Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stålrammer - "godfølelsen"

Stålrammer - "godfølelsen" #2094433 10/07/2015 19:16
A
aldursil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Hei

Jeg har lest en del her på forumet og det refereres ofte til "godfølelsen" når det gjelder stålrammer. Også det at noen kun får denne på dyre stålrammer mens andre får den på både billige og dyre.

Kan noen som har erfaring med stålrammer utdype litt hva som menes med "godfølelsen"?
Er den noe å trakte etter, og verdt det ekstra kiloet man gjerne får med seg på ramme og gaffel kontra alu?

Har selv de siste årene kun hatt erfaring med alurammer på hybrid-sykler/mtb og en bianchi cyclocross. Siste stålrammen jeg hadde var vel en billig merida hybrid fra 1995, men den husker jeg mindre av når det gjelder syklefølelsen. Har lyst å bygge meg en "urban"-/grus-sykkel enten i stål eller alu, Helst lettest mulig og har vel flere kandidater i kikkerten. Både kaffenback og london road er aktuelle, men roadrat fra cotic, evt. surly står også på listen(kun london road som er alu da.)

Re: Stålrammer - "godfølelsen" [Re: aldursil] #2094434 10/07/2015 20:24
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har en Colnago Master.
Det nærmeste jeg kommer å beskrive go'følelsen er "magisk teppe".
I tillegg blir jeg så glad hver gang jeg titter ned og ser sen fine klassiske sykkelen ICON_SMILE

Re: Stålrammer - "godfølelsen" [Re: aldursil] #2094435 11/07/2015 06:40
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg er glad i godfølelsen stål gir.

Vanskelig å beskrive, men går litt på frekvensen den demper vibrasjoner fra veien, og følelsen av at sykkelen er mer "plantet" på veien istedetfor følelsen av at en flyter oppå.

Ser du er i Stavanger så send en PM hvis du ville prøvd en Genesis Croix de Fer rundt kvartalet. Den har godfølelsen selv om den er tung.

Re: Stålrammer - "godfølelsen" [Re: Teletori] #2094436 12/07/2015 19:27
A
aldursil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Hei
Takker for tilbudet, må gjøre unna litt ferie, men tar deg nok på ordet! Genesisen står jo forsåvidt også på den lista :-)

Re: Stålrammer - "godfølelsen" [Re: aldursil] #2094437 13/07/2015 08:38
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Det handler for meg om dagsform, vindretning, vær og humør. Kjennes kroppen kvikk og lett, bena gode og værgudene i rett humør så er godfølelsen nær ICON_SMILE

Da kan godfølelsen komme på det meste av utstyr være seg stål, titan, karbon eller alu.

Moderator  support, Valentino