Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Karbon versus aluminium hjul med samme vekt.

Karbon versus aluminium hjul med samme vekt. #2092933 17/04/2015 07:20
T
Tinn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei
Etter å ha brukt søkemotoren en god stund uten å finne "mitt" svar så kommer flg spørsmål:
Jeg har et Bontrager hjulsett som veier ca. 1500g (iflg fabrikanten) dette er aluminium hjul med både slange og tubular løsning.

Er det noe poeng å kjøpe karbonhjul med samme vekt og som koster 3 ganger mer?

Er usikker på hva jeg oppnår med å skifte til karbon

Skal brukes til trening/mosjon og kun 1 løp, Vättern rundt
På forhånd takk

Svein

Re: Karbon versus aluminium hjul med samme vekt. [Re: Tinn] #2092934 17/04/2015 07:26
gare Offline
More than words
More than words
Formodentlig er det høyere profil på karbonsettet slik at du muligens får bedre aerodynamiske egenskaper? Det kan jo være verdt pengene om du er ute etter akkurat det.

Til ditt bruk er det nok ikke strengt nødvendig gitt, men det er det jo i all ærlighets navn ikke for særlig mange av oss heller ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Karbon versus aluminium hjul med samme vekt. [Re: Tinn] #2092935 17/04/2015 07:33
T
Tinn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Tror nok ikke jeg betaler store summer for en bedre profil nei ICON_SMILE det må nok være noe mer.

Jeg er ingen utstyr freak så det må være et bruksmessig fordel

takker for svar

Re: Karbon versus aluminium hjul med samme vekt. [Re: Tinn] #2092936 17/04/2015 08:29
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Nei det er ikke nødvendig hvis du med "bruksmessig" ikke mener å komme fortere fra A til B. Slik sett er jo heller ikke sykkel bruksmessig nødvendig ICON_SMILE.

Typisk får du høyere profil, bedre nav, kulere utseende, kulere lyd, dårligere bremseegenskaper og tom lommebok. Noen opplever også subjektivt at det føles raskere/enklere å akselerere, men subjektive oppfatninger av noe som måles til et par prosent forbedring høres først og fremst psykologisk betinget ut.

Til ditt bruk høres det helt unødvendig ut.

Hvis du først skal gjøre noe med hjulene, vil nok et bredere tubeless-dekk på dine eksisterende felger være en langt rimeligere og mer fornuftig måte å bruke pengene på for ditt bruk, gitt at du kjører på 23 mm med slange nå. Da får du mer komfort, bedre punkteringssikkerhet og det går kanskje noen sekunder raskere på ruglete veier.

Redigert av DuffMcShank; 17/04/2015 08:30.

Create the problem and sell the solution
Re: Karbon versus aluminium hjul med samme vekt. [Re: Tinn] #2092937 17/04/2015 08:37
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
OBS: Du har ikke hjul som kan brukes om hverandre med slange og tubular løsning, men om hverandre med slange og slangeløst (tubeless).

Tubular er dekk sydd rundt en slange som limes på felgen. Felgen har da ikke den typen sidevegger for å passe med dekk som har kanttråd som en felg for slange/slangeløst har. Et tubulardekk vil derfor ikke passe på felg for kanttråd og motsatt.

Re: Karbon versus aluminium hjul med samme vekt. [Re: Mr.Jacobsen] #2092938 17/04/2015 15:15
T
Tinn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Mr.Jacobsen
OBS: Du har ikke hjul som kan brukes om hverandre med slange og tubular løsning, men om hverandre med slange og slangeløst (tubeless).

Nei det er riktig som du sier tommelopp takker for oppklaringen,
og takk til DuffMcShank for sin tolkning av "bruksmessig", tenker vi mener det samme cheers

Svein

Moderator  support, Valentino