|
Rette opp hjul etter fall
|
Rette opp hjul etter fall
15/07/2015 06:57
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sårene på syklisten er på vei bort, så da var det å få sykkelen på "beina" igjen. Ser at bakhjulet klarte seg fint mens fremhjulet har nå kast i seg og snurrer ikke så jevnt og fint som det gjorde før.
Er Fulcrum Racing 5 med aero eiker (dvs flate).
Bør jeg prøve å rette opp hjulet selv med eikenøkkel? Ser jeg må finne meg et verktøy som holder aero eikene på plass også. Har gjort småjusteringer på en hybrid jeg hadde, men har en mistanke om at jeg vil merke ujevnheter bedre på raceren.
Verktøy + rettestand gjør at det kanskje er mer fornuftig å bare få en proff person å ordne det for meg?
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Rette opp hjul etter fall
[Re: Trond Helge]
15/07/2015 07:04
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Byttet nav på et hjul hjemme... Kjøpte billig rettestativ, spennmåler og eikenøkler (eikenøklene hadde spor for å holde på plass aeroeiker). En ettermiddag med et par kopper kaffe, youtube-videoer, skruing og litt banning så var det fikset. Hvor store ujevnhetene kan være beror vel mest på hvor gærn OCD-en din er  +/- 1 mm skal visst i følge forståsegpåere på forum være greit. Det har hvertfall jeg gjort og det gjenstår bare å prøve. Nå får jeg ikke ny ramme før uke 40-41 så jeg har jo god til til å pusle med sånt...
Redigert av shakudu; 15/07/2015 07:05.
|
|
|
15/07/2015 07:22
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jupp, så jeg har valget: 1. Gjøre det selv - Må kjøpe inn utstyr selv + Utstyr jeg kan bruke senere, og jeg kanskje lærer noe 2. Betale for at verksted fikser det + Slipper å stresse med å gjøre det selv - Koster nok noen kroner - Stoler jeg på verksted til å gjøre det godt nok? Rettestativ er vel strengt tatt det eneste jeg ikke har i verktøykassen nå, så kanskje greit å ta steget helt ut 
|
|
|
15/07/2015 07:28
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Litt småjustering kan du fint gjøre uten stativ. Bruk sykkelen - sett på noen strips så ser du ujevnhetene. Du trenger ikke et veldig fancy verktøy for å holde på plass aeroeiker - er i grunnen ganske greit med slike, for da ser du ho om eikene vrir seg (i motsetning til runde eiker, der du må kompensere for dette med å vri tilbake)
|
|
|
18/08/2015 10:38
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Niks, dette ble ikke godt nok. For få eiker + en uerfaren mekaniker gjør at jeg ikke får rettet hjulet opp godt nok.
Så spørs det om jeg kan stole på den lokale (eller en av de lokale) sykkelverkstedet til å rette opp hjulet godt nok.
Noen i Bergen som har erfaringer/anbefaler/prisestimat?
|
|
|
18/08/2015 11:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Henger meg på denne... Traff et skikkelig hull i Follo Rundt på Søndag så flaskene spratt (rett hjem og bestilte king cage titan). Har DA9000 C24 nye fra i vår som allerede subbet bittelitt feil under bremsing foran og føltes omtrent som ABS. Skummelt på glatt vei. Bremseklossene er helt fine.
Etter smellen ble forhjulet mer huggete under bremsing og jeg lurer på om dette kan være noe annet enn skjevt hjul. Har forsøkt å skru såvidt men har ikke lyst til å ødelegge noe. Er det så enkelt som å slippe litt opp på den ene siden og stramme tilsvarende på den andre ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
18/08/2015 18:43
|
Menkromsen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også et Shimano Dura Ace 9000 c24 framhjul som er ikke er rett lengre etter å ha tryna på et ritt. Kjipt som bare det, hjulene var bare en måneds tid gamle.
-Finnes det noen virkelig gode hjulrettere på Østlandet/Oslo som fikser slikt?
Hva med Stigs verksted på Strømmen? Noen som har erfaring med han?
|
|
|
18/08/2015 19:01
|
jle
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan er det egentlig med karbonhjul når man har fått kast i det? Bør man være mer skeptisk enn om det var aluminium, sjekke for sprekker osv?
|
|
|
[Re: EmilZipp]
21/08/2015 11:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Etter smellen ble forhjulet mer huggete under bremsing og jeg lurer på om dette kan være noe annet enn skjevt hjul.
Du ser vel om hjulet er skjevt eller ikke? Hvis hjulet plutselig har begynt å "hugge" i bremsene, villejeg sjekket nøye eyyetg skader/bulker.
|
|
|
05/10/2015 15:17
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ble lei av å forsøke å rette opp hjulet selv, med aero-spokes og ikke rettestativ så ble det vanskelig, så jeg leverte det inn til den lokale sykkelsjappa. De har vært opptatt så det har tatt tid, og i dag etter 2 uker fikk jeg tekstmelding: "Hei! Ditt hjul kan ikke repareres" Argh!! 
|
|
|
08/10/2015 08:19
|
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Ble lei av å forsøke å rette opp hjulet selv, med aero-spokes og ikke rettestativ så ble det vanskelig, så jeg leverte det inn til den lokale sykkelsjappa. De har vært opptatt så det har tatt tid, og i dag etter 2 uker fikk jeg tekstmelding: "Hei! Ditt hjul kan ikke repareres" Argh!!  Jeg har hørt rykter om en sykkeldoktor i Arna som visstnok er rene trollmannen.... Kanskje verdt et forsøk? Har ikke prøvd ham selv, men vet at medlemmer i Arna CK bruker ham og skryter fælt..... Søk etter "Espeland sykkelverksted Eilertsen"
Redigert av HobbyTom; 08/10/2015 08:19.
|
|
|
08/10/2015 10:19
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Eh, var jo bare et Fulcrum Racing 5 sett, så ikke noen stor krise. Men de mente at felgen var så skeiv etter at jeg smalt i bakken at det ikke var mulig å rette den opp.
Hadde det vært et mer fancy/dyrt hjulsett så hadde jeg vært mer interessert i å rette det opp. Nå får det heller fungere som backup-hjulsett til f.eks rulle siden bakhjulet er helt fint.
Bare litt irriterende at Ultegra 6800 hjul (som jeg har sett på som erstatter) har gått opp 20% pga svak krone.
|
|
|
10/10/2015 08:13
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sånn apropos: Noen som har efaring med Velostrada.no? Har en mistanke om at Unaas er hakket mer kvalitetssikre, eller er det bare tryggest å gå for kjente merker?
|
|
|
12/10/2015 08:12
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Slenger meg på denne. I et forsøk på unngå en asfaltkant i går, unngikk jeg med et nødskrik å gå i bakken, men bakdekket og slangen røk med (bråbrems) og bakjulet fikk et kast på rundt 10 mm totalt sideveis. Hjulet er et to år gammelt Shimano RS-80 C24, med aero-eiker og karbon/alu felg. Største kastet var utover på venstresiden. Satt med hjulet i rettestativ noen timer i går ettermiddag og fikk sidekastet i utgangspunktet innen ca +/- 1 mm, men da endte jeg med at de to eikene på venstresiden der det største kastet hadde vært ble mye slappere enn de øvrige eikene på venstresiden, og samtidig fikk jeg et lite negativt høydekast der. Har eikespenningsmåler fra Park Tool, og disse to eikene hadde spenning som bare var rundt 25% av øvrige eiker etter rettting. I et forsøk på videre utbedring endte jeg med å ryke en av eikene på høyresiden. Er det noe håp for dette hjulet, eller skal jeg bare avskrive det? Litt ergerlig at det nå koster mer kun for bakjulet (RS81 C24) enn jeg betalte for paret for to år siden... Trond Helge: Hvor mye sidekast hadde du i hjulet som verkstedet mente ikke kunne repareres? Edit: Leste denne tråden nå, og det taler vel mest for å avskrive hjulet...skeptisk til å prøve å rette en alu/karbon-felg med makt. https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2006922
Redigert av mogens; 12/10/2015 08:50.
|
|
|
12/10/2015 08:58
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Sånn apropos: Noen som har efaring med Velostrada.no? Jeg har kjøpt fra Velostrada og det var ingenting å utsette på kvalitet, service eller levering. Hjulene har holdt i snart 3 sesonger uten form for vedlikehold. Snorrette og gode fortsatt, selv etter 10 000 km, vil jeg tro.
Anonym5
|
|
|
[Re: mogens]
12/10/2015 09:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Slenger meg på denne. I et forsøk på unngå en asfaltkant i går, unngikk jeg med et nødskrik å gå i bakken, men bakdekket og slangen røk med (bråbrems) og bakjulet fikk et kast på rundt 10 mm totalt sideveis. Hjulet er et to år gammelt Shimano RS-80 C24, med aero-eiker og karbon/alu felg. Største kastet var utover på venstresiden. Satt med hjulet i rettestativ noen timer i går ettermiddag og fikk sidekastet i utgangspunktet innen ca +/- 1 mm, men da endte jeg med at de to eikene på venstresiden der det største kastet hadde vært ble mye slappere enn de øvrige eikene på venstresiden, og samtidig fikk jeg et lite negativt høydekast der. Har eikespenningsmåler fra Park Tool, og disse to eikene hadde spenning som bare var rundt 25% av øvrige eiker etter rettting. I et forsøk på videre utbedring endte jeg med å ryke en av eikene på høyresiden. Er det noe håp for dette hjulet, eller skal jeg bare avskrive det? Litt ergerlig at det nå koster mer kun for bakjulet (RS81 C24) enn jeg betalte for paret for to år siden... Trond Helge: Hvor mye sidekast hadde du i hjulet som verkstedet mente ikke kunne repareres? Edit: Leste denne tråden nå, og det taler vel mest for å avskrive hjulet...skeptisk til å prøve å rette en alu/karbon-felg med makt. https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2006922 Hva har skjedd med at man leverer inn hjul til retting på sykkelbutikken? Fordelen ved å gjøre det er jo at den som fikser gjør det ofte og har det litt mer i fingrene enn oss som gjør det i ny og ne.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
12/10/2015 10:11
|
Bellistic
Avhengig
|
Avhengig
Hei, og god formiddag til alle som sliter med kast i hjulene sine. Først vil jeg gå inn litt på kast og ujevnheter.De aller fleste kast og ujevnheter vil la seg løse ved å levere inn hjulene til lokal sykkelmekaniker. For dere i Bergen har jeg hørt mye fint om bl.a. BOA Sport. Det er dessverre også sånn at alle kast ikke nødvendigvis vil la seg reparere med en kjapp runde med eikenøkkelen. Når man får et hardt slag mot hjulet, f.eks. hardt møte med et hull i asfalten med uheldig vinkel og høy fart, vil man kunne oppleve at man har fått et kast på f.eks. 8-10mm til en side. Grunnen til at et slikt kast ikke nødvendigvis vil la seg rette opp, eventuelt at man får hjulet rett på bekostning av spenn til flere eiker er følgende: Når hjulet får et slikt støt, gjør kreftene i støtet at eikene i treffområdet blir fysisk strukket opptil flere millimeter. Ergo må man stramme disse eikene betraktelig mer for å få rettet opp hjulet. Man kan dermed spørre seg om følgende: "betyr dette at et slikt sammenstøt kan føre til at det bare er å kaste hjulet som jeg betalte skjorta for?" Svaret på dette er både ja og nei. Hvis man får et brudd i felgen er det sjelden veldig kostnadseffektivt å bygge opp et nytt hjul. Men! Dagens carbon- og aluminiumsfelger er såpass stive at de sjelden får kast fra et sammenstøt, med mindre de får et strukturelt brudd. Det som stort sett gjør at hjulet opptrår med kast, er nevnte strekking av eikene. I mitt tidligere yrke som sykkelmekaniker opplevde jeg flere ganger at ved å bytte ut alle eikene på hjulet og bygge det opp igjen, fikk man hjulet snorrett igjen. Det som da er det gjenværende spørsmålet; er det verdt det? Eiker kan være dyrt, spesielt om det er proprietære eiker f.eks. Mavic Zicral eller DT Swiss Tricon. Til sist skal også hjulbyggeren ha noen kroner. Her bruker prisene hos lokal sykkelsjappe å starte på 500kr pr hjul og oppover. Har du et dyrt hjul fra utgangspunktet, kan dette være noe å vurdere. Så vil jeg gå inn litt på det å begynne med hjulretting på egenhånd.Joda, det er ikke noe galt i å eksperimentere litt selv. Det er både lærerikt, nyttig, og jeg er så sær at jeg vil si at det også er gøy.  Fin aktivitet en ruskete høstkveld! Men. Når du har funnet ut at du vil ta steget for å lære deg å rette opp hjul - kanskje sågar å bygge selv-, så gjør det ikke med dine svindyre Zipp 404 e.l. Konsekvensen av at man går løs på hjuloppretting når man egentlig ikke er kvalifisert for det, kan være så alvorlig at man ødelegger hjulets egenskaper. Sjeldent gjør man noe uopprettelig, men man kan faktisk være så uheldig at hjulet gir etter i en situasjon hvor det normalt ville holdt helt fint. Det jeg vil anbefale alle hobbymekanikere som har lyst til å prøve hjulretting og hjulbygging, er å gå til innkjøp av et ok rettestativ (f.eks. Tacx rettestativ hos bikeshop), noen gode eikenøkler (f.eks. Park Tool), og en eikespennmåler (f.eks. Park Tool TM-1). Finn deg så et billig(!) sykkelhjul àla Biltema, noen gode instruksjonsvideoer på YouTube, en god kopp blå java (kaffe), og bruk GOD tid. Evnen til å rette opp og bygge hjul er veldig kjekk å ha for de aller fleste. Det er også noe svært tilfredsstillende ved å bygge dine egne hjul med dine egne komponentvalg, og å kjenne den fantastiske responsen og stivheten dine håndbygde hjul gir deg. Lykke til!
BV 2013 Scott Genius 700 SL 2013 Trek Superfly 29 1987 Rossin Super Ghibli
|
|
|
[Re: Bellistic]
12/10/2015 10:57
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Takk for et godt og fyldig svar, Bellistic!
Eikene til Shimano RS80 koster 40-50 kr pr stk, så det er en betydelig kostnad å skifte ut alle 20 eiker. På den annen side koster et nytt hjul av samme type rundt 3000 kr for tiden. Får tenke litt på hva jeg gjør. Har et annet hjul jeg kan bruke inntil videre, og i vintermånedene som nærmer seg, bruker jeg CX istedenfor racer.
|
|
|
[Re: mogens]
12/10/2015 11:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Takk for et godt og fyldig svar, Bellistic!
Eikene til Shimano RS80 koster 40-50 kr pr stk, så det er en betydelig kostnad å skifte ut alle 20 eiker. På den annen side koster et nytt hjul av samme type rundt 3000 kr for tiden. Får tenke litt på hva jeg gjør. Har et annet hjul jeg kan bruke inntil videre, og i vintermånedene som nærmer seg, bruker jeg CX istedenfor racer. Regnstykket er lett. Velger du sykkelsjappe med omhu så får du et "håndbygd" hjul for 1500,- (halv pris av et nytt.). Er du heldig så kan det og hende at noen av eikene kan gjenbrukes....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
12/10/2015 11:36
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Siden verkstedsfolkene her spurte meg om jeg hadde vært i et krasj etter å ha prøvd å rette opp hjulet tyder vel på at skaden/ujevnheten var for alvorlig til å bare stramme opp eikene. Det tok tid men betalte ikke et øre siden de ikke kunne gjøre noe, så har ikke tapt noe. Hjulet er ikke helt fortapt, men har såpass stiv gaffel at hver minste ujevnhet forplanter seg rett i meg så følte meg ikke trygg nok (+ bremsekraften blir jo påvirket av å ikke ha kontakt med bremsesporet hele tiden) Så da blir det cx/grusracer ut sesongen og så nye hjul til våren. Det største utlegget på det hele ble faktisk dyr eikenøkkel (150 kroner) 
|
|
|
15/10/2015 19:31
|
kawa versys
Entusiast
|
Entusiast
Leverte inn et skjevt DA c24 bakhjul til Sykkelbutikken, de sjekket også lagre. Betalte 150 kr fiks ferdig, superfornøyd med LBS.
|
|
|
|
|