Jeg sammenlignet m615 (2x10) gruppa mot slx for noen år siden. Deore 2x-kranken er fin, men det er den komponenten som er mest vekt å hente på, såvidt jeg husker. Sånn sett kan man velge SLX her. Deore-bremsene er gode, og jeg bruker disse i dag. Under tilpassing av lengde på bremseslangen oppdaget jeg at stemplene ikke beveget seg like jevnt på Deore som slx. Når jeg skulle pumpe stemplene litt ut merket jeg at stempelet på den ene siden av kaliperen beveget seg mye mer enn det andre stempelet. Dette skjedde på begge Deore-bremsene. Hadde ingen probler under sykling, og lever godt med Deore-bremser på nyesykkelen. Jeg sleit litt med å justere Deore fremveksler, kjede falt av på innsiden når jeg giret ned fra største til minste klinge, og kjedet falt av på utsiden når jeg giret opp fra minste til største klinge. slx fungerte bedre her. Deoreskiftere fungerer fint, det er kanskje en litt annen følelse på slx-skifterne, men det er lite forskjell på funksjon. Om man ønsker å oppgradere fra Deore så velger man XT for å få muligheten til å gire flere gir i slengen både opp og ned.
Men det blir gjerne billigere å kjøpe en komplett gruppe, prisforskjellen skal være stor for at jeg ikke hadde valgt SLX. Eller XT M8000, om man man kan greie seg med 1x og 11-42.