Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Garmin Edge vs. smarttelefon

Garmin Edge vs. smarttelefon #2093960 03/06/2015 20:59
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Har smarttelefonen gjort sykkelcomputere som Garmin Edge overflødig? Hva er det vanlig at folk bruker i dag?

Jeg har satt og lekt meg litt med Strava i dag. Ser at man kan eksportere rutene man lager til Garmin Edge eller få tilgang med Strava-appen på smarttelefonen.

Hvordan gjør dere det?

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093961 03/06/2015 21:03
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Kjøpte Edge 800 for noen år siden etter at jeg ble lei av å fikle frem og tilbake med telefonen for å finne riktig vei.

Noen år og mye lokalkjennskap etter merker jeg at behovet for en nett og liten Edge 510 med bedre batterikapasitet er større, for å slippe ekstra batteripakke på de virkelig lange turene.

Create the problem and sell the solution
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093962 03/06/2015 21:21
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Nei. Smarttelefonene er svært unøyaktige i sine målinger.
iPhone gir deg nesten tre ganger så mange høydemeter som en Garmin med barometisk måling.

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093963 03/06/2015 21:35
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hvordan fungerer Garmin? Må jeg ha med smarttelefonen på turen for at den skal vite hvor jeg er?

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093964 03/06/2015 21:41
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093965 03/06/2015 22:27
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: anonym] #2093966 03/06/2015 22:40
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Gir Strava-appen meg beskjeder underveis på sykkelturen? "Sving til venstre" osv?

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093967 04/06/2015 06:24
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Er 510 så mye nettere enn 800, da? Den er jo nesten like stor, men sikkert bra batterikapasitet (dog har jeg aldri brukt opp batteriet på min 800 på én tur noensinne).

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093968 04/06/2015 08:32
D
danz Offline
Medlem
Medlem
D
Har brukt vanlig triathlon-klokke i et par år før jeg fikk meg en Edge 1000 i år, og ville vel egentlig aldri brukt smarttelefonen alene, spesielt på grunn av vanntetthet, batteritid, ant+ linking og bedre GPS.

Man kunne f.eks teoretisk brukt Strava sin app, men den funker selvfølgelig ikke med Ant+-sensoren på mobilen (Galaxy S6), så du får ikke puls, watt, kadens og den type direkte.

Anbefaler DC Rainmaker sine reviews, de er svært detaljerte og kan kanskje gi noen pekepinn til hva som fungerer for deg:
http://www.dcrainmaker.com/tag/garmin-edge

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093969 04/06/2015 11:33
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

www.Velominati.com/the-rules/ Nr 74

V Meters or small computers only.
Forego the data and ride on feel; little compares to the pleasure of riding as hard as your mind will allow. Learn to read your body, meditate on Rule #5, and learn to push yourself to your limit. Power meters, heart rate monitors and GPS are bulky, ugly and superfluous. Any cycle computer, if deemed necessary, should be simple, small, mounted on the stem and wireless

Altså innafor med Garmin 200/500/510, på grensen med 800/810, uttttttttafårrr med 1000 (det siste fordi jeg er misunnelig...) og helt på jordet med iPhone 6+, spesielt om den henger i et "løpearmbånd" med ledning til øreproppene....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093970 04/06/2015 16:51
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har syklet lenge med telefon på styret, med Polar H7 BT4.0 pulsbelte og Wahoo blue speed & cadence BT4.0-måler, det fungerer igrunnen ganske bra, og fordelen er jo at en har ALT på styret, musikk, telefon, navigasjon, Strava/Runkeeper/whatnot, men etterhvert så ble det for mye stress i forhold til vind og vær og dårlig samvittighet for all julingen den fikk, og også det at jeg ble stående og knote med den på sykkelen ute for å starte og stoppe ting når det blåste og regna. Gikk over til ny tlf i fjor høst og måtte enten ha ny holder eller en annen computer, endte på Garmin 510 bundle og er veldig fornøyd. Den nye utgaven kadens og hastighetssensor er helt super (slipper dippedutter på kjedestag), og det er ganske behagelig å stappe telefonen trygt og godt i en lomme før en går ut.

Det eneste som irriterer meg grønn er at Garminen spør om lov til å koble til BT på telefonen hver eneste gang... hvorfor kan den ikke huske parringen som alle andre BT-enheter?

PS: På ingen måte enig i at alle telefoner gir håpløse høydedata. Har hatt både iPhone5 og 6 og de gir veldig gode data når de er montert på styret. Det å sammenligne en telefon som ligger trøkket ned i en lomme på ryggen og en enhet som står på styret er ganske urettferdig. Har vært nødt til å la Strava korrigere høydetall fra Garmin flere ganger.

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: grr] #2093971 06/06/2015 06:36
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: grr
PS: På ingen måte enig i at alle telefoner gir håpløse høydedata. Har hatt både iPhone5 og 6 og de gir veldig gode data når de er montert på styret. Det å sammenligne en telefon som ligger trøkket ned i en lomme på ryggen og en enhet som står på styret er ganske urettferdig. Har vært nødt til å la Strava korrigere høydetall fra Garmin flere ganger.

Det har ikke med "trøkket ned i en lomme" å gjøre i det hele tatt. Det har med barometrisk høydemåling eller ikke å gjøre. Dvs at en Garmin uten barometrisk måling vil gi like gale høydetall som en iPhone. Og vil bli like galt rettet opp i Strava.

Hva har vært grunnen til at du har måttet rette opp loggen fra en Garmin i Strava? Jeg kan bare se for meg tre muligheter:
1. Du har en gammel Garmin uten barometrisk måling.
2. Du har vært ute i regnvær som har køddet med Garmins luftehull til barometeret.
3. Du har trodd at det er noe galt med Garminresultatet fordi den bare gir halvparten så mange høydemeter som iPhone når det egentlig er iPhone som gir dobbelt så mange høydemeter som reelt.

Nei, sorry ass, men det er ikke urettferdig å snakke dritt om telefoner (uansett om det er iPhone 4, iPhone 6 eller Android) når det gjelder Strava. Hvis du ikke har barometer så vil Strava automatisk korrigere og det blir vilt feil og du kan ikke sammenligne dine resultater med andres i høydekonkurranser.

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Dan] #2093972 06/06/2015 07:13
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Dan

Det har ikke med "trøkket ned i en lomme" å gjøre i det hele tatt. Det har med barometrisk høydemåling eller ikke å gjøre. Dvs at en Garmin uten barometrisk måling vil gi like gale høydetall som en iPhone. Og vil bli like galt rettet opp i Strava.

et rette opp loggen fra en Garmin i Strava? Jeg kan bare se for meg tre muligheter:
2. Du har vært ute i regnvær som har køddet med Garmins luftehull til barometeret.
3. Du har trodd at det er noe galt med Garminresultatet fordi den bare gir halvparten så mange høydemeter som iPhone når det egentlig er iPhone som gir dobbelt så mange høydemeter som reelt.

Nei, sorry ass, men det er ikke urettferdig å snakke dritt om telefoner (uansett om det er iPhone 4, iPhone 6 eller Android) når det gjelder Strava. Hvis du ikke har barometer så vil Strava automatisk korrigere og det blir vilt feil og du kan ikke sammenligne dine resultater med andres i høydekonkurranser.

Jeg har edge 810 og har opplevd fullstendig føkka høydedata. Dvs den gjerne mer el mindre står stille og gir meg en og annen høydemeter.. Luftehull til barometer hvor? Og noen tips til gode tiltak?

Redigert av Rexenes; 06/06/2015 07:15.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Dan] #2093973 06/06/2015 08:56
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G

Hva har vært grunnen til at du har måttet rette opp loggen fra en Garmin i Strava? Jeg kan bare se for meg tre muligheter:

Godt du har hele vettet her. Vi andre kan tydeligvis bare la våre meninger ligge.

Altimeter har mange usikkerhetsfaktorer, for det første må den kalibreres til kjent høyde ved start på hver tur, for det andre så påvirkes det av vær og temperatur, og jeg har iallfall ikke hatt en GPS-unit som har vært mer upålitelig enn en Garmin så fort det er litt regn i lufta!

PS: Jeg har en helt ny 510 med GLONASS.

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: grr] #2093974 06/06/2015 09:34
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Meninger? Stemmer det virkelig ikke det Dan sier?

Et faktum er nå hvertfall at telefoner gir drøyt flere høydemeter enn barometriske målinger.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Rexenes] #2093975 06/06/2015 10:33
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Rexenes
Jeg har edge 810 og har opplevd fullstendig føkka høydedata. Dvs den gjerne mer el mindre står stille og gir meg en og annen høydemeter.. Luftehull til barometer hvor? Og noen tips til gode tiltak?

1. Kalibrerer du høyden før start? Hvis du alltid starter samme sted så kan du lagre et punkt der med riktig høyde så vil gps-en kalibrere seg automatisk i samme sekund som du trykker start.
2. Hvis man stopper på en bakketopp så kan man noen ganger se at man fortsatt får noen høydemeter selv når man står i ro. Det er rett og slett høydemålingen som henter inn litt slakk. Det kompenserer for at du ikke får høydemeter registrert helt i starten av bakken.
3. Luftehullene sitter på undersiden. Hvis de har tettet seg med regnvann så kan man blåse dem åpne, men det vil generere noen bieffekter på målingen selvfølgelig, så det er bare en nødløsning hvis målingen har stoppet fullstendig. Ellers kan en plastpose hjelpe hvis man bruker den før hullene blir våte. Plastposen hindrer selvfølgelig ikke målingen siden lufttrykket utenpå og inne i posen vil være det samme hvis ikke du har blåst den opp til en ballong.

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: grr] #2093976 06/06/2015 10:35
Dan Offline
More than words
More than words
Godt du har hele vettet her. Vi andre kan tydeligvis bare la våre meninger ligge.

Ja, gjør gjerne det, siden fakta vinner over meninger hver gang. ICON_WINK

Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Dan] #2093977 06/06/2015 11:31
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Rexenes

1. Kalibrerer du høyden før start? Hvis du alltid starter samme sted så kan du lagre et punkt der med riktig høyde så vil gps-en kalibrere seg automatisk i samme sekund som du trykker start.
2. Hvis man stopper på en bakketopp så kan man noen ganger se at man fortsatt får noen høydemeter selv når man står i ro. Det er rett og slett høydemålingen som henter inn litt slakk. Det kompenserer for at du ikke får høydemeter registrert helt i starten av bakken.
3. Luftehullene sitter på undersiden. Hvis de har tettet seg med regnvann så kan man blåse dem åpne, men det vil generere noen bieffekter på målingen selvfølgelig, så det er bare en nødløsning hvis målingen har stoppet fullstendig. Ellers kan en plastpose hjelpe hvis man bruker den før hullene blir våte. Plastposen hindrer selvfølgelig ikke målingen siden lufttrykket utenpå og inne i posen vil være det samme hvis ikke du har blåst den opp til en ballong.

kalibreres når jeg starter hjemmefra ja. uansett er det gjerne litt uti turen at det skjærer seg. som her (samme bakke 4x): https://www.strava.com/activities/304407642

satser på å kunne løse det med litt blåsing i hølet!

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Rexenes] #2093978 06/06/2015 12:08
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Kjøp et silikon-deksel. Det har egen kanal til barometeret, slik at det skal MYE til før den får vann i seg. Jeg har faktisk aldri hatt problemer med høydemålingen på min Edge 800 etter at jeg satte på silikon-dongen.

Lars Olav
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093979 06/06/2015 17:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men brått væromslag kan selvfølgelig sette ut høydemåleren litt.

Hvis du starter turen i høytrykk og blir overrasket av et realt lavtrykk med tilhørende plaskregn underveis vil høydemåleren kunne bli litt forvirret.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Garmin Edge vs. smarttelefon [Re: Syklofanten] #2093980 06/06/2015 18:26
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
De gangene min Edge 800 viser feil er det alltid rått vær og gjerne regn.

Moderator  support, Valentino