Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel - Oppgradere hjulsett?

Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? #2091187 18/09/2014 15:14
-eH- Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei ICON_SMILE Jeg bestilte meg en Cannondale Caad 10 Ultegra (2015) i dag. Jeg har fått tilbud om å få den levert med Mavic Cosmic SLS istede for Mavic Aksium S som den opprinnelig blir levert med. Mellomlegget blir da på 6500kr. Burde jeg slå til eller er det noe annet jeg burde tenke på? Jeg skal hovedsakelig bruke sykkelen til trening, men håper å få syklet 2-3 ritt også.

Til info så har jeg til nå bare syklet MTB og er landeveisjomfru og er derfor litt blank ICON_WINK

Redigert av -eH-; 18/09/2014 15:18.
Re: Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? [Re: -eH-] #2091188 18/09/2014 15:53
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Tja, smak og behag og spørsmål om hvor mye du har lyst på høyprofil, men jeg var ikke i tvil, da jeg heller valgte Shimano DA9000C24. Lettere og føles kjappere. Koster under 6000,-.
For ytterliger et par tusen mindre, får du samme hjulet med Ultegra nav. Kanskje et enda bedre kjøp.
Uansett, er Caad10 en sykkel som vokser med bedre hjul. Aksiumene kan du jo bruke til rulle eller drittværshjul ICON_SMILE

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? [Re: -eH-] #2091189 18/09/2014 16:25
perbl Offline
More than words
More than words
Høyprofil ser jo fett ut da!

Det er vel ca eneste "fornuftige" grunnen jeg har til å bytte ut billighjula som står på CAADen min per i dag ICON_SMILE

Rasjonelt sett er nok DA-hjulene vim anbefaler et meget bra valg, både raske og ganske lette. I tillegg vil nok også hjula sykkelen leveres med fungere glimrende til trening og noen ritt. Spørsmålet er vel hva du tror vil gi deg økt sykkelglede? Kan det f.eks være aktuelt å legge mellomlegget i en sykkel-GPS hvis du ikke har sånt fra før? Dette er hvertfall noe som for meg øker sykkelgleden vesentlig mer enn hva jeg tror oppgradering av hjul vil gi meg.

Redigert av perbl; 18/09/2014 16:34.

Per B.
Re: Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? [Re: -eH-] #2091190 18/09/2014 22:46
-eH- Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for konstruktive tilbakemeldinger ICON_SMILE

Er enig at høyprofil ser fett ut, så er sikkert derfor jeg har sikla på det! ICON_TONGUE Men alt i alt er kanskje DA9000c24 et bedre valg for meg. Jeg er glad i oppoverbakker og da er det vel greit med et sett som er lett?

Sykkel-gps gir meg allerede økt sykkelglede i dag perbl ICON_WINK

Redigert av -eH-; 18/09/2014 22:47.
Re: Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? [Re: -eH-] #2091191 19/09/2014 05:23
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg gjorde en tilsvarende oppgradering av hjulparken min i sommer (Mavic Aksium S og Zipp 303 tubular), og testet begge hjulene opp Tryvann og inn i Sørkedalen. Forskjellen på hjulene helt objektivt var overraskende liten - og jeg tenker forskjellen på Aksium og 303 er representativ for forskjellen mellom Aksium og andre dyrere hjul... Når det er sagt, det er mye morsommere å trille rundt på karbonlisser. ICON_SMILE

Om jeg hadde 6.000 kroner i budsjett og ønsket å investere i noe som gjorde meg til en bedre syklist, ville jeg prioritert en wattmåler over bedre hjul.

Se forøvrig www.sykkelerik.com/2014/07/09/zipp-303-versus-mavic-aksium-del-1-bakkesykling.

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? [Re: Sykkel-Erik] #2091192 19/09/2014 12:30
-eH- Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Fin side Sykkel-Erik ICON_SMILE Jeg beit meg merke i et par ting du skrev i postene på bloggen din:
Sitat: Sykkel-Erik
Kvikkhet. Det første jeg merker av forskjell mellom hjulsettene – og dette er ting som ikke lar seg måle – er hvordan Zipp-hjulene er mye kvikkere og mer responsive enn Mavic Aksium. Det er omtrent som om sykkelen sparker tilbake når jeg tråkker i gang. Til sammenlikning føles det mer som om kraften i tråkket bare blir borte med Aksium-hjulene. Denne forskjellen merkes best når jeg tråkker i gang eller skal dra opp farten, men når man er i marsfart er det ingen markante forskjeller mellom hjulene (annet enn i hodet).

Den følelsen av "kvikkhet" kan jeg gjerne tenke meg! Om det så bare er en form for placebo.. Jeg innbiler meg at jeg vil føle meg bedre dersom det føles ut som om det er ekstra snert i hjula ICON_TONGUE

Så var det en setning til jeg likte godt og føler jeg kan sette opp mot den over:

Sitat: Sykkel-Erik
Det ER morsommere å sykle med flott utstyr, selv om det er inni hodet og ikke i beina på syklisten!

Det er noe med akkurat det! ICON_LAUGH Samtidig så må jeg si tanken på en watt-måler også er spennende, fort gjort å bli usikker på hvor penga skal ta veien merker jeg..

Redigert av -eH-; 19/09/2014 12:32.
Re: Ny sykkel - Oppgradere hjulsett? [Re: -eH-] #2091193 19/09/2014 12:52
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Thanks! ICON_SMILE

Hvis du står mellom nye hjul og wattmåler, så velg wattmåler. Stages ligger jo omtrent innenfor rammene på 6k.

Bruker du wattmåler riktig kan du trenere smartere, som igjen bør bety målbart raskere sykling.

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com

Moderator  support, Valentino