Smartklokke
|
Smartklokke
19/04/2016 10:40
|
Hazzarden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da er tiden kommet for å få tak i en ny smartklokke som skal brukes til aktivt til trening, dvs. hovedsakelig sykling og jogging. Akkurat nå ser jeg på Garmin Fenix 3, men valget er ikke tatt. Det er nesten en jungel av klokker der ute. Jeg har vurdert Apple Watch også, men dårlig batteri tid gjør at den ikke frister noe lengre. GPS og innebygget pulsmåling er noe som jeg gjerne vil ha med en klokke. Har x-antall pulsbelter liggende hjemme, men det er sjeldent at det kommer på.
Er det noen som har gode anbefalinger på slike klokker og erfaringer?
|
|
|
Re: Smartklokke
[Re: Hazzarden]
19/04/2016 16:34
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har nylig fått meg fitbit blaze. Den er ikke best til noe, men fungerer supert til det meste  Den bruker GPSpå telefon, og måler konstant puls på håndleddet. Kul funksjon med denne, er at den automatisk registrerer treningsøkter, om du glemmer og starte klokka. Hvordan vet jeg ikke, men den vet om jeg har jogget/gått/syklet tur  4 dager batteritid, fint design, lett og ha på, og halv pris i forhold til Fenix 3 
|
|
|
19/04/2016 18:10
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Apple watch ville jeg ikke vurdert i og med at den ikke er vanntett. Dette er nærmest et must for en klokke man skal sykle med. Fenix 3 tror jeg er et godt valg, men sitter selv og lurer på hvem jeg skal velge meg, så det er bare et forslag.
|
|
|
19/04/2016 18:28
|
magio
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I mine øyne er det blitt litt smak og behag når det gjelder pulsklokker. De fleste klokkene har vel stort sett samme funksjonalitet nå for tiden, så det blir mer hva man liker av design på klokka og tilhørende mobilapps og nettfunksjonalitet.
Jeg har selv V800 og er kjempehappy med den. Bruker den sammen med mobilen som smartklokke og får alt at notifikasjoner jeg har behov for på den. Prøvde en smartklokke med Android Wear men fant ut at jeg allerede har alt jeg trenger i klokka fra Polar så den ble returnert. Går ut ifra at Garmin har noenlunde samme muligheter på sine klokker koblet til mobilen.
|
|
|
[Re: magio]
19/04/2016 18:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Går ut ifra at Garmin har noenlunde samme muligheter på sine klokker koblet til mobilen. Ja. På Garmin FR235 får jeg opp SMS, påminnelser/oppgaver og kalendervarsler (Outlook/iCloud) på iPhone. Den synker automatisk over bluetooth til Garmin Connect, som tar det videre til Strava. Jeg trenger kun starte/stoppe aktiviteten. Jeg har aldri før giddi å logge noe som helst (når man måtte koble seg til dataen), og de siste årene har jeg sjelden brydd meg med å ta på pulsbeltet. Har blitt behagelig enkelt dette 
|
|
|
20/04/2016 05:29
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Måling av puls på håndledd er praktisk og greit, men erfaringen min så langt (1,5 år) er at når man blir tilstrekkelig svett så skjer det titt og ofte at målingen faller litt ut, eller måler totalt feil. Mer av irritasjon enn noe stort problem i det store bildet. Men dette er et særlig problem med f.eks. sykling inne; det fungerer bedre ute etter hva jeg erfarer.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
20/04/2016 05:59
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Måling av puls på håndledd er praktisk og greit, men erfaringen min så langt (1,5 år) er at når man blir tilstrekkelig svett så skjer det titt og ofte at målingen faller litt ut, eller måler totalt feil. Mer av irritasjon enn noe stort problem i det store bildet. Men dette er et særlig problem med f.eks. sykling inne; det fungerer bedre ute etter hva jeg erfarer. Eg har ein Mio-link, og på meg virkar det som om aktivitetstype har mykje å seie for kor nøyaktig pulsmålinga er. På f.eks. løp (utandørs) får eg rimelige verdiar, men på langrenn viser gjerne pulsen 120 på hard intervall og 200 på roleg langkøyring.
|
|
|
[Re: MAN]
20/04/2016 06:22
|
Hazzarden
OP
Fersking
|
OP
Fersking
FitBit Blaze har jeg også vurdert. Den har mange gode funksjoner. Noen hevder at pulsmålingene kan bli noe unøyaktig, men så er jeg ikke noen toppidrettsutøver heller :-)
|
|
|
[Re: AntonS]
20/04/2016 06:51
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Apple watch ville jeg ikke vurdert i og med at den ikke er vanntett. Dette er nærmest et must for en klokke man skal sykle med. Fenix 3 tror jeg er et godt valg, men sitter selv og lurer på hvem jeg skal velge meg, så det er bare et forslag. Apple watch skal da være vanntett nok til å trene med i regn? (Ikke at jeg ville valgt den selv hvis treningsklokke var kriteriet, men det er andre grunner til det) I følge Apple oppfyller den IPX7-standarden "Apple Watch is splash and water resistant but not waterproof. You can, for example, wear and use Apple Watch during exercise, in the rain, and while washing your hands, but submerging Apple Watch is not recommended" https://support.apple.com/kb/SP735?locale=en_US
|
|
|
20/04/2016 10:42
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer vel også an på hvor smart du ønsker klokka skal være.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
20/04/2016 10:52
|
frjohnsen
Medlem
|
Medlem
Jeg spontankjøpte en Garmin Vivoactive i vinter, mest til bruk i spinningsalen, men den har overlevd inn i utesesongen også. Mulighet for å få varsler fra mobiltelefon på det meste, syncer med Strava via GarminConnect, og støtter ANT+-sensorer (bortsett fra watt-målere, av en eller annen grunn). Ikke minst er prisen også veldig grei, rundt 1.500 kroner, da uten pulsbelte. Har ikke pulsmåling på håndleddet, da, men min erfaring med det fra min Fitbit Charge HR er at det uansett ikke funker like bra som belte.
|
|
|
|
|