Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Tregt styre" - Styrelager?

"Tregt styre" - Styrelager? #2082502 21/04/2016 19:26
Awesnes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
På min Kona cyclocross har styret blitt "tregt" i løpet av vinteren, det er litt motstand når vrir på det. Den har ikke blitt brukt som vintersykkel, men syklet en tur i julen, så kan tenkes at den ble utsatt for litt salt da.

Regner med at det er styrelageret som er problemet? Så noen spørsmål...

1: Sikkert vanskelig å si, men må det skiftes eller holder det med å smøre det opp?

2: For en som egentlig ikke mekker noe særlig mer enn å smøre og skifte slanger, gjør man dette selv?

2A: Hvor mye vil et verksted ta for en slik jobb?

3: Er delene tilpasset hver sykkel, eller er dette en "universaldel"? Hvordan vet jeg hvilken som passer til min sykkel?

4. Hvis jeg prøver selv, finnes det noen gode guider der ute på internettet?

5. Er det farlig å sykle med i tilfelle jeg tar en tur eller to før jeg får byttet det?

Det er snakk om denne sykkelen:
http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?year=2010&brand=Kona&model=Jake+The+Snake

Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082507 21/04/2016 19:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har opplevd det samme på min vintersykkel. Har selv ti tommeltotter og mekker lite, men Bull på Majorstuen løste problemet som del av standard service. Gikk over hele sykkelen, inkludert nav, gir og bremser, så vel anvendte penger om man ikke har tid til å prøve og evt. feile selv.

Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082510 21/04/2016 19:51
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ta en titt på denne:
https://www.youtube.com/watch?v=8X3LbcjsESw
Denne viser styrelager med maskinlager.
Mulig du har eldre kulelager. De kan smøres opp, men kjøp gjerne nye når du først har dem ute.
Har du maskinlager, og de sitter godt kan du kjenne på dem der de sitter. Lugger de eller de går tregt bør de byttes.

Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082567 22/04/2016 06:01
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Awesnes
På min Kona cyclocross har styret blitt "tregt" i løpet av vinteren, det er litt motstand når vrir på det. Den har ikke blitt brukt som vintersykkel, men syklet en tur i julen, så kan tenkes at den ble utsatt for litt salt da.

Regner med at det er styrelageret som er problemet? Så noen spørsmål...

1: Sikkert vanskelig å si, men må det skiftes eller holder det med å smøre det opp?

Kommer litt an på typen lager og tilstand. Det er jo uansett lett å få tilgang og smøre, så det bør jo være et forsøk verdt!

2: For en som egentlig ikke mekker noe særlig mer enn å smøre og skifte slanger, gjør man dette selv?

Ja, jo, eller kanskje nei i ditt tilfelle?? Det er ikke rakettforskning, men det kan kreve litt spesialverktøy(som forenkler jobben betraktelig), eller litt forsiktig hjemmemekk som lar seg gjøre uten de store problemer.

2A: Hvor mye vil et verksted ta for en slik jobb?

Antagelig relativt mye ICON_WINK det er bare du som vet om det er verdt det vs. tiden du vil bruke, knote, bannes og svertes.

3: Er delene tilpasset hver sykkel, eller er dette en "universaldel"? Hvordan vet jeg hvilken som passer til min sykkel?

Et element av universaldel, men fortsatt må du vite hva slags lager du har og dimensjonen på dem.

4. Hvis jeg prøver selv, finnes det noen gode guider der ute på internettet?

Ja

5. Er det farlig å sykle med i tilfelle jeg tar en tur eller to før jeg får byttet det?

Njaaei, det kan jo teoretisk sett ryke fullstendig, men det er svært lite sannsylig.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082655 22/04/2016 09:21
Awesnes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for svar

Har hørt litt rundt, selve arbeidet ligger på rundt 300 kroner hos de jeg har hørt hos og så er det pluss deler. Så leverer den nok inn et sted.

Regner med at dette er "rutinearbeid" som alle butikker behersker? Regner med at kjedebutikkene er billigere enn de "ordentlige" sykkelbutikkene/verkstedene?

Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082657 22/04/2016 09:28
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er rutine arbeid ja, men også relativt lett å få til selv, og noe enhver syklist bør beherske

Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082663 22/04/2016 09:37
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Helt greit å sette det bort. Har du begrenset med fritid - bruk den heller på setet.
Hvis du ber verkstedet om å få delene de plukker ut kan du se på det og vurdere om du vil gjøre det selv neste gang.

Re: "Tregt styre" - Styrelager? [Re: Awesnes] #2082666 22/04/2016 09:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og det lønner seg gjerne å ta en helservice fremfor å betale for hver enkelte reparasjon/smøring/bytte. Spesielt for vintersykkel. Priser og ventetid kan variere fra verksted til verksted.

Moderator  support