1*11 eller 10 har vært bruk i terrengsykkelverdenen i en del år allerede. Det er også i ferd med å innføres gjennom Sram på CX-sykler. Det er mulig det kan ha noe for seg å forenkle litt, men for å få tilstrekkelig spenn i girene, tror jeg spennet mellom hvert gir blir litt mer enn ønskelig når en sammenligner med en moderne "semi-kompakt" og 11-28kassett.
Lenka di til videoen virker jo fint likevel; jeg burde jo ha søkt litt rundt selv, dette var jo lett å finne.
For å få videoen direkte inn i innlegget ditt, så skal du bare lime inn id-en til videoen (i dette tilfelle Lsu1HUXQVEs), ikke hele URLen, ca slik {video:youtube}Lsu1HUXQVEs{/video}, da blir det slik:
Jeg husker fra den tida jeg sykla mest landevei hvor glad jeg var i tette kassetter, og jeg synes særlig 17-15 gapet var plagstomt stort. Jeg kan bare forestille meg hvor plagsom spredningen på 1x11 må være :-o
De sier vel i videoen til GCN at det er ment for dem som ikke som skal konkurrere, og at gruppen manglet litt tyngre gir, samtidig som at det letteste giret var brukt en del, så det ikke bare var å skifte til større krankdrev.
Jeg tror ikke jeg synes det hoppet mellom hvert gir, i tillegg til mer begrenset utveksling rettferdiggjøres av de egenskapene som gjør ett drev foran gunstig i mer rufsete terreng enn på landeveien. Så vanskelig er det ikke å gire foran av og til.
Tja, de gangene kjeden min hopper av, så er det alltid ifm giring foran. Nå kan man jo si at det skyldes dårlig teknikk og at med elektronisk giring forsvinner problemet, men jeg har jo sett proffer som har en slags hjelpearm foran for å hindre kjedehopp (så det skjer for dem også), det problemet blir antakelig borte med 1x.
Ja, jeg skal ikke benekte at det har skjedd med meg heller, men det skjer såpass skjelden at det i mine øyne ikke er verdt å ofre girspenn/tetthet for. Når det gjelder innoverhopping så er det jo også mulig å forhindre dette med en chaincatcher fra K-edge eller lignende. Og da slipper man å tukle med resten av systemet. Men for min del har jeg svært lite problemer med avsporing av kjede så lenge jeg har et rent drivverk og et riktig justert framgir.
Kompaktkrank med 50/34 og 10-delt kassett med 12-25 er en kombinasjon jeg kjenner godt, og som har fungert veldig bra for meg. Tett og fint.
For å ha samme spenn med 1x11 og 46 tenners drev foran, så må du ha sånn ca en 11-34-kassett. Men problemet er at du da bare har 11 gir å fordele dette på, mens kombinasjonen over har 14 reelle gir (10 + de 4 letteste på 34-drevet).
Det høres ut som for store sprang. Skal vurdere det på 1x12 og slå til når 1x13 kommer
Forøvrig ser det ut til at ideen til Sram er at du skal ha flere drev liggende og så bytte etter dagens løype. Neppe noe omsetningstap for de altså, selv om du da kjøper et framgir mindre
...ideen til Sram er at du skal ha flere drev liggende og så bytte etter dagens løype. Neppe noe omsetningstap for de altså, selv om du da kjøper et framgir mindre
De er sikkert ikke fremmed for pushe en håndfull forskjellige kassetter for anledningen heller