Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

De beste sykkelklærne

Re: De beste sykkelklærne [Re: EmilZipp] #2093473 27/05/2015 13:46
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Jeg så en svett tjukkas (unnskyld om du leser dette), sikkert på vei til jobb, forbi Ulvøya for et par uker siden i TETTsittende polkadot klatre trøye og svinedyr racer med ditto høyprofilhjul. Det synes jeg var en helt perfekt "gi faen look". Tommel opp fra meg !

Det er bare kult/morsomt synes jeg. Og profftrøye er helt ok men ikke full-kit! Da må det være vintage.

Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093474 27/05/2015 14:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det jeg lurer på er hvorfor det er feil å ha på seg bandskjørte på en konsert (av det bandet som har konserten) ? Nå går jeg vel mest på metal og hardrock konserter og der er ikke hipsterholdningen så gjev, men man ser da mest trøyer med bandet som spiller.

Ellers får nå folk sykle og spille ballspill i det de vil så lenge jeg kan sykle i det jeg vil og slipper å spille ballspill (liker det egentlig men blir så jækla skadd).

Mer on topic: hvordan er De marchi klærne, sånn både utseendemessig (ser bra ut på nettet, liker det rene designet) og funksjon ? Ser de er på salg flere plasser (kan jo bety flere ting at de på salg, også at de ikke er populære eller gode). Erfaringer med de ?

Re: De beste sykkelklærne [Re: Oddefa] #2093475 27/05/2015 17:35
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg lurer på det samme. De Marchi har hvertfall den historiske bagasjen i orden med oppstart i 1946.

De arrangerer også et ritt ala l'Eroica: http://emiliodemarchi.agawork.com/en/index1.php

Filmen med eselfarmer Marzio Bruseghin er verdt å se ICON_SMILE

Re: De beste sykkelklærne [Re: Alpers] #2093476 27/05/2015 18:33
D
dano Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: Alpers

Jo, jeg husker det, og i og med at jeg sykler i akkurat det jeg vil til enhver tid har jeg av og til på meg en proffdrakt. Når jeg sykler i Crelan-trøya mi, og forteller at jeg en gang delte et shabby hotell med up-and-coming belgiske talenter med obskure navn fra det laget, da er liksom den Crelan-trøya og min homage til laget helt innafor.

Ingen beskylder redaktøren for stilbrudd og jeg mistenker også at han "skaper" seg i denne diskusjonen;)
Det er noe sjel-løst over en sky trøye, eller enhver annen (nåværende) protrøye for den slags skyld. Tilfør litt sjel i protrøya ved å kunne fortelle en slik historie om den så er man brått innafor..

Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093477 27/05/2015 19:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har i testøyemed syklet rundt i full IAM-drakt i det siste. Bukse, trøye og vindvest. Settet er supert, men jeg føler meg jo litt rar. Jeg har til alt overmål syklet en del med det i terreng også.

Jeg har møtt en ekte IAM-proff på flere landeveisturer de siste ukene, men ikke på turer der jeg har hatt på meg IAM-drakten. Da hadde det kanskje blitt litt pinlig.
For det utrente øye kunne jeg kanskje blitt forvekslet med en proff, men jeg har feil sykkel til drakten og har heller ikke navnet mitt på ryggen. Det har ekte IAM-gutter.
Jeg har heller ikke matchende sokker, hansker eller Synthe-hjelm.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: De beste sykkelklærne [Re: Valentino] #2093478 27/05/2015 19:34
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
At Assos lager de beste buksene er det bortimot konsensus om.

Det har eg fått med meg. Men er ikkje ei bukse til 500,- bra nok? Kva er poenget med å kjøpe Assos viss eg ikkje merker noko ubehag med den til 500,- ?

Re: De beste sykkelklærne [Re: -Jan] #2093479 28/05/2015 05:52
Sikko Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: -Jan
At Assos lager de beste buksene er det bortimot konsensus om.

Det har eg fått med meg. Men er ikkje ei bukse til 500,- bra nok? Kva er poenget med å kjøpe Assos viss eg ikkje merker noko ubehag med den til 500,- ?

Er du fornøyd er det vel ingen grunn til å bytte? Men har du først byttet, er det ingen vei tilbake ICON_SMILE
"Once you go black, you never go back"

Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093480 28/05/2015 06:10
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke nødvendigvis prisen som avgjør, men de dårligste buksene, som oftest er de rimeligste, er klamme, sitter dårlig, strammer rundt låret, har kort levetid, har seler med dårlig strekk, har en pute som er vond etter noen timer på setet. Personlig orker jeg bare ikke enkelte bukser, selv om de er riktig så kule.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: De beste sykkelklærne [Re: Alpers] #2093481 28/05/2015 06:21
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jauda, det finst mange dårlege shortsar, men eg meiner ein kjem til eit punkt der ei bukse er bra nok, og at det er bedre å bruke penga på andre ting. Men om det er slik at Assos varer lengre enn alle andre så blir det jo noko anna.

Re: De beste sykkelklærne [Re: Oddefa] #2093482 28/05/2015 07:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: oddefa
Mer on topic: hvordan er De marchi klærne, sånn både utseendemessig (ser bra ut på nettet, liker det rene designet) og funksjon ? Ser de er på salg flere plasser (kan jo bety flere ting at de på salg, også at de ikke er populære eller gode). Erfaringer med de ?

Har en Demarchi-bukse. Den så fin ut på nett og den ser fin ut i virkeligheten. Men den er veldig tynn i stoffet og litt "slamsete". Synes ikke at den er for stor heller, egentlig, men kanskje det ville vært bedre med en mindre bukse. Paddingen er grei, men det er ingen bukse jeg ville valgt til de lange turene. Bruker min til/fra jobb, og til den bruken fungerer den fint.

Re: De beste sykkelklærne [Re: -Jan] #2093483 28/05/2015 07:33
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jauda, det finst mange dårlege shortsar, men eg meiner ein kjem til eit punkt der ei bukse er bra nok, og at det er bedre å bruke penga på andre ting. Men om det er slik at Assos varer lengre enn alle andre så blir det jo noko anna.

En sykkelbib kan aldri bli "bra nok".
Men jeg mener at forskjellen på hva man får for 100 kr mer blir mindre når en nærmer seg toppen - men 500 er svært langt fra toppen.
Etter min mening er en bukse til 500 ikke i nærheten av bra nok. Og hvis noen finner en slik vil jeg gjerne ha tips om det.
Om vi sier 1500, kan jeg kanskje være enig.

Re: De beste sykkelklærne [Re: -Jan] #2093484 28/05/2015 08:36
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja. Er ikke det litt som å spørre om hvorfor man skal kjøpe Dura-Ace når Tiagra girer og bremser det også?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: De beste sykkelklærne [Re: Valentino] #2093485 28/05/2015 09:43
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Tja. Er ikke det litt som å spørre om hvorfor man skal kjøpe Dura-Ace når Tiagra girer og bremser det også?

Eller er det mer som å spørre om 105 er godt nok, hvis man ikke har lyst å bruke mer penger enn nødvendig?

Mvh.
Naustdal
Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093486 28/05/2015 09:47
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du får vondt i rompa av å bruke 105, så tror jeg det skyldes brukerfeil.

Re: De beste sykkelklærne [Re: thamg] #2093487 28/05/2015 09:57
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: thamg
Hvis du får vondt i rompa av å bruke 105, så tror jeg det skyldes brukerfeil.

Dagens morsomste ! ! !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: De beste sykkelklærne [Re: Valentino] #2093488 28/05/2015 09:57
U
Undertow Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U

Helt klart. Finner man klær og utstyr som man er fornøyd med til sitt bruk er jo det glimrende.

Når det gjelder stil så kjør det du synes ser bra ut og funker til din type sykling. Maridalen Raphafestival, Craft, Birk, Sky-kit eller hva det måtte være. Det er "innafor" å være utafor, la syklingen stå for snakket.

Selv bruker jeg ikke trøye men bib og baris eller bibseler over tskjorte. Neida. Joda.

Re: De beste sykkelklærne [Re: Valentino] #2093489 28/05/2015 11:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ikkje heilt det samme. Dura-Ace er lettare, og ny teknologi kjem tidlegare på toppgruppene. Men det er nok mange mosjonistar som har unødvendig dyrt utstyr på sykkelen sin ja ...

Assos er bra, og gode klede vil ofte gjere sykkelopplevinga bedre, men eg meiner det er bedre å bruke pengane på gode sko, ei god regnjakke, ei varm langbukse eller hanskar.

Re: De beste sykkelklærne [Re: -Jan] #2093490 28/05/2015 11:25
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q

Ikkje heilt det samme. Dura-Ace er lettare, og ny teknologi kjem tidlegare på toppgruppene. Men det er nok mange mosjonistar som har unødvendig dyrt utstyr på sykkelen sin ja ...

Assos er bra, og gode klede vil ofte gjere sykkelopplevinga bedre, men eg meiner det er bedre å bruke pengane på gode sko, ei god regnjakke, ei varm langbukse eller hanskar.

Ja til alt, men etter 8-10 timer på sykkelen så Assosen verdt hver krone. Jeg har bukser fra Castelli, Bioracer, Craft og Kalas, og ingen er i nærheten av komforten til Assos. De andre brukes kun på treningsturer som er kortere enn 1,5 time, over det så er det alltid Assos som brukes. Sko og bukse er det viktigste, alt det andre av klær så kan mye brukes uten problem.

Lars Olav
Re: De beste sykkelklærne [Re: -Jan] #2093491 28/05/2015 12:08
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men det er nok mange mosjonistar som har unødvendig dyrt utstyr på sykkelen sin ja ...

Akkurat som mange har "unødvendig" dyrt hus, bil, vesker, klokker, etc, etc.
Hvem bestemmer hva som er "nødvendig"?

Selv er jeg en halvgammel mosjonist som nesten aldri sykler med startnummer (og ikke går det noe fort, heller...), men unner meg likevel gleden av å sykle med en svært dyr terrengsykkel og en relativt dyr racer. Velger klær ut fra min personlige smak, passform (for meg) og komfort. Når vi her snakker om bukser er jeg langt mer var for setefasong og selve fasongen på buksa enn paddingen - men det er meg.

Noe jeg aldri har forstått meg på er hvordan leverandører kan si at et plagg eller sko/hjelm har "god passform" - det er vel helt opp til den kroppen som skal bekles?

Re: De beste sykkelklærne [Re: Oystein L] #2093492 28/05/2015 14:49
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Men det er nok mange mosjonistar som har unødvendig dyrt utstyr på sykkelen sin ja ...

Noe jeg aldri har forstått meg på er hvordan leverandører kan si at et plagg eller sko/hjelm har "god passform" - det er vel helt opp til den kroppen som skal bekles?

Både ja og nei. enkelte plagg, hjelmer og briller har gode forutsetninger for å passe flere fjes, i form av godt stoff, justeringsmuligheter etc etc. De nyeste Oakleyene kan justeres i det vide og det brede, helt prima da enkelte hjelmer er vanskelig å bruke med enkelte briller.

POCs nyeste kolleksjon satt som et skudd på enkelte men var håpløst trange på andre. Der var stoffet så stramt og lite fleksibelt at om du ikke hadde samme kroppsfasong som POCs prøvedokke var det direkte ubehagelig å ha på tøyet, eller så var det for stort.

I Landevei forteller vi om passformen er tett/ bred/ smal/ etc, men vi gir ikke produkter poeng for passform. De plaggene/ hjelmene/ skoene som har forutsetninger for å passe flere, får selvsagt tommel opp.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: De beste sykkelklærne [Re: Alpers] #2093493 28/05/2015 17:55
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers

Og ja, jeg lurer virkelig på hvorfor folk er så mot det. Så langt er jo svarene veldig «fordi det er teit lissom», «det er teit å reklamere for et spansk mobilselskap» eller «det er for ballspill».

Dette er jo et paradoks. Landeveissyklister flest verdsetter stil og funksjon. Sykkel, sko og hjelm, skal samsvare så langt det lar seg gjøre med det proffene bruker i dag. Når det kommer til bekledning, jakke, trøye, bib stiller saken seg helt annerledes. Da skal man ikke gjøre som proffene i dag, men se 40 år tilbake i tid. Å kle seg vintage er helt innenfor, alternativt finne sin egen stil eller det trygge - kle seg helt pregløst. Sokkefarge og lengde blir man aldri enige om.

Hvorfor det er sånn? Fordi "noen" har sagt det skal være sånn. Trendsetterne bestemmer hva som til enhver tid er gjeldende kotyme. Hadde trendsetterne syklet med Sky-kit i morgen, hadde flokken fulgt etter. Mekanikken er ganske enkel. Det handler i bunn og grunn om flokkmentalitet, usikkerhet og frykten for å skille seg ut. Janteloven har nok tatt grep her også..

For min del styrer jeg unna proff-kit fordi de rett og slett er stygge og fordi jeg ikke holder med et lag som i ballspill, men følger enkeltryttere.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093494 28/05/2015 18:42
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Som en del er inne på: Jeg kunne kun brukt ett lags f0tballdrakter, men jeg gjør det ikke likevel, selv om jeg er interessert og følger med. Draktene kjøper jeg til barna mine. Gjerne både hjemme- og bortedrakt hvert år. Når det gjelder sykkeldrakter holder jeg ikke med noe lag på samme måte, det er mer enkeltryttere eller generell facinasjon for rittene som gjør at jeg følger med. Jeg kunne ikke tenkt meg å kjørt i noe lags drakter. Å ukritisk dra på seg et lags drakt er jeg opplært til å ikke gjøre innen f0tballen. Kunne muligens kjøpt en sykkeltrøye til barna mine, dersom de hadde hatt lyst på eller jeg kom over noe som passet en gang.
https://instagram.com/p/p3neGYEYJb/?taken-by=traktoregg

Redigert av traktoregg; 28/05/2015 18:44.
Re: De beste sykkelklærne [Re: traktoregg] #2093495 28/05/2015 19:11
D
dano Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Redigert av dano; 28/05/2015 19:12.
Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093496 29/05/2015 16:52
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Fotballdrakter er jo statiske og representerer klubben, og klubben er klubben. Sykkellag og drakter blir definert av hvem som sponser, og ingenting annet. Selvfølgelig er det forskjell på sykkel og fotballdrakter.

Når det kommer til dyre versus billig shorts. Har det siste halvåret syklet på Rapha og Castelli Free (kanskje en av de beste putene?) og har nå endelig fått tak i klubbtøy, det vil si en standard rimelig nalini bukse. Den er helt forjævlig. Løse bein under glir ned, strikken rundt låra sitter ikke, puta er grusom.

Det er forresten et annet spørsmål. Hvordan få shorts til å ikke gli opp og hvordan få bein til ikke gli ned? Barbera beina? Har jeg fått for mye ned i vekt?

Re: De beste sykkelklærne [Re: AG3] #2093497 30/05/2015 07:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uansett hva spørsmålet er, barber bena før du stiller det.

Redigert av Alpers; 30/05/2015 07:18.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino