Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cannondale racer. Valgets kval.

Cannondale racer. Valgets kval. #2092031 16/02/2015 00:41
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Har i noen år nå syklet på Caad 8. Vært min inntreden på racer og den har vært en fin følgesvenn. Nå har jeg bestemt meg for å invistere i ny sykkel.
Disse to er de jeg vurderer, og er innenfor budsjett. Er klar over at de tilhører kanskje ulike "grupper", racer vs komfort, men vil veldig gjerne høre om noen har erfaring, tips etc ang dette.
Supert med tilbakemeldinger!

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale/cannondale-synapse-carbon-ultegra-2015/

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/race...six-evo-ultegr/

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092032 16/02/2015 07:30
L
LasseF Offline
Avhengig
Avhengig
L
Hva skal du gjøre mest? Trene, sykle på langturer og kanskje ikke jage i ritt? Da hadde jeg valgt Synapse. ( Selv om du kan vinne ritt med den også;)) Er veldig mange som tror at man blir så dvask og treig på en komfortmodell, men jeg tviler på at det gjelder de fleste i gata. Sagan sykler på en synapse under P-R osv, og funker det for han så funker det for oss.

Skal du knive i felt så hadde jeg valgt SuperSix.

Jeg har hatt to Caad10 og det er knall sykler som kan sammenliknes med SuperSix.

Jeg gikk for en komfortrettet modell denne gangen, fordi jeg vet at jeg har mer igjen for en litt mer komfortabel tur enn de wattene jeg sparer på en lavere sittestilling.

Jeg hadde valgt Synapse, som er en fantastisk sykkel å sykle på:)

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092033 16/02/2015 07:30
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gitt at du beholder posisjonen du har på Caad 8 vil Evoen gi den likeste kjørefølelsen, siden geometrien, bortsett fra at 8eren har 2 cm lenger styrerør enn Evoen, er så godt som lik. Evoen er stivere (men ikke hardere, snarere mer komfortabel) enn 8eren, som jeg oppfatter som litt myk i ramma.

Synapsen har det samme lange styrerøret som 8eren. Den har lenger akselavstand og styrer langsommere og mer stabilt enn 8 og Evo. Den har også plass til fetere dekk, og er både stivere (faktisk) og mer komfortabel enn Evoen.

Så: Synapse om du synes at Evoen blir for lav foran. Evo om du liker tradisjonell racingstyrefølelse slik 8 har. Synes jeg.

Tillegg: De aller fleste vil være i stand til å komme lavt nok på en Synapse.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092034 16/02/2015 07:31
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Har sendt deg en PM.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: LasseF] #2092035 16/02/2015 08:13
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sagan SYKLET på Synapse under P-R, tviler på at han gjør det i år. Det skal vel også nevnes at det ikke var en stock størrelse, han hadde vel mye lavere stack enn de som du og jeg får kjøpt. En racing-Synapse, med andre ord.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092036 16/02/2015 08:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En veldig lang og lav Synapse den Sagan syklet på, ja. Men de andre på laget syklet på Synapser med standardgeometri.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092037 16/02/2015 13:22
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Takker for respons!
Liker både langturer og kortere kanskje mer intensive økter.
Har ikke erfaring fra ritt, ikke vært ivrig tidligere, men trener en del.
I år skal jeg derimot delta i fler. F.eks Lofoten insomnia fra Å, Telemark tours for å nevne noen.
Kjenner at det er et vrient valg dette!

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092038 09/03/2015 21:37
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Hei igjen.
Kan noen forklare meg forskjellene på utstyret på disse to, om det er merkbare forskjeller i positiv/negativ retning. Krankoppsett bl.a er noe jeg ikke helt har greie på.
Trenger "spesialpedagogisk" sykkelfaglig hjelp fra forumet.

http://www.kjellsykkel.no/2015-landeveissykler/elite-road/cannondale-supersix-evo-ultegra

http://www.kjellsykkel.no/2015-landeveissykler/endurance-road/cannondale-synapse-carbon-ultegra

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092039 09/03/2015 22:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Synapsen har ørlite "dårligere" komponenter i form av C3 i stedet for C2 stem, setepinne, styre, som i praksis antakelig vil si 100-200 gram forskjell. Ellers har Synapsen en annen krank, karbon og ganske lett, men så vidt jeg har fått med meg mindre "annerkjent" enn Cannondale sin egen Hollowgram-krank som sitter på supersixen.

Det hører også med til historien at Synapsen sin krank har "mosjonist"-utveksling som passer de av oss som ikke tjener penger på syklingen vår, dvs. den er lettere giret om du vil.

Ellers er det overraskende dårlige hjul for sykler i prisklassen 25k, men Cannondale er vel ikke akkurat kjent for å gi best komponenter for pengene for veiledende pris, det er ramme og merke du betaler for.

Kort oppsummert ingen enorme forskjeller, men du får ørlite grann mer komponenter for pengene med Supersixen.

Det er imidlertid sittestilling som burde telle absolutt mest, og du bør prøve (helst på noen langturer over noen dager) før du bestemmer deg. Dette gjelder etter min erfaring også rammestørrelser.

Kan anbefale en svipptur til Gran Canaria, så kan du leie begge syklene for et par hundre kroner dagen hos free-motion, og kjøpe med deg den du liker best hjem til en sterkt rabattert pris ICON_SMILE

http://www.free-motion.com/en/bike-shop-gran-canaria/road-bike-sale/

Create the problem and sell the solution
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: DuffMcShank] #2092040 09/03/2015 23:25
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Hmmmmmmm... Jeg ville satset på en SuperSix Evo HiMod, men den du lenker til er dessverre ikke HiMod. Synapse er bra (har selv hatt en), men førstnevnte er stivere OG mer komfortabel på vanlig asfalt. Evo-en du lenker til har bedre krank enn Synapse, hjul og utstyr ellers kan du bytte senere. Bottom line: Har du god ramme og god kank, kan alt ellers oppgraderes etter hvert. Selv ville jeg gått for SuperSix Evo-en, Hollogram krank og spart på alt inntil muligheten for et godt carbonhjulsett bød seg. ICON_SMILE

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092041 10/03/2015 08:26
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Om du vurderer Supersix med Ultegra er det jo verdt å ta en titt på denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...y=kremmertorvet

Ultegrakrank og ikke Hollowgram, men Hi-mod-ramma...

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092042 10/03/2015 09:52
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Har dessverre ingen mulighet til å spontant stikke en tur til Gran Canaria, men å teste ut syklene er vel kanskje en mulighet, dog kun i området ved butikken.
Har vurdert Hi mod ja, men budsjett strekker ikke til. Ønsker primært sykkel som er tilnærmet sort i fargen.
Var i kontakt med butikken i går og det visstnok ventetider på begge syklene, så en avgjørelse må tas fort. Klarer ikke helt bli enig med meg selv.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092043 10/03/2015 11:14
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg eier en SS Evo HM og var med Landevei på å teste Synape Disc med Ultegra i vinter - de er begge helt supre sykler, og du vil uansett ikke bli misfornøyd med noen av dem...

De to tingene jeg først la merke til med SS etter at jeg tok den i bruk, er hvor responsiv den er og hvor trygg den føles i nedoverbakker.

SS er mer komfortabel enn andre "fullblodsracere" jeg har brukt, samtidig som Synapse føles mer som en rittsykkel enn andre "komfortsykler".

Om du må velge mellom dem stemmer jeg for SS dersom primærbehovet er trening og ritt på gode veier, og du tåler litt mer aggressiv sittestilling. Synapse får stemmen om det er pendling og grovere veier det går i, og du ønsker å sitte litt mer komfortabelt.

Valgets kval... du kommer nok til å tenke på hva du kunne fått om du hadde valgt den andre, uansett hvilken du velger, men dårlig kjøp blir det uansett ikke!

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092044 10/03/2015 11:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har vurdert Hi mod ja, men budsjett strekker ikke til. Ønsker primært sykkel som er tilnærmet sort i fargen.
Var i kontakt med butikken i går og det visstnok ventetider på begge syklene, så en avgjørelse må tas fort. Klarer ikke helt bli enig med meg selv. [/quote]

# # #

På Finn.no ligger ny (sikkert 2014) Supersix Hi-mod Ultegra 6800 for 24.999,- hos Kremmertorget sport på Hønefoss. 1 stk str 54 i grønn/hvit og 1 stk 56 i svart.. Omtrent samme pris som linken du la ved artikkelen (om du ikke får rabatter). Jeg kjøpte en Svart 2014 SS Hi-mod DA9000 i høstferien som kom derfra men den var brukt i 2014 sesongen av en av proffene i Team Ringerikskraft. 24.000,- betalte jeg med RS81-C24 hjul. Den var 100% strøken. Brukt Hi-mod er kanskje ikke er så dumt alternativ ??

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53552963&searchclickthrough=true

Ellers er det vel mindre enn lite sannsynlig at Sagan kjører Synapse i år... Tror ikke Hr Tinkoff ville blitt særlig glad for det :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092045 10/03/2015 11:30
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Har vært innom den annonsen tidligere og vurdert den, men er ikke helt begeistra for fargen på sykkelen. Mulig jeg er sær på dette! Str 54 er det som passer meg.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092046 10/03/2015 12:05
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Er det virkelig en så stor forskjell på Hi-mod ramma og SS?

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092047 10/03/2015 12:25
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Corduroy

Så vidt jeg vet er det kun snakk om 50-60 gram og forskjellig typer karbonfiber.

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Sykkel-Erik] #2092048 10/03/2015 12:43
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sykkel-Erik

Så vidt jeg vet er det kun snakk om 50-60 gram og forskjellig typer karbonfiber.

# # #

Forstår absolutt ikke spørsmålet... dette handler om mer enn gram. Jeg har RS81-C24 hjul som veier noen få lusne gram mer enn DA-C24..
De grammene (eller hva den rare kløen er) irriterer meg noe inn i Hæxxxx spesielt etter at jeg ikke rakk å kjøpe DA hjulene før BikeShop satt opp prisen. Og vekten på Evo og Hi-mod er vel strengt tatt mer enn 50-60 gram. Det som skrives om black ink, Hi-mod og Evo er: Claimed frame weights are sub-700g, 750g and 1,110g respectively... men tallene er vel ikke alltid slik i virkeligheten ??

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092049 10/03/2015 21:32
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Har dessverre ingen mulighet til å spontant stikke en tur til Gran Canaria, men å teste ut syklene er vel kanskje en mulighet, dog kun i området ved butikken.
Var i kontakt med butikken i går og det visstnok ventetider på begge syklene, så en avgjørelse må tas fort. Klarer ikke helt bli enig med meg selv.

Hadde ikke hatt hastverk med å bestille sykkel til veiledende pris, da blir du vel omtrent den første i historien... spesielt Sykkelsenteret har jo veldig ofte kampanje, tilbud og supertilbud, hvor sistnevnte er best.

Create the problem and sell the solution
Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092050 10/03/2015 22:54
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Veiledende pris blir det ikke, så naiv og desperat er jeg ikke. Det har vel heller ikke blitt nevnt fra min side.
Har fått noen meget gode priser på 3 ulike sykler som jeg nå vurderer. Kan selvsagt vente, men det er nå jeg har behov og ønsker å anskaffe en ny.
Har bl.a. fått en meget hyggelig pris, etter mitt skjønn på denne: Cannondale Synapse Carbon Ultegra DI2 Disc
Dessverre litt over mitt budsjett, i tillegg til at jeg er skeptisk til skivebrems. Mange delte formeninger om dette.
Har fulgt med og vært i kontakt med de fleste butikker som selger Cannondale, deriblant Sykkelsenteret.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092051 10/03/2015 22:59
Rene Offline
Besatt
Besatt
Skeptisk til skivebrems? Ja, det gikk jo til pølsene på terrengsyklene.
Skeptisk til mobiltelefon? Ja, alle har jo hjemmetelefon.
Skeptisk til internett? Ja, det er bare en flopp.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092052 10/03/2015 23:04
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Skjønner resonnementet ditt.
Vet fra tidligere innlegg at du nettopp har kjøpt nevnte sykkel, så kom gjerne med noe mer saklig og informativt som kan bidra til hjelp. Send gjerne en pm.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Corduroy] #2092053 11/03/2015 07:19
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg har en nesten ny Ridley CX med SRAM Red og hydrauliske skivebremser. Har satt på 28 mm racerdekk ettersom jeg bare bruker sykkelen på vei og når det gjelder tvilen din til skivebremser så hadde jeg sluttet å tvile umiddelbart. Det er ikke nødvendig med skivebremser på en racer, men det er absolutt ikke en ulempe eller noe du bør unngå. Bremsene virker bra uansett vær og den lille vektøkningen spiller for de fleste liten rolle.

Re: Cannondale racer. Valgets kval. [Re: Open 1.0] #2092054 11/03/2015 09:05
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Virker som cannondale har færre modeller med di2 i år enn i fjor?
Hva er grunnen til dette?
Har supersix med di2 sjøl og er superhappy med den.
Synes ikke den er for aggressiv sjøl for en noenogførtiår gammel mosjonist.

Moderator  support, Valentino