Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Trene til lange stiritt?

Trene til lange stiritt? #2083881 26/04/2016 14:07
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
I år skal jeg kjøre nesten utelukkende lange stiritt (TSRx2, Offroad Valdres, Ultrabirken m.fl).

Hvordan ville folket ha lagt opp treningen hvis man har mulighet til 3-4 økter pr uke? Normalt 2t/økt på kveldstid man + onsdag, med mulighet for 3-4t lør- eller søndager med litt flaks. Pleier å ha ok med trøkk opp til 2.5-3t, men så begynner det å røyne på.

Trives best med teknisk sti, men er syntes det meste er stas - opp/bort/ned/knot/flyt.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2083892 26/04/2016 14:44
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Har samme plan selv, og "treningen" blir lik som foregående år...
Total ustruktur og trå til i alle bakker en finner i løpet av en sykkeltur ICON_WINK
...og litt kjerne da, sånn i tilfelle...

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2083910 26/04/2016 15:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Rolige langturer, intervaller på sti, samt en og annen lengre stitur.
Varier mellom kortere og lengre intervaller.

Langtur med fartslek kan også være fint. 2-3 timer der du spar på skikkelig i noen stipartier/klatringer og tar det rolig mellom.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2083937 26/04/2016 17:59
F
Framogtilbake Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg har troen på at næringsinntaket på de lange treningsøktene er viktig også. Trene opp evnen til å bruke fett som næring, jfr. Kristoffs/Ørns metodikk. Ved å ha lavt næringsinntak ila lange treningsøkter vil man etter hvert kunne holde lenger og lenger tid uten næring, uten å gå tom.
Jeg har trent bevisst på dette i et par år, og vil påstå at det har gitt resultater for hvor mye næring jeg trenger på langturer uten å gå tom for krefter.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: sykkeloyvind] #2083954 26/04/2016 18:42
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: sykkeloyvind
Rolige langturer, intervaller på sti, samt en og annen lengre stitur.
Varier mellom kortere og lengre intervaller.

Langtur med fartslek kan også være fint. 2-3 timer der du spar på skikkelig i noen stipartier/klatringer og tar det rolig mellom.

Takker for svar.
Fartslek blir det, er for barnslig til å ikke gønne på innimellom!

Men hva med høydemetre, puls og syre? I sarpsborg kan jeg få flate turer om jeg ofrer sti for grus, men i Kongsberg må jeg ihvertfall opp og ned type skikkelig minst en gang.

Er det viktig å få inn de skikkelig lange turene, type 5t og mer?

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2083965 26/04/2016 19:05
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke sånn at jo lenger man skal sykle/løpe jo viktigeee blir det med styrketrening?

Re: Trene til lange stiritt? [Re: Framogtilbake] #2083987 26/04/2016 19:50
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Framogtilbake
Jeg har troen på at næringsinntaket på de lange treningsøktene er viktig også. Trene opp evnen til å bruke fett som næring, jfr. Kristoffs/Ørns metodikk. Ved å ha lavt næringsinntak ila lange treningsøkter vil man etter hvert kunne holde lenger og lenger tid uten næring, uten å gå tom.
Jeg har trent bevisst på dette i et par år, og vil påstå at det har gitt resultater for hvor mye næring jeg trenger på langturer uten å gå tom for krefter.

Jeg er skikkelig håpløs på å få i meg drikke/næring under ritt. Drikker som regel kun litt vann om jeg sykler med tempo i over 1t på trening. Men har opplevd å gå fullstendig tom 2 ganger, begge etter 1,5 runde på TSR. Kanskje smart for meg å heller trene på å spise underveis, spesielt når gel etc virkelig byr meg imot? Spiser som en hest ellers, starter gjerne på full mage etter middag.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: larsdx] #2083991 26/04/2016 19:59
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: larsdx
Er det ikke sånn at jo lenger man skal sykle/løpe jo viktigeee blir det med styrketrening?

Tja, styrketrening er grisekjedelig ICON_SMILE
For meg må motivasjonen komme av at det er gøy. Å tråkke til beina faller av opp en skrent, eller triceps står i krampe etter en lang, grov nedkjøring er på en sær måte gøy. Å løfte og dytte på ting uten annen grunn enn å bli sterk er jeg håpløst umotivert til. Likeså pushups, planke osv.

Jeg tror at den typen turer jeg ofte sykler, spesielt på vinteren, egentlig er knallbra styrketrening. For flere år siden var det løping som gjaldt, mye, og har aldri vært så gjennomført svak i kroppen som da.

Tror det er mer type energitom generelt jeg sliter med - f.eks at jeg ikke klarer å få opp pulsen etter at jeg har møtt veggen. Nesten umulig å streve seg over 80% av max når det først har skjedd.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2083995 26/04/2016 20:18
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har stor tro på lange intevaller i rittempo på sti. Om du i tillegg har noen gode turer på 4-5 timer i rolig tempo tror jeg mye er på plass. Er du ekstra smart kjører du noen korte knalharde intervaller på sti i over-rittfart. Eller aller helst korte rundbaneritt ala Kalascup el.

Det jeg synes er mest krevende med disse lange tekniske rittene er å kjøre bra teknisk når du blir sliten. Hvordan du skal trene på det aner jeg ikke, men trolig er den mest relevante treningen på nettopp å kjøre slike ritt.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2084006 26/04/2016 20:40
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg spør mest fordi jeg er interessert i teorien her. Når det er sagt klarer alle å klemme inn 30 min styrketrening i uka. Tror ikke det er dumt hvis du skal satse litt.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: larsdx] #2084051 27/04/2016 06:25
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Jeg spør mest fordi jeg er interessert i teorien her. Når det er sagt klarer alle å klemme inn 30 min styrketrening i uka. Tror ikke det er dumt hvis du skal satse litt.

Er helt enig i teorien - tror absolutt alle bør ha en dose styrketrening regelmessig, inkludert meg selv. Skal tygge på hvordan jeg kan finne på noe jeg klarer å fortsette med. Har vært frem og tilbake på treningssenter, prøvd div. apper osv, men ikke funnet noe som trigger kontinuitet hos meg.

"Satse litt" er nok å ta i - mitt mål er egentlig bare å få en litt bedre opplevelse på de lange stirittene, dvs klare å holde mer trøkk, lenger.

TSR er én ting, men på OFV og UB regner jeg med at man må holde igjen ganske kontrollert? Type ligge rundt 80% av max på det meste?

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2084058 27/04/2016 06:39
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Er helt enig i teorien - tror absolutt alle bør ha en dose styrketrening regelmessig, inkludert meg selv. Skal tygge på hvordan jeg kan finne på noe jeg klarer å fortsette med. Har vært frem og tilbake på treningssenter, prøvd div. apper osv, men ikke funnet noe som trigger kontinuitet hos meg.

"Satse litt" er nok å ta i - mitt mål er egentlig bare å få en litt bedre opplevelse på de lange stirittene, dvs klare å holde mer trøkk, lenger.

TSR er én ting, men på OFV og UB regner jeg med at man må holde igjen ganske kontrollert? Type ligge rundt 80% av max på det meste?

80 % av maks er jo lite da. Klarer jo knapt å ha framdrift i teknisk terreng da. Så lenge du holder deg under terskel så kan du holde ut lenge.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2084062 27/04/2016 06:44
olechr Offline
More than words
More than words
Kjøre så mange korte rundbane ritt du kan, lange rolige turer på sti uten masse bamsemums stopp og intervaller på sti. med andre ord mye av det Erling sier. Er stor forskjell på å sykle fort på sti og grus. Så jo mer du gjør på sti jo bedre er det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trene til lange stiritt? [Re: olechr] #2084083 27/04/2016 07:33
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: olechr
Kjøre så mange korte rundbane ritt du kan, lange rolige turer på sti uten masse bamsemums stopp og intervaller på sti. med andre ord mye av det Erling sier. Er stor forskjell på å sykle fort på sti og grus. Så jo mer du gjør på sti jo bedre er det.

Ritt er vanskelig pga tidsskjema. Er heldig som har fått styre litt agenda tidlig på våren og plukket noen ritt-helger ICON_SMILE

Fort på grus skjer så og si aldri, fort på sti er nesten hver økt (det er jo gøy!). Men det blir ofte i rykk og napp, enten pga det sosiale, eller pga terrenget. Satser på å kjøre enda flere økter fremover på sti med fart og uten pauser, så får jeg se om det er mulig å få lange, skikkelig rolige turer også.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2084231 27/04/2016 11:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jepp, som Ole sier, kan det være lurt å legge av seg uvanen det er å stoppe hele tiden. Hvis du har den i dag.

Få eller mange høydemeter spiller ikke så stor rolle, da terrenget bidrar med motstand uansett. Flatt terreng er fint for rolige turer, men også fint for turer der du ønsker å ikke gå for høyt når deg skal gå fort.

Prøv å legge inn en tur annen hver uke der du kjører 2+ timer i høy fart uten å stoppe. Da får du øvd på drikking, spising osv også.

Øyvind Aas
Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2199024 28/04/2016 12:37
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Rop ut så kan vi ta Gromrunden vi, først 1 gang pent så 2 ganger max...eller lindemarkstårnet, knallhardt opp så rett ned på motsatt side uten stoppe på toppen så noen min pause på bunnen og så motsat dette 2-3 ganger hver vei. Eller vi starter på hasle og full fart helt til Ise

Redigert av særp; 28/04/2016 12:38.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: sykkeloyvind] #2199044 28/04/2016 13:12
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: sykkeloyvind
Jepp, som Ole sier, kan det være lurt å legge av seg uvanen det er å stoppe hele tiden. Hvis du har den i dag.

Få eller mange høydemeter spiller ikke så stor rolle, da terrenget bidrar med motstand uansett. Flatt terreng er fint for rolige turer, men også fint for turer der du ønsker å ikke gå for høyt når deg skal gå fort.

Prøv å legge inn en tur annen hver uke der du kjører 2+ timer i høy fart uten å stoppe. Da får du øvd på drikking, spising osv også.

På skikkelige stiturer stoppes det ikke, men på de turene vi er fler blir det ofte slik pga forskjellige skills og/eller form. Ellers er man med kun raske folk blir det sjelden mer enn én kaffestopp etter en time eller to..

Tar uansett beskjeden, skal bli flinkere til å holde trøkket uten stopp, så ser vi hvor det bærer.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: særp] #2199046 28/04/2016 13:15
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: særp
Rop ut så kan vi ta Gromrunden vi, først 1 gang pent så 2 ganger max...eller lindemarkstårnet, knallhardt opp så rett ned på motsatt side uten stoppe på toppen så noen min pause på bunnen og så motsat dette 2-3 ganger hver vei. Eller vi starter på hasle og full fart helt til Ise

Klar for det, men det er jo ikke mulig å kjøre Gromrunden pent uten stopp ICON_SMILE To runder med flytfart der er jo like hardt som én runde TSR på 1/3 av distansen...

Tenker 3 runder hvor vi prøver å unngå fotisett uten å slite oss ihjel på cruxene er mer enn hardt nok. Og for moro skyld kanskje kjøre en runde med klokka, så snu, så vi får variasjon + enda mer utfordringer.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2199064 28/04/2016 13:48
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S

Klar for det, men det er jo ikke mulig å kjøre Gromrunden pent uten stopp ICON_SMILE To runder med flytfart der er jo like hardt som én runde TSR på 1/3 av distansen...

Tenker 3 runder hvor vi prøver å unngå fotisett uten å slite oss ihjel på cruxene er mer enn hardt nok. Og for moro skyld kanskje kjøre en runde med klokka, så snu, så vi får variasjon + enda mer utfordringer.
Er sånn det er det vet du,,,Den er ikke noe mindre tøff selv om snur den, Har prøvd. Får ha mål om klare den på rundt 20 min. Er jo bare 5Km...men de første 2,5 er mest stigende hehe

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2199176 28/04/2016 19:34
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
@knutspeed

Om du kunne tenke deg en tur til Saltnes, så er det en fin runde her hvor terrenget er litt i samme sjanger som i TSR, er nok ikke like mange hm. som i Østmarka, men blir sliten nok alikevel.
Runden er på ca 32km og jeg bruker stort sett 2 timer pr. runde uten pause.
Fin øvning mot TSR ICON_SMILE
( ca. 3km med asfalt må forseres)

Re: Trene til lange stiritt? [Re: særp] #2199303 29/04/2016 08:22
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Er sånn det er det vet du,,,Den er ikke noe mindre tøff selv om snur den, Har prøvd. Får ha mål om klare den på rundt 20 min. Er jo bare 5Km...men de første 2,5 er mest stigende hehe

Tenkte mest for variasjonens skyld ICON_SMILE

Re: Trene til lange stiritt? [Re: Niko] #2199304 29/04/2016 08:23
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Niko
@knutspeed

Om du kunne tenke deg en tur til Saltnes, så er det en fin runde her hvor terrenget er litt i samme sjanger som i TSR, er nok ikke like mange hm. som i Østmarka, men blir sliten nok alikevel.
Runden er på ca 32km og jeg bruker stort sett 2 timer pr. runde uten pause.
Fin øvning mot TSR ICON_SMILE
( ca. 3km med asfalt må forseres)

Fristende! Tar kontakt om det blir en helgedag med muligheter!

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2200177 01/05/2016 19:56
Minolta Offline
Fersking
Fersking
Hei, låner denne litt.
Hvordan er det å trene for enda lengre ritt, da på asfalt.

Tenker lange turritt ala Vatternrunden/T-O/1000km i utlandet, turritt med TDF/Giro-fjell/Alpeturritt o.l.
Har ikke fokus på merke i Birken, men å holde grei fart i lang tid. Hvordan trene opp toleransen i 2-3? Hvordan bli seigere i bakker?
Fokus er ikke KOM, men å gjennomføre uten infarkt.

Kjører allerede lange turer på 4-5+ timer og enkelte dager med bakkedrag.

Leser på nettet om hvordan enkelte trener til ultraritt.
Treningen som ble tipset om der var:
max 65% puls i opptil 75% av distansen.
10-minutters intervall
10-minutters intervall bakketrening
Lange tempodrag(over en time)

Er dette en plan?

Nå er jeg ikke i kjempeform akkurat. Hadde jeg hatt godt av kortere intervall i begynnelsen for å få opp formen (typ 4x4 o.l.?)

Eller er det bare å trene på det man vil bli god på ,altså enda fler og lengre turer og legge inn bakker i løpet av turen?

Har ikke noen typiske lange bakker i nærområdet, men har 2 bakker jeg bruker nå:
- 2km bakke med 9% stigning på grus / - 4km bakke med 5% stigning asfalt
Gønne på 3-4 intervall der jeg er på stålet etter hver runde eller kjøre flere intervaller hvor jeg har litt igjen?

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2200372 02/05/2016 10:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Lag gjerne en ny tråd om trening til lange ritt på asfalt i Landeveis-delen av forumet.
Her er det jo snakk om en ganske konkret og spesifikk type ritt, som ligger langt unna landeveis-turritt, og da blir det ganske mye enklere med to tråder.

Øyvind Aas
Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2200525 02/05/2016 18:38
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fant ut på lørdag under Aalborg MTB Marthon at ritt er den beste trening for å tåle lange ritt med mye sti. Får aldri blitt det samme med treningsturer. Det er noe helt eget å sykle bra teknisk på sti når man er utslitt ;-)

Re: Trene til lange stiritt? [Re: erling] #2200703 03/05/2016 08:25
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: erling
Fant ut på lørdag under Aalborg MTB Marthon at ritt er den beste trening for å tåle lange ritt med mye sti. Får aldri blitt det samme med treningsturer. Det er noe helt eget å sykle bra teknisk på sti når man er utslitt ;-)

100% med på den, men den luksusen har jeg ikke :-)

Hadde forøvrig en klubbtrening i går uten den store klubbfølelsen da vi bare var to som ville kjøre sti/rundbane. Etter en stund dukket en av klubbens elitegutter opp, han var ute på semi-rolig tur. Jeg lot etterhvert han ta føringen, og la meg bak. Han kjørte ikke max, men holdt veldig fin flyt - og vi kjørte relativt avansert og tildels grov sti.

Må innrømme at jeg lærte masse av å kjøre sammen med han en times tid i tempo.
Jeg har aldri vært redd for å kjøre hardt i skogen, er jo det jeg vanligvis gjør, men det var en aha-opplevelse å følge han. Det gikk litt småttere enn når jeg kjører det jeg er god for da vi roet litt på de "kjedelige" partiene, men pulsen var dramatisk mye lavere enn når jeg kjører alene - og jeg hadde null knote-bom.

Fant ut at jeg hadde masse å gå på for å holde fart og flyt oppe uten å bruke like mye krefter på det. Ta med farten gjennom svinger, roe ned litt før svingene og tenke enda mer sporvalg for nettopp fart og lavere energiforbruk. Litt tryggere, men farten var nok ikke langt unna max attack likevel. Tok så en time etterpå og prøvde å analysere min egen kjøring mens det pågikk, både med grei og veldig høy puls.

Tror hans ritterfaring gjør at han automatisk vet hvor det er smart å spare krefter uten å tape tid på det.

Rett og slett veldig moro!

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2329308 02/08/2016 09:37
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Til toppen med "fasit så langt". Har pr i dag 280 strava-timer på sykkel, hvor minst 90% er på skikkelig sti. ca 60.000 hm. 98% ustrukturert, kjørt på dagsfølelse, og sinnsykt mye moro!

TSR 2 runder gikk fint. Gikk ikke på den smellen jeg pleier, selv om jeg var god og sliten, og hadde en liten dirtnap på siste runden. Kjørte 140mm stisykkel, usikker på om jeg hadde tjent så mye på å velge rittfulldemperen egentlig.

Skjebergrittet ble også en fest. 4 runder er langt, men hadde bra med krefter igjen på sisterunden, følte at jeg kanskje hadde åpnet litt konservativt (igjen...). Ikke elitefart akkurat, men godt fornøyd.

Offroad Valdres gikk fint for min del, selv om det ble DNF etter at vi kom 1 min for sent på nest siste sjekkpunkt. Da hadde vi syklet i over 7 timer. Var klar for mer, men gutta på laget var ikke like optimistiske..
Det beste var absolutt null vondter, selv om det ble nesten 9 timer sykling, og godt med høydemeter. Hadde nok bein igjen til å være lokomotiv (eller noe sånt...) i monsunen et par mil på vei til Fagernes. Har aldri syklet så lenge, tror 5 timer er max fra før av.

Grenserittet til helgen er rent pliktløp. Har ikke lyst, men får ta det som det kommer.

Det blir debut i Ultrabirken om noen uker. OV ga meg veldig følelsen av at det er sånne ritt jeg liker. Det er nesten som alle andre sykkelturene jeg tar, mer av alt det morsomme, med fetere utsikt, bedre mat osv. Ser derfor veldig frem til Ultrabirken. Håper det bekrefter følelsen av at stiultra er min greie.

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2329401 02/08/2016 12:37
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Snakk om å gå til UB med positiv holdning. Tommel opp gitt.

LarsB

Re: Trene til lange stiritt? [Re: larsb] #2330541 05/08/2016 10:19
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: larsb
Snakk om å gå til UB med positiv holdning. Tommel opp gitt.

LarsB

Alle har vel positiv innstilling til UB? Masse ego-tid til å dyrke hobby, med bedre premisser enn normalt. Finnes ikke noe bedre, selv om det er slitsomt ICON_SMILE

Før syntes jeg Grenserittet var moro. Litt som med Bowling i ungdommen, så var det gøy inntil det ble for seriøst når noen lærte å skru kula. I 2014 var jeg i bra form (ihvertfall til meg å være), og kjørte GR hardt. Det slo meg aldri å roe ned litt for å hente meg inn. Det gjaldt å holde trøkket, øke, ikke slippe gjengen - eller bryte. Mao så var det 3t med seriøs selvpining, og ikke så mye annet. Ikke noe lek, kose seg med utsikt, braap, det sosiale etc. Bare trå som pokker, holde hodet lavt, ignorere vondter og trøkke innpå med gel som en robot mens jeg trodde jeg skulle spy. Etterpå var jeg bare forbanna fordi jeg hadde sett på totalttid ink defileringen, ikke runden, og dermed bomma på "den magiske" 3t-grensen med 23 sek.

Solgte sporenstreks hardtailen, og kjøpte en stisykkel til ICON_SMILE

Re: Trene til lange stiritt? [Re: knutspeed] #2330585 05/08/2016 12:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Alle har vel positiv innstilling til UB?

Det er jo noen som gruer seg til Ultrabirken

LarsB

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support