Jeg planlegger å gå igang med å bygge mitt første hele hjulsett, men er litt usikker på komponenter og eikevalg. Det er mange tråder om hjul her, men ikke like mange om hjulbygging, så derfor tar jeg sjansen på å starte en ny tråd...
Målet er et hjulsett som kan stå på raceren året rundt, og som spiser Oslo-asfalt og belgisk brostein med samme apetitt. Ikke veier jeg spesielt mye (75kg), og ikke kjører jeg spesielt hardt, så jeg er litt usikker på eikevalg og nav. Derfor tenkte jeg å starte en byggetråd, for eventuelle spørsmål før, under og etter.
Jeg er 95% sikker på at jeg skal bygge på H+Son Archetype. Har vurdert Major Tom, men får inntrykk av at det store internettet mener brede clincher-felger er veldig nærme pariser. Når sant skal sies, så har jeg aldri kjørt pariserhjul, så jeg er åpen for å overbevises om å velge andre felger.
P.t. kjører jeg på et par Easton R4-nav, og er forsåvidt fornøyd, men synes de mister forspenningen litt raskt, og blir slarkete sideveis. I utgangspunktet hadde jeg tenkt Hope, men har begynt å vurdere Chris King. Tror det er mer fordi det kan gå an innenfor budsjettet, enn at det er fornuftig.
Når det kommer til eiker og mønstre har jeg mye å lære. Det første hjulet jeg bygde var pendlerhjul med SON-nav, A319, og 32 DT Comp i 3x. Det funker forsåvidt greit, men jeg tror det blir litt annerledes både å bygge bakhjul, men og å velge fornuftige NDS/DS eiker til det...
Målet nå er et hjulsett som kan erstatte Easton EA90 som står på sykkelen i dag, men jeg tror jeg trenger internettsynsing og et vennlig dytt i riktig retning for å komme dit. Kjørefølelse er viktigere enn vekt, da jeg synes sykling er morsommere enn komponent-veiing.
Selvsagt kunne jeg bare kjøpt et ferdig sett fra en hjulbygger, men da forsvinner hele moroa i å finne ut av hva slagskomponenter jeg skal ha, og hvordan ting bør passe sammen for å passe meg.
Jeg kommer nok garantert til å få noen som kan det til å gå over hjulene før jeg tør å bruke de, så jeg kunne sikkert bare fått noen til å bygge de, men da lærer jeg jo ikke like mye...