Hei.
For tre år siden bygget jeg en kjekk karbonsykkel til eldstefrøkna. Råflott å bygge sykkel i karbon, og kanskje ikke så holdbart, men jeg tok sjansen. Nå, altså tre år senere, kan jeg si at det har vært en ubetinget suksess. Flisa elsker den sykkelen. Den veier ikke mer enn ca 8,5 kg ferdig på veien og kostet under ti tusen. Den har fungert strøkent hele veien, og det har knapt kommet et eneste merke på den.
Denne gangen er jeg ikke i tvil, det blir karbonsykkel på minstemor også. Hun er like forsiktig som storesøster med tingene sine, så satser på at det også går bra. :-) Etter en kjapp sjekkerunde på Ebay, har jeg allerede bestilt ramme, gaffel, setepinne, styre og styrestem i karbon. Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre noe før til høsten, men når hun sier den sykkelen hun har føles liten, så får en nå begynne så smått (har en 24er nå).
Det jeg mangler for å komme skikkelig i gang er gruppesett, hjul og sete, pluss en og annen detalj.
Til eldstefrøkna kjøpte jeg XT-krank og SLX-gruppe. Denne gangen tror jeg likegodt jeg går for komplett gruppe inklusive krank. Tror det blir hakket rimeligere, og en slipper å gruble på hva som passer og ikke passer overens.
Etter litt glaning rundt, har jeg sett at det kanskje er tre alternativer jeg kommer til å se nærmere på, Sram X7, Shimano Deore 615 og Shimano SLX. Tenkte egentlig å gjøre det så enkelt som mulig og ha 2x10, om jeg ikke kommer over noe som kan være rimeligere.
SLX vet jeg fungerer greit, men det koster bittelitt mer. Sram har jeg aldri vært borti. Kan det være et bra alternativ til de to fra Shimano?
Til slutt blir det jo hjul da... Her er jeg litt i villrede, men har lyst å få tak i så lette hjul som mulig til en så rimelig pris som mulig. Eldstemor har ZTR Crest. Disse har fungert utmerket og er veldig lette til en hyggelig pris. Brukt vel å merke. Kjøpte ikke de nye. Finnes det bra alternativer til en hyggelig pris?
Lite bilde av forrige prosjekt:

Her sitter det for øvrig ZTR Olympic på, men de ble byttet ut med Crest-hjulene fra en annen sykkel da jeg solgte den. Satte Maxxis Maxlite 310 på de hjulene. Totalvekta husker jeg ikke helt, men mener den var på ca 8,5 kg uten skjermer og annet småtteri.
Minstemor vil ellers ha lilla sykkel...
Blir artig å skru litt igjen, så får en heller fortrenge kostnadene når de dukker opp...