Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pustemaske for jobbbsykling

Pustemaske for jobbbsykling #2091507 20/11/2014 19:05
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Hei,

Jeg sykler til/fra jobb ca 20km totalt hver dag, fra slutten av mars og ut november (eller så lenge det ikke er is/snø på veien. Årsaken er at det går raskere enn trikken (bor i Oslo) og jeg holder meg i form ICON_SMILE

Men det er dessverre ikke bare positive helseeffekter man oppnår ved å sykle i Oslo. Jeg må sykle langs tungt trafikkerte veier, og spesielt opp Kongsveien på vei hjem er eksosen veldig plagsom. Det er godt kjent at spesielt dieseleksos er kreftfremkallende og gir luftveissykdommer/luftveisplager (av den grunn er det helt fantastisk at flere og flere kjører elbil, men det er en annen sak).

Så spørsmålet er: finnes det noen gode pustemasker for syklister? Dvs. noen som ikke er så store/klumpete, men samtidig har høy gjennomstrømning av luft.
Mulig dette ønsket ikke er så utbredt, men jeg føler eksos blir som røyking på bar. Før tenkte jeg ikke på det fordi det ikke fantes alternativer. Og jeg sykler hver bidige dag i den samme eksosen, så pustemaske er absolutt noe jeg bør vurdere.

Re: Pustemaske for jobbbsykling [Re: Øyvind.h] #2091508 21/11/2014 07:40
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Har egentlig bare erfaring med en type: Respro Sportsta - som pushes bla på bikeshop (http://bikeshop.no/Bekledning/Kl%C3%A6r/Ansiktsmaske/Respro/Respro-Sportsta-St%C3%B8vmaske-Str-L------Mot-kulde-og-forurensning-RESP0110-p0000010723) - er fornøyd med denne, og bruker den både til løping og sykling.

Et par erfaringer jeg har gjørt er at pustingen blir noe hemmet, men det øker jo treningseffekten :-) I tillegg isolerer masken godt, en bi-effekt er at du blir ganske varm under masken, og is dannes på utsiden. Og du kan jo seff ikke snåtte og spytte som du vil med maske som dekker disse kroppsåpningene

T..

Redigert av ScottScaleLTD; 21/11/2014 07:41.

Lønn etter forbruk!
Re: Pustemaske for jobbbsykling [Re: Øyvind.h] #2091509 22/11/2014 08:49
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Takk for tipset! Ser ut til å være omtrent det jeg er på jakt etter. Med utskiftbare HEPA filtre bør masken rense luften greit for eksos. Antakelig litt motstand som du sier, men det skal jeg kunne leve med.

Re: Pustemaske for jobbbsykling [Re: Øyvind.h] #2091510 22/11/2014 10:37
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Du kan sammenligne Respromasker her:
http://respro.com/pollution-masks/mask-selector

Her står det forresten at Sportsta ikke filtrerer eksosgasser.

Re: Pustemaske for jobbbsykling [Re: Øyvind.h] #2091511 03/11/2015 10:54
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Da har jeg endelig fått kjøpt meg pustemaske. #Dieselgate hjalp meg med å få ut fingern ICON_SMILE Men nå kommer høst/vinter med langt høyere eksosutslipp, køer og kulde. Husker godt fra i fjor vinter at jeg ofte tenkte på helsa når jeg syklet i giftskyen.

Foreløpig erfaring er at pustemasken fungerer greit. Ikke perfekt passform, så jeg sliter litt med å få den til å sitte komfortabelt. Men det kan muligens forbedres ved å justere på en metallklemme som går over nesen.

Luftflyten er bra. Merker litt motstand når jeg puster, men ikke mye. Uansett er det vel bare bra for treningen.

Til vinteren når det blir skikkelig kaldt får den en misjon ved at den skåner ansiktet, men foreløpig merker jeg at jeg lett tar den av når den ikke trengs. Dvs. steder på strekningen hvor det ikke er mye eksos. Masken blir litt klam, og nesa begynner lettere å renne pga dette. Men litt løsere passform når jeg får justert den vil kanskje hjelpe noe.

Redigert av Øyvind.h; 03/11/2015 10:56.
Re: Pustemaske for jobbbsykling [Re: Øyvind.h] #2091512 03/11/2015 11:17
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Gratulerer!

Hvis du har kjøpt en Respro Sportsta, filtrerer ikke det medfølgende filteret SO2 eller NO2 men du kan byttet det ut med et Techno-filter.
(Siden du nevner #Dieselgate)

Det er imidlertid effektivt mot PM2.5 så lungene dine er nok langt mer fornøyd enn før:)

Jeg vurderer det dit at Sportsta er bra nok, men bytter nok til Techno-filter når tiden for bytte kommer (69 timer eller ved missfarving).

Thomas

Moderator  support, Valentino