Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd?

Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? #2092324 12/03/2015 08:22
A
audungk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Jeg planlegger å gå igang med å bygge mitt første hele hjulsett, men er litt usikker på komponenter og eikevalg. Det er mange tråder om hjul her, men ikke like mange om hjulbygging, så derfor tar jeg sjansen på å starte en ny tråd...

Målet er et hjulsett som kan stå på raceren året rundt, og som spiser Oslo-asfalt og belgisk brostein med samme apetitt. Ikke veier jeg spesielt mye (75kg), og ikke kjører jeg spesielt hardt, så jeg er litt usikker på eikevalg og nav. Derfor tenkte jeg å starte en byggetråd, for eventuelle spørsmål før, under og etter.

Jeg er 95% sikker på at jeg skal bygge på H+Son Archetype. Har vurdert Major Tom, men får inntrykk av at det store internettet mener brede clincher-felger er veldig nærme pariser. Når sant skal sies, så har jeg aldri kjørt pariserhjul, så jeg er åpen for å overbevises om å velge andre felger.

P.t. kjører jeg på et par Easton R4-nav, og er forsåvidt fornøyd, men synes de mister forspenningen litt raskt, og blir slarkete sideveis. I utgangspunktet hadde jeg tenkt Hope, men har begynt å vurdere Chris King. Tror det er mer fordi det kan gå an innenfor budsjettet, enn at det er fornuftig.

Når det kommer til eiker og mønstre har jeg mye å lære. Det første hjulet jeg bygde var pendlerhjul med SON-nav, A319, og 32 DT Comp i 3x. Det funker forsåvidt greit, men jeg tror det blir litt annerledes både å bygge bakhjul, men og å velge fornuftige NDS/DS eiker til det...

Målet nå er et hjulsett som kan erstatte Easton EA90 som står på sykkelen i dag, men jeg tror jeg trenger internettsynsing og et vennlig dytt i riktig retning for å komme dit. Kjørefølelse er viktigere enn vekt, da jeg synes sykling er morsommere enn komponent-veiing.

Selvsagt kunne jeg bare kjøpt et ferdig sett fra en hjulbygger, men da forsvinner hele moroa i å finne ut av hva slagskomponenter jeg skal ha, og hvordan ting bør passe sammen for å passe meg.

Jeg kommer nok garantert til å få noen som kan det til å gå over hjulene før jeg tør å bruke de, så jeg kunne sikkert bare fått noen til å bygge de, men da lærer jeg jo ikke like mye...

Re: Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? [Re: audungk] #2092325 12/03/2015 09:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
H son felgene, King R45 nav og Sapim cx ray vil bli et knallfint hjulsett om du har råd. Og trolig det jeg ville gått for selv om jeg skulle byttet mine egne brede clicherhjul i dag (og følte meg rik)

Dura Ace eller Ultegra nav er gode betalbare alternativer.
Og så ville jeg brukt tre kryss, evt med to foran bare for gøy.

LarsB

Re: Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? [Re: larsb] #2092326 13/03/2015 07:49
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Har selv prøvd meg på hjulbygging.

Bygde meg et sett for tubular med Mavic Reflex, Shimano 6700 nav og DT revolution i 3x. Dekkvalget ble Vittoria Pave 25 mm. Ble ganske gode og solide hjul.

Som amatør i faget hjulbygging strever jeg med slikt som høydekast og eikespenn. Selv om bygget ikke er helt perfekt er det gøy å prøve seg.

Re: Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? [Re: audungk] #2092327 15/03/2015 18:54
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
H+ Son felger med Sapim CX Ray med dobbelkryss foran og bak blir helt king kong. Bygget endel av de for cyclocross. H+ Son felgene er veldig enkle å bygge gode hjul med.

Re: Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? [Re: audungk] #2092328 16/03/2015 09:00
A
audungk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Takk for innspill!

På Wiggle er det omlag 1000kr før moms i forskjell mellom DTSwiss 240 og CK. Ultegra/DA blir forskjellen enda større.

Jeg foretrekker heller å kjøpe dyrt en gang, enn å kjøpe billig flere ganger, men hvor går grensa på nav? CK er helt klart dyre i innkjøp, men over tid?

Easton-hjula jeg vil bytte ut har så langt vært der jeg har hatt dårligst erfaring med navene, med Ksyrium SL-hjula som en god nummer to.

Re: Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? [Re: audungk] #2092329 16/03/2015 11:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
DT Swiss 240 er like gode som CK.
Du kan like gjerne ta dem. lette å jobbe med og varer så lenge du gidder. Det samme gjør egentlig Ultegra/DA. Det kommer an på hvor du ser deg selv på eksklusivskalaen.

LarsB

Re: Hjulbyggetråd: Selvbygd er velbygd? [Re: audungk] #2092330 24/03/2015 14:42
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig det er lovlig sent og kanskje heller ikke sant, men jeg kom over dette om H plus son da jeg lette litt rundt etter noen nye hjul:

Quote:

Strada says – we have built a lot of Archies over the last 2 1/2 years and spent time and effort promoting them. Unfortunately over 2014 we noticed a deterioration in the quality of the rim and we struggled to maintain even spoke tension on each side of the wheel (this means spokes are all working at the same level and less likely to failure). No substandard Archetypes left the workshop but the amount of time we spent re-rimming those which were not good enough was financially and time wise too high for us. So it is with regret that we don’t rate the Archetype any more or as a rim we want to build with. Which is a terrible shame as it was a great rim and we tried to find out what was going wrong. We have looked and found great alternatives such as the DT Swiss R460 for rim braking, the Grail for disc braking.

Kilde: stradawheels

Moderator  support, Valentino