Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Wattmåler

Wattmåler #2093123 03/05/2015 09:08
M
Mammutsyklist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Har bestemt meg for å kjøpe power meter til landeveissykkel, og derfor lurer jeg på om noen her inne kan dele noen erfaringer/meninger rundt emnet ICON_SMILE

Det er uaktuelt for meg å bruke mye penger på dette, og prissjiktet ligger opp mot 7-8000, men betaler helst en god del mindre ICON_SMILE Etter noen googlesøk virker det som om det da er Garmin vector s, Stages og 4iiii som er mest aktuelt. 4iiii er kanskje det beste økonomisk sett, men jeg har fsa krankarm, og det virker ikke som om 4iiii støtter det..? Dessuten vil vel prisen strekke seg fra veil. 400 USD til nærmere 550 etter at moms og frakt er medregnet.

Garmin vector s (og 2s) er den jeg har sett mest på, og som jeg kanskje har mest lyst på dersom man ser bortifra pris. I norske butikker ligger vel prisen på rundt 7700. Garmin vector fåes forøvrig til 5800kr hos rosebikes, men moms gjør vel at denne prisen ikke fullt så fristende som det man kan få inntrykk av. 2s skal visst være i norske butikker innen månedsskiftet, og da er det vel mulig at man får kampanjepriser på vector s også?

Er som sagt veldig takknemlig for erfaringer/innspill rundt dette da jeg er litt i villrede per nå ICON_SMILE

Redigert av Mammutsyklist; 03/05/2015 09:11.
Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093124 03/05/2015 11:52
W
Wilier Offline
Fersking
Fersking
W
Når 4iii får kommet med sine wattmålere ut på markedet, blir trolig konkurrentene nødt til å senke prisene ICON_SMILE Men også powertap kommer med to nye modeller som Powertap C1 Chainrings ($700) og en litt dyrere pedal Powertap P1 Pedals ($1120) i sommeren 2015. Et annet selskap kommer også med en ny wattmåler denne sommeren kalt PowerBeat (rundt $500 tror jeg) Det er også antatt at Limits Power Meter (rundt $300) skal komme ut på starten av 2016 ICON_LAUGH
Du må også tenke på om du ønsker wattmåling på begge bein, eller bare ett bein som Stages tilbyr ICON_WINK

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093125 03/05/2015 13:57
M
Mammutsyklist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Ok, takk for svar ICON_LAUGH
Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot wattmåling på et bein pga kostnadene det innebærer å få det til begge bein.
Jeg fant ut at Stages sine utgaver av fsa ikke passer med min krank, så det ble dessverre uaktuelt. I tillegg har jeg en krankarm som ikke er helt flat på baksiden, så jeg tror ikke 4iiii lar seg feste på den. Derfor blir det fort Garmin Vector s/2s som er mest aktuelt. Er det noen som har noe erfaringer med denne?

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093126 03/05/2015 19:39
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg leste meg en del opp på Garmin-forumet da jeg vurderte kjøp av Vector, og ble skeptisk til mange rapporter om "play" i pedalene og at Garmin svarte med at dette var forventet og normalt.

Du kan jo lese selv og gjøre deg opp din egen mening. Husk at erfaringene på forumet ikke trenger å være representative, kun
Garmin sitter på den komplette returstatistikken.

Create the problem and sell the solution
Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093127 04/05/2015 12:17
M
Mammutsyklist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Hva vil play si? Gjelder dette alle pedalbaserte wattmålere da i såfall?

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093128 04/05/2015 16:04
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Mammutsyklist
Hva vil play si? Gjelder dette alle pedalbaserte wattmålere da i såfall?

Ørlite slark i lagrene rundt pedalakslingen. Skjer med de aller fleste pedaler før eller senere. Forøvrig hadde jeg litt slark (eller play) i den høyre vectorpedalen min i fjor høst, kontaktet Garmin og de ba meg sende inn kun selve pedalene. Noen dager senere hentet jeg et helt nytt og komplett vectorsett på posten. Kan ikke klage over det akkurat..

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093129 04/05/2015 18:21
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Nei, men det er fortsatt litt bekymringsverdig hvis man kun har 2 års garanti, og et diffust antall år reklamasjonsrett.

Her er en relevant tråd:
https://forums.garmin.com/showthread.php?70962-Pedal-Body-Loose

Eksempel på problemet

Fra Garmin sin tidligere FAQ, som de tilsynelatende har slettet nå:

Quote:
Q. My Vector pedals have a little play in the bushing. Is this normal? Can I make it go away?

A. It is not unusual for Vector pedals to occasionally have some play in the bushings, and it will not damage the pedal bodies, bushings, or spindle. The grease will occasionally move around on the spindle, and allow for some play in the bushing. It often goes away with additional rides on the pedals. Additionally, if you have the proper tools, you can remove the cartridges from the pedal bodies and then the spindles from the cartridges, and then re-assemble the system. This process will re-distribute grease on the spindle, and remove any play in the bushing. Consult the Owner’s Manual for detailed disassembly and assembly instructions.

Re: Wattmåler [Re: DuffMcShank] #2093130 04/05/2015 23:32
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: DuffMcShank
Nei, men det er fortsatt litt bekymringsverdig hvis man kun har 2 års garanti, og et diffust antall år reklamasjonsrett.

Her er en relevant tråd:
https://forums.garmin.com/showthread.php?70962-Pedal-Body-Loose

Eksempel på problemet

Fra Garmin sin tidligere FAQ, som de tilsynelatende har slettet nå:

Quote:
Q. My Vector pedals have a little play in the bushing. Is this normal? Can I make it go away?

A. It is not unusual for Vector pedals to occasionally have some play in the bushings, and it will not damage the pedal bodies, bushings, or spindle. The grease will occasionally move around on the spindle, and allow for some play in the bushing. It often goes away with additional rides on the pedals. Additionally, if you have the proper tools, you can remove the cartridges from the pedal bodies and then the spindles from the cartridges, and then re-assemble the system. This process will re-distribute grease on the spindle, and remove any play in the bushing. Consult the Owner’s Manual for detailed disassembly and assembly instructions.

Det er sant, enig med deg der. Har forøvrig brukt de nye jeg fikk siden oktober (10-15 timer i uka), og de er fortsatt fine heldigvis. Hehe, ekstremt slark på den filmen der da. Min var ikke i nærheten en gang da jeg fikk ny. Det er forøvrig betydelig mer slark i XTR-pedalene mine på terrengsykkelen enn hva jeg hadde på den ene vectorpedalen.

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093131 05/05/2015 08:00
M
Mammutsyklist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Hva er erfaringene dine med vector ellers da Lars? Er du fornøyd med Garmin Vector, eller har ikke pedalene stått til forventningene?

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093132 05/05/2015 13:17
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Ikke glemt Powertap nav, da.
Er vel fremdeles den løsningen som er mest "fit and forget" ifølge DC Rainmaker.
Og rimeligere enn pedaler og krankløsninger.

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093133 09/05/2015 23:57
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Mammutsyklist
Hva er erfaringene dine med vector ellers da Lars? Er du fornøyd med Garmin Vector, eller har ikke pedalene stått til forventningene?

Ikke sett denne jeg, men jo jeg er fornøyd. Veldig konsistent og nøyaktig målinger hver eneste gang. Ikke noe hokus pokus angående tiltrekking mtp moment heller etter min mening, du lærer deg fort hva som er hardt nok..Og du merker fort om det ikke er riktig, og ikke minst ser du det med en gang på høyre/venstre balansen.

Hatt Quarq Elsa, Stages og Vector som jeg har brukt i snart et år nå, og opplever Vector som mest nøyaktig og konsistent. Quarqen kunne lese av feil ved temperaturforandringer, og Stagesen jeg hadde (og også den jeg har nå på terrengsykkelen) viser ca 30 watt for lite av en eller annen grunn, dog veldig konsistent..

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093134 10/05/2015 15:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Quarq kom med aktiv temperaturkorrigering på enheter produsert etter oktober 2014, så vidt jeg har forstått er enhetene som selges i Norge eldre enn dette p.t.

Re: Wattmåler [Re: Mammutsyklist] #2093135 10/05/2015 20:19
L
larssr Offline
Entusiast
Entusiast
L
Stemmer, min var fra 2013 og merket som sagt litt til dette. Men utenom dette så hadde jeg ingen problemer med Quarqen såvidt jeg husker..Kun at jeg mistet magneten en gang, men det var min egen skyld ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino