Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Og da er skivebremser tillatt..l

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092860 16/04/2015 07:21
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Dette med "forsiktig uttesteing" innebærer såvidt jeg har fått med meg at det åpnes for å bruke skivebrems i "et par ritt til høsten".

Om så er tilfelle - er det noen profflag som er interessert i å være prøvekanin i et reelt ritt, midt i sesongen (dvs på slutten av)?
Jeg regner med at dette innebærer bytte til en helt ny, og for mange lag kanskje en helt annen modell av sykkel - enn den de er vandt med på bruke og har trent og kjørt alle ritt på i løpet av sesongen.
Videre skal serviceteamet til rytterne plutselig i ett ritt begynne å håndtere andre typer hjul enn det de er vandt med og har trent på.

Hvis jeg var teamsjef i et større lag ville jeg vurdert sterkt å heller starte dette kjøret neste vår - etter å ha hatt en vintersesong til å teste, tilpasse og trene på/med nytt utstyr.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: thamg] #2092861 16/04/2015 07:41
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thamg
Dette med "forsiktig uttesteing" innebærer såvidt jeg har fått med meg at det åpnes for å bruke skivebrems i "et par ritt til høsten".

Om så er tilfelle - er det noen profflag som er interessert i å være prøvekanin i et reelt ritt, midt i sesongen (dvs på slutten av)?
Jeg regner med at dette innebærer bytte til en helt ny, og for mange lag kanskje en helt annen modell av sykkel - enn den de er vandt med på bruke og har trent og kjørt alle ritt på i løpet av sesongen.
Videre skal serviceteamet til rytterne plutselig i ett ritt begynne å håndtere andre typer hjul enn det de er vandt med og har trent på.

Hvis jeg var teamsjef i et større lag ville jeg vurdert sterkt å heller starte dette kjøret neste vår - etter å ha hatt en vintersesong til å teste, tilpasse og trene på/med nytt utstyr.

Det kan jo hende at sykkelsponsoren har en viss interesse av at lagene dems er med på å pushe frem skivebremser. Det vil isåfall ikke være første gangen kommersielle interesser trumfer sportslige interesser

- Stefan
Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: thamg] #2092862 16/04/2015 07:42
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: thamg

Skal hele laget teste det eller kun 2-3 stykker som bare er med som "stallfyll" uansett?

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092863 16/04/2015 09:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Flere produsenter har jo allerede standardsykler til rittbruk i versjoner med skivebrems.
Specialized Tarmac
Cannondale Synapse
BMC Gran Fondo
Trek Domane

Tipper de fleste produsentene uansett har en plan for standardsykler med skivebremser for 2016.

Det med forskjellig bremserytme er jo også bare et liksomargument.
Det har ikke vært sånn at velt i terrengrittstarter med 200 på strek ble forårsaket av at skiveutstyrte syklister bremset bedre enn v-brems-utstyrte som kom bak.
Bra bremser er vinn, vinn for alle.
At dette kommer samtidig med utviklingen mot bredere dekk, som også vil gi tryggere grep på vått, er jo veldig positivt for sikkerheten.

Alle som har vært på et stort rundbaneritt i terrenget vet at det nesten uten unntak går velt i starten. Ytterst sjelden(aldri) ser vi falne ryttere med kutt eller brannskader forårsaket av konkurrentens bremseskiver.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092864 16/04/2015 09:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil tro det blir noen ryttere på enkelte lag. Det testes jo nye ting hele tia og flere produsenter har hatt sykler klare i lang tid så det er ikke noe problem. Det kan hende noen setter hele laget på skiver.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Oystein L] #2092865 16/04/2015 10:49
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Sitat: Valentino
...ikke mye rasjonalitet i argumentene mot skivebremser.

Noe er det nok. Utfordringen er litt i retning "skal en, bør alle". Bremserytmen blir noe annerledes, og i et stort felt kan det fort skape utfordringer.

Bremserytmen er svært ulik fra hjulsett til hjulsett allerede. Det argumentet der er dødt. Dessuten, en må jo bremse utifra sine egne bremser. Ingen syklister ligger på hjulet til mannen og venter til han bremser. En tenker selv.

I sykkelsporten i dag mangler det bare vilje til å få til ting.

Astana ok, skivebremser ikke?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: sykkeloyvind] #2092866 16/04/2015 10:55
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind
Flere produsenter har jo allerede standardsykler til rittbruk i versjoner med skivebrems.
Specialized Tarmac
Cannondale Synapse
BMC Gran Fondo
Trek Domane

Ikke glem Colnago da, en av de aller aller første produsentene til å utstyre toppsykler med skivebremser, og tilbyr det i dag på alle toppmodellene, både C60, V1r og CX Zero.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092867 16/04/2015 13:28
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For ordens skyls Alpers; jeg forsvarer det ikke, gjengir kun det jeg har lest i UCI-news.

Selv kommer jeg ikke til å bytte, men det er enkelt og greit fordi jeg er en mosjonist som allerede har plenty av velfungerende sykler og utstyr. Hos meg er det primært piloten som gjør at det går tregt, intet utstyr skal byttes ut i overskuelig fremtid.... ICON_WINK

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092868 16/04/2015 15:18
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Alpers
[quote=Oystein L]
Bremserytmen er svært ulik fra hjulsett til hjulsett allerede. Det argumentet der er dødt. Dessuten, en må jo bremse utifra sine egne bremser. Ingen syklister ligger på hjulet til mannen og venter til han bremser. En tenker selv.
...

Må bare hekte på at argumentet omtrent forutsetter at rytteren aldri har testet verken sykkelen eller bremsene i forkant av rittet, slik at han ikke vet hvor mye kraft han trenger for å bremse ned...

I tillegg tror jeg syklene blir estetisk sett penere, som nevnt. Se feks på setestaget til Gavia CX Ultimate. Med en liten skive, og litt utvikling på utforming av kaliptere, vil jeg tro at dette blir nok en forbedring av sykkeldesign som sådan.

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: rasmusic] #2092869 25/04/2015 19:02
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: rasmusic
Blir spennende å se hvor mye bremsesubbing det blir ved hjulbytter da ICON_WINK

Hvis det i det hele tatt blir et problem, så tenker jeg det løses like raskt som det oppstår. Kalippere som flyter på samme måte som felgbrems finnes jo allerede..

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092870 26/04/2015 08:58
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gjentar det jeg har sagt mange ganger før, i USA er det massevis av folk som kjører løp med skivebremser. Det har så langt ikke resultert i avkappede armer eller massevelt.

Hvorfor er vi så redde for noe nytt?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092871 26/04/2015 16:00
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Fordi vi er skeptiske til alt som er nytt.
Det har alltid vært felgbremser.
"Hæ? Kommer du her og sier at Dura Ace-bremsene mine ikke er bra nok?"
Sykler som er nye, dyre og topp moderne i dag vil være avleggs om et par år.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: rasmusic] #2092872 26/04/2015 16:22
J
jle Offline
Entusiast
Entusiast
J

Hva med tiden det tar å bytte hjul? Jeg knoter alltid litt med å få skiva rett inn i kaliperen, ser for meg det kan koste verdifulle sekunder i et ritt ved punktering.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: jle] #2092873 27/04/2015 05:40
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: jle

Hva med tiden det tar å bytte hjul? Jeg knoter alltid litt med å få skiva rett inn i kaliperen, ser for meg det kan koste verdifulle sekunder i et ritt ved punktering.

Har du prøvd?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092874 27/04/2015 07:00
J
jle Offline
Entusiast
Entusiast
J

Har du prøvd?

Jeg har prøvd i mekkestativet hemme, og konstaterer bare at for meg blir det mer knot med sykkelen med skivebremser.

Men jeg øver ikke på å få dette til så raskt som mulig, selvfølgelig.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: jle] #2092875 27/04/2015 07:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Har du prøvd?

Jeg har prøvd i mekkestativet hemme, og konstaterer bare at for meg blir det mer knot med sykkelen med skivebremser.

Men jeg øver ikke på å få dette til så raskt som mulig, selvfølgelig.

Det er vanskeligere å treffe i mekkestativet enn med sykkelen stående på bakken. Prøv det neste gang.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: sykkeloyvind] #2092876 27/04/2015 08:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Med 142x12 og QR15 som har "guide"-spor for å få akselen til å treffe riktig i dropoutene går det i alle fall raskere og enklere for meg å få hjulet inn i ramma/gaffelen enn med vanlige, åpne dropouts, og med gjennomgående aksler vil hjulet sitte 100% riktig hver gang.

Tipper heller at dette går lettere med skiver enn med felgbremser.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Vingleik Vaagal] #2092877 27/04/2015 12:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Vingleik Vaagal
Felgbrems er temmelig skjult.

Niks. Felgbrems er en stor klump som sitter på gaffelkronen eller setestagene. Disse stedene blir helt frie når man skifter til skivebrems.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Valentino] #2092878 27/04/2015 14:19
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Fordi det, slik jeg forstår det, er forskjell på aktive ritt (kappritt), og tur- og trimritt.

Videre ville det være totalt absurd å forby landeveissykler med skivebremser i ritt der man får starte på terrengsykkel med skivebebremser (og klatregrep, for satan), slik det er i de fleste landeveisturritt.

Det kom en mail fra forbundet idag med presisering av at det er forbudt med skivebremser i aktive ritt og turritt på landeveien.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Gew88] #2092879 27/04/2015 15:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Gew88
Fordi det, slik jeg forstår det, er forskjell på aktive ritt (kappritt), og tur- og trimritt.

Videre ville det være totalt absurd å forby landeveissykler med skivebremser i ritt der man får starte på terrengsykkel med skivebebremser (og klatregrep, for satan), slik det er i de fleste landeveisturritt.

Det kom en mail fra forbundet idag med presisering av at det er forbudt med skivebremser i aktive ritt og turritt på landeveien.

Så da var tolkningen min riktig likevel.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Gew88] #2092880 27/04/2015 16:21
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T

Til hvem? Jeg er leder i en sykkelklubb som arrangerer turritt, og rittleder i ene, men har ikke fått noe.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Gew88] #2092881 27/04/2015 18:04
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast

Stod det noe spesifisert om type sykkel i denne mailen, f.eks bruk av cyclocross med skivebrems i landeveisritt?

https://www.facebook.com/events/642819642498401/

IK Hero skirver følgende på facebook siden til Enebakk Rundt:
Husk at landeveissykkel med skivebrems ikke er tillatt i turritt. Kommissærene vil være ved start og sjekke dette. Hybrid eller MTB med skivebrems er tillatt.

Følger opp med dette på spørsmål om CX:
Cyclocross vil ikke bli tillatt dersom den er mer lik en landeveissykkel, feks satt opp med landeveisdekk.

Slik jeg forstår arrangøren av ER så kan man stille med en CX på knastedekk, men ikke med en CX på landeveisdekk....

Dette setter meg i en situasjon med startnummer på fredag, men ikke sykkel... Tror ikke jeg gidder å stille med knastedekk..

Redigert av -Joachim-; 27/04/2015 18:05.
Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: traktoregg] #2092882 27/04/2015 18:18
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Usikkert, jeg er leder i sykkelgruppa her selv, men fikk den videresendt fra en annen i klubben, men mailen han fikk kom fra NCF.

Joachim: Slik så mailen ut!

Til alle NCFs klubber,

Norges Cykleforbund vil informere om at det ikke er tillatt med skivebremser i landeveisritt, hverken i turritt eller i aktive ritt. Vi ber om at klubbene gir denne informasjonen videre til sine ryttere.

Med vennlig hilsen / Best regards

NORGES CYKLEFORBUND /NORWEGIAN CYCLING FEDERATION

Redigert av Gew88; 27/04/2015 18:19.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092883 27/04/2015 18:32
B
Blade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Utfra e-posten fra NCF står det " ikke tillatt med skivebremser", og ikke definert noe om landeveissykkel, mtb eller cyclocross. Burde vært mer spesifikk hvis det kun gjelder skivebremser på landeveissykkel.

Trodde reglene fra UCI var klare på at det ikke er tillatt å stille med skivebremser i et landeveisritt, uansett hvilken sykkeltype du har?

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Blade] #2092884 27/04/2015 18:56
Rene Offline
Besatt
Besatt
Reglene til UCI sier vel at i landevei (fellesstart) skal en sykle med landeveissykkel, og så er det definert ganske greit hvordan den skal være utformet (triangel foran og bak osv) - samt at skivebremser ikke er tillatt.

Dette er bare en idiotisk spesifisering fra NCF sin side. I aktive klasser/ritt, selvfølgelig riktig. Å ikke tillate det i turritt blir for dumt. "Tur" er nesten halve ordet.

Hvordan IK Hero kan tillate MTB/hybrid med skivebrems forstår jeg heller ikke, da mailen fra NCF er ganske klar at det er skivebremser som ikke er tillatt, ikke skivebremser på landeveissykkel.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Rene] #2092885 27/04/2015 19:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Som sagt gjelder utstyrsreglementet alle ritt der man må løse lisens. Det inkluderer turritt.

Det står derimot såvidt jeg husker ingenting der om at man må bruke landeveissykkel.

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Stein] #2092886 27/04/2015 19:40
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke sant? Det er latterlig.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Valentino] #2092887 27/04/2015 20:11
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: REGLEMENT FOR TURRITT LANDEVEI (RTL)

§ 5 Sikkerhet og service

Deltakernes forhold
b) I fellesstart skal standard landeveissykkel benyttes. Det er forbudt å montere utstyr for
temporitt (jfr. NCF Utstyrsreglement).

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Alpers] #2092888 27/04/2015 21:30
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis MTB med skiver nå er tillatt: gidder noen stille i f.eks Enebakk rundt med dobbel-stempel utforbrems ala Saint og 203mm skiver foran og bak?

Re: Og da er skivebremser tillatt..l [Re: Rene] #2092889 27/04/2015 22:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Rene
Sitat: REGLEMENT FOR TURRITT LANDEVEI (RTL)

§ 5 Sikkerhet og service

Deltakernes forhold
b) I fellesstart skal standard landeveissykkel benyttes. Det er forbudt å montere utstyr for
temporitt (jfr. NCF Utstyrsreglement).

Ah. Leste ikke turrittreglementet.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino