Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tørr på føttene uansett vær

Tørr på føttene uansett vær #2093285 12/05/2015 17:45
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Nå som det er vått vær flere steder i landet, benytter jeg anledningen til enda en gang å skryte av 45NRTH Fasterkatt.

Hører at venner og kolleger blir våte på føttene til tross for overtrekk, gjerne p.g.a. lekkasjer i sålen ved cleats. Jeg er helt tørr, selv i pøsende regn.

Skoene oppleves overraskende kjølige i mildt og varmere vær - slett ikke som vintersko. Vil bruke disse året rundt i regn, ikke bare i perioder med temperatur fra -3 til +7 grader. Etter min erfaringer fungerer de i både kaldere og varmere vær, om enn ikke på de varmeste sommerdagene.

Finnes både for mtb og landevei.

Skoene ser dessverre ut til å være nesten utsolgt på Sykkelkomponenter og Bikeshop, men kan gjerne bestilles. Dukker nok uansett opp til høsten.

Finnes sikkert alternativer - del gjerne dine erfaringer!

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093286 12/05/2015 22:40
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Nortwave Fahrenheit/Celsius blir våt gjennom cleat, kan vel sikkert fikses med litt silikon. Relativt smale og smidige til å være vintersko. Ikke spesielt varm etter min mening, men jeg har dårlig blodsirkulasjon i tærne.

Create the problem and sell the solution
Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093287 13/05/2015 10:44
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Høres for godt ut til å være sant! ;-)

Jeg har Northwave Celsius Artic (noen burde lære Northwave å stave ARCTIC!), og de blir DASSVÅTE uansett hva jeg finner på. Brukte silikon i bolthullene og sporene før jeg monterte cleats, har til og med syklet med regntrekk på de, og i skikkelig regn blir det SØKKVÅTT på 20 minutter. Det er som å gå med støvler fulle av vann. men det største problemet med de er at selv etter åtte timer (!) i tørkeskap på full guff (og knapt noe annet i skapet), så må jeg allikevel tråkke i våte sko når jeg skal sykle hjem igjen fra jobb. Måtte gå til anskaffelse av skotørker hjemme, og den klarer heldigvis jobben på et par gode timer.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093288 13/05/2015 12:47
R
Robertl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Merkelig, mine Northwave sko er tørre både i snø og regn.
Varme er de også. Ikke gjort noen spesielt med monteringen heller.

Shimano SH-RW80 er jeg ikke spesielt fornøyd med.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093289 13/05/2015 13:30
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Er godt fornøyd med Northwave Celsius Artic som vintersko. Men jeg opplever dem som for varme i plussgrader - og jeg blir dessverre også våt på føttene når jeg bruker dem i regnvær.

Det fine med Fasterkatt er at de er forholdsvis varme i kaldt vær, men oppleves samtidig som kjølige i varmere vær. Blir dermed svært anvendelige. Jeg har brukt dem på vinterstid når det ikke er sprengkulde og vil bruke dem året rundt i regnvær.

Det er forøvrig greit å være oppmerksom på at alle sko vil bli våte i skikkelig pøsevær dersom buksene ikke er vanntette og ligger utenpå skoene. Om buksene ikke er vanntette vil det trekke ned vann i skoene via sokkene. I sko som faktisk er vanntette får man en liten innsjø ICON_GRIN

Her er forresten en morsom test av Fasterkatt der man bruker dem til å vade på stranden ICON_SMILE http://ridinggravel.com/gravel-news/45nrth-fasterkatt-boots-reviewed/

Verdt å merke seg at 2015-versjonen av skoene har en passform som er bedre for de fleste (ikke så stram over vristen) og en grovere glidelås. Glidelåsene var trege da skoene var nye, så jeg smurte dem og deretter har de fungert fint.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093290 13/05/2015 14:30
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Gaffatape er din venn mot det problemet... approved by Alexander Kristoff.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093291 13/05/2015 18:01
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Er fornøyd med Artic ellers altså, men våte dager er det så ille at jeg tar heller sommersko med regntrekk! De er iallfall ikke som støvler fulle av vann, og de tørker iallfall i løpet av arbeidsdagen.

Skulle jeg si noe annet om Artic så er det at strammemekanismen er rask og fin å bruke, men syns ikke den strammer godt nok for en lenger/hardere treningstur selv om jeg bruker en del makt på den. Enkel og stram nok for pendling og forholdsvis rolige turer, men når du skal opp og virkelig dra på, så blir det litt for løst for meg, selv om jeg er høy over rista.

Har sykla en del turer i plussgrader (de fleste siden vi vel såvidt har sett minusgrader i vinter), og syns de er fine også i 5-6 plussgrader.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093292 14/05/2015 20:55
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har både Northwave Artic Celsius og Shimano MW-81. Forsåvidt ganske mye samme type sko, der NW er vinterfôret og har lisser med hurtigsnøring, og Shimano har borrelåser og er uten vinterfôring. I praksis bruker jeg NW opp til 6-8 grader, og Shimano når det er mildere. Felles for begge er at neopren-mansjetten rundt ankelen begynner å slippe inn vann etter relativt kort tid med regn, og det vannet som renner inn, det renner ikke ut igjen...

Kjøpte noen lave Salomon gamasjer som er beregnet på terrengløpesko, de hjelper litt, men er heller ikke vanntette, så de bare utsetter vanngjennomtrengningen litt. Gaffatape har jeg prøvd, men det ble for mye styr å knote med, og ble også ganske klumpete. Har brukt vanntette trekk utenpå NW-skoene, men da faller mye av vitsen med Gtx-sko vekk.

Et annet problem jeg har merket med NW skoene er om en må av og trille på snø, da pakker de mye snø under fremfoten.

Har uansett brukt Artic Celsius mye gjennom høst og vinter siste to sesongene, på MTB og CX. De er iallfall varme nok til bergensk vinter, der minusgrader kun er en kuriositet.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: mogens] #2093293 15/05/2015 07:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: mogens
Jeg har både Northwave Artic Celsius og Shimano MW-81. Forsåvidt ganske mye samme type sko, der NW er vinterfôret og har lisser med hurtigsnøring, og Shimano har borrelåser og er uten vinterfôring. I praksis bruker jeg NW opp til 6-8 grader, og Shimano når det er mildere. Felles for begge er at neopren-mansjetten rundt ankelen begynner å slippe inn vann etter relativt kort tid med regn, og det vannet som renner inn, det renner ikke ut igjen...

Kjøpte noen lave Salomon gamasjer som er beregnet på terrengløpesko, de hjelper litt, men er heller ikke vanntette, så de bare utsetter vanngjennomtrengningen litt. Gaffatape har jeg prøvd, men det ble for mye styr å knote med, og ble også ganske klumpete. Har brukt vanntette trekk utenpå NW-skoene, men da faller mye av vitsen med Gtx-sko vekk.

Et annet problem jeg har merket med NW skoene er om en må av og trille på snø, da pakker de mye snø under fremfoten.

Har uansett brukt Artic Celsius mye gjennom høst og vinter siste to sesongene, på MTB og CX. De er iallfall varme nok til bergensk vinter, der minusgrader kun er en kuriositet.

Ekspertisen på sykling i regn finner vi altså i Bergen... Håper du får en kjempefin sommer.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093294 15/05/2015 07:32
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
NW Artic blir søkk våte fordi det renner vann ned i skoa, og der blir det. Innsiden av skoen suger til seg vann, og om du ikke har skotørker kan det ta dager før de er tørre igjen.
Lake 303 er enda mer vanntett, og de er høye nok slik at man får regnbuksa over skoene. De suger ikke til seg vann på samme måte som NW.

Til grus og landevei bruker jeg NW med og uten skotrekk.
Til sti og søle hvor man sykler gjennom søledammer så vannet spruter opp på leggene bruker jeg Lake.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: magnusc] #2093295 15/05/2015 09:39
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Alle er lei av å høre det, men noen av oss har gitt opp og opplever "våt på føttene uansett vær", dvs enten av vann utenfra eller svette innenfra. Derfor bruker jeg mine vanlige Shimano TR52 uansett vær, bare med et skotrekk over hvis det er kaldt. Og hjemme har jeg en TermicRefresher skotørker som jeg bruker etter hver eneste tur (selv når det er sol), den har genial tidsutkopling som jeg setter på hhv 1,2 eller 6t tørking avhengig av hvor svett eller våt skoene er - dermed har jeg alltid tørre og luktfrie sko å ta på neste gang.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093296 17/05/2015 22:32
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Noe sted i Norge man får Fasterkatt SPD-SL i 44-45 til en ok pris? Alt jeg finner er enten utsolgt eller har kun SPD.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: DuffMcShank] #2093297 18/05/2015 12:40
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
Noe sted i Norge man får Fasterkatt SPD-SL i 44-45 til en ok pris? Alt jeg finner er enten utsolgt eller har kun SPD.

Sykkelkomponenter har Fasterkatt for landevei, se http://www.sykkelkomponenter.no/products/45nrth-fasterkatt-landevei-vintersko-my15

Om du vanligvis bruker 45, vil du etter min og andres erfaring trolig trenge 46. Men om du vanligvis bruker 44 og er på utkikk etter 45, er Sykkelkomponenter utsolgt, ja. Du kan jo sende en e-post til Ørjan på info@sykkelkomponenter.no og høre om han kan skaffe.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093298 19/05/2015 06:00
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
44 til vanlig ja. Sykkelkomponenter var eneste som tok inn landeveismodellen, og den er opphørt fra produsent pga. sviktende salg.

Redigert av DuffMcShank; 19/05/2015 06:02.

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: Sepeda] #2093299 19/05/2015 22:17
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Da kjøpte jeg fra et restlager i USA ICON_SMILE

Når jeg først er i gang med å oppgradere regntøyet...

Kan noen anbefale hhv:
* Varme, vanntette, vindtette skotrekk? Helst i neongul. Har brukt noen Pearl-Izumi med borrelås, men de lekker vann både under og bak. Har tidligere brukt noen BBB med glidelås som holdt litt bedre, i hvert fall med tape.
* En helt regntett knickers eller hel bukse slik som sturmNuss, men helst til 25% av prisen? Hva med f.eks. denne fra Sportful ? http://bikeshop.no/Bekledning/Kl%C3%A6r1/Regnt%C3%B8y/Sportful/Sportful-Rain-Stretch-Bukse-Sort-Str-S1100945002S-p0000061565

Re: Tørr på føttene uansett vær [Re: DuffMcShank] #2093300 20/05/2015 07:51
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg har Endura Stelth Lite - lang bukse. Denne er vanntett, men oppleves tett andre veien også. For meg funker denne fint når det er kaldere enn 5-10 grader. Er det varmere så blir den klam.

Sitat: DuffMcShank
Da kjøpte jeg fra et restlager i USA ICON_SMILE

Når jeg først er i gang med å oppgradere regntøyet...

Kan noen anbefale hhv:
* Varme, vanntette, vindtette skotrekk? Helst i neongul. Har brukt noen Pearl-Izumi med borrelås, men de lekker vann både under og bak. Har tidligere brukt noen BBB med glidelås som holdt litt bedre, i hvert fall med tape.
* En helt regntett knickers eller hel bukse slik som sturmNuss, men helst til 25% av prisen? Hva med f.eks. denne fra Sportful ? http://bikeshop.no/Bekledning/Kl%C3%A6r1/Regnt%C3%B8y/Sportful/Sportful-Rain-Stretch-Bukse-Sort-Str-S1100945002S-p0000061565

Moderator  support, Valentino