På min Kona cyclocross har styret blitt "tregt" i løpet av vinteren, det er litt motstand når vrir på det. Den har ikke blitt brukt som vintersykkel, men syklet en tur i julen, så kan tenkes at den ble utsatt for litt salt da.
Regner med at det er styrelageret som er problemet? Så noen spørsmål...
1: Sikkert vanskelig å si, men må det skiftes eller holder det med å smøre det opp?
Kommer litt an på typen lager og tilstand. Det er jo uansett lett å få tilgang og smøre, så det bør jo være et forsøk verdt!
2: For en som egentlig ikke mekker noe særlig mer enn å smøre og skifte slanger, gjør man dette selv?
Ja, jo, eller kanskje nei i ditt tilfelle?? Det er ikke rakettforskning, men det kan kreve litt spesialverktøy(som forenkler jobben betraktelig), eller litt forsiktig hjemmemekk som lar seg gjøre uten de store problemer.
2A: Hvor mye vil et verksted ta for en slik jobb?
Antagelig relativt mye

det er bare du som vet om det er verdt det vs. tiden du vil bruke, knote, bannes og svertes.
3: Er delene tilpasset hver sykkel, eller er dette en "universaldel"? Hvordan vet jeg hvilken som passer til min sykkel?
Et element av universaldel, men fortsatt må du vite hva slags lager du har og dimensjonen på dem.
4. Hvis jeg prøver selv, finnes det noen gode guider der ute på internettet?
Ja
5. Er det farlig å sykle med i tilfelle jeg tar en tur eller to før jeg får byttet det?
Njaaei, det kan jo teoretisk sett ryke fullstendig, men det er svært lite sannsylig.