kjedestaget.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094588 27/07/2015 18:41
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
En viktig sak å tenke på: Passer foten din inn i en smalere sko?

Lars Olav
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094589 27/07/2015 21:36
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Du kan jo øke credsa igjen ved å slamme stemet like mye som du senket setet.

Create the problem and sell the solution
Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: DuffMcShank] #2094590 27/07/2015 22:06
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: quattro
En viktig sak å tenke på: Passer foten din inn i en smalere sko?

Ikke i en smalere sko, men derimot finnes det jo sko med smalere såle. Det er utstikket til sålen på mine sko som tar i.

Sitat: DuffMcShank
Du kan jo øke credsa igjen ved å slamme stemet like mye som du senket setet.

Slamming er for 22-åringer med snurrebart og morsomme hatter. Så lenge styret er lavere enn setet er jeg fornøyd.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094591 28/07/2015 07:27
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Størrelse 46 og brei såle, så det er ikke noe å tvile på. Særlig ikke som kontrollerte laboratorietester viser at sålen på skoen tar i før pedalen gjør det. Og skoen er ikke for langt ut, siden den i neutral posisjon bare har et par millimeters frigang fra kjedestaget.

At klossen sitter litt lengre bak er det derimot ikke noe tvil om, men jeg kan ikke flytte frem den før jeg får meg slankere sko, ellers vil den definitivt subbe i kjedestaget.

Har du vurdert å ikke tråkke i svingen, de gangene du kjører mer aggressivt enn Peter Sagan?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Alpers] #2094592 28/07/2015 07:38
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Alpers

Har du vurdert å ikke tråkke i svingen, de gangene du kjører mer aggressivt enn Peter Sagan?

Han trenger jo ikke å tråkke for subbe skoen nedi når han kjører mer aggressivt enn Sagan.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Alpers] #2094593 28/07/2015 11:27
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Alpers

Nei. Jeg prøvde å beskrive det tilfellet hvor dette skjedde, men jeg kan jo gjøre det litt tydeligere:
Slak nedoverbakke går over i slak oppover og så smack går det krapt oppover samtidig som veien svinger 180 grader til venstre. Hvis du slutter å tråkke i svingen så stopper du opp fullstendig. Dette er jo ikke et unntakstilfelle heller. F eks kan det jo ofte være slik at man tar av fra en flat vei opp en bratt sidevei. Da har man lyst å ha med seg mest mulig fart inn i svingen og begynne å tråkke tidligst mulig. Med denne subbingen må jeg vente noen meter ekstra og mister en del fart i oppoverkneiken. I tillegg er det jo få ting som gir slik fartsfølelse som å tråkke hardt ut av en sving.

Jeg synes dere gjør ingenting av et stort problem. ICON_SMILE

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: grr] #2094594 28/07/2015 21:52
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg syklet også første året landevei på spd-pedaler og var egentlig fornøyd med det. Brukte noen shimano-pedaler som med litt godvilje kan se landevei ut og som etter min mening er lettere å komme inn i enn eggbeaters.

Som disse:

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094595 29/07/2015 06:49
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Timing av tråkket da? Det er grenser for hvor lenge du ligger flat.. :-)

Jeg har subba i bakken med XT trail (M785) på både landevei og MTB, der er det ytterkant på pedalen som går i bakken, men har enda til gode å gå i bakken med Speedplay (og Sidi Wire air vernice carbon), selv om stack height er lavest med denne komboen. Vil anta egg beaters er bedre på dette enn mye annet, men bøylene stikker vel litt lenger ned enn på f.eks. Speedplay.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: grr] #2094596 29/07/2015 08:28
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Timing av tråkket da? Det er grenser for hvor lenge du ligger flat.. :-)

Subberisikoen er lengre enn én omdreining, det er jeg ganske sikker på. Og det skal godt gjøres å bakovertråkke i akkurat riktig sekund til å komme riktig med pedalen i apex. ICON_SMILE Nei, smalere og kanskje tynnere såle er nok løsningen her.

Re: Stilpolitiet kan gå og ha seg med en geit [Re: Dan] #2094597 29/07/2015 10:02
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Klikke ut av ene pedalen og tråkke gjennom svingen med ytterfoten?

Redigert av Vingleik Vaagal; 29/07/2015 10:02.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino