ingen ekspert jeg heller, men jeg får det da til på et vis:
1. skru på de nye klossene "sånn ca" der de skal være, og fest dem såvidt.
2. begynn med den ene klossen: løsne den. bruk feks tommel- og pekefinger på den ene hånden til å klemme sammen bremsenearmene (som om du bremser), mens du med den andre hånden justerer den løse bremseklossen slik at den sitter parallelt mot felgen. jeg prøver å få minst mulig klaring mellom dekket og øvre kant av klossen. dermed slipper man at klossen går "nedenfor" felgen etterhvert som den blir slitt.
3. når du er fornøyd med den ene klossen, klemmer du sammen bremsene slik at du klemmer fast den løse klossen mot felgen, og strammer med den ledige hånden - ikke stram så mye at klossen "blir med rundt".
4. gjør tilsvarende på andre siden
5. nå er forhåpentligvis begge klossene riktig i forhold til felgen. stram godt til.
6. så må du justere "rebound-skruene" slik at bremsearmene spretter tilbake like mye. det er bedre å slakke den armen som beveger seg enn å stramme den som ikke beveger seg , seff helt til du har slakket så mye at fjærene ikke klarer å overvinne friksjonen i kablene..
når alt dette er sagt synes jeg fremdeles det er én ting som er vanskelig: å få justert klossene så bra at de ikke går "under" felgen når de nærmer seg utskiftningstid. men det er jo forsåvidt ikke verre enn å foreta en liten etter-justering..