|
Frisikt og hekk i privat vei
|
Frisikt og hekk i privat vei
15/04/2016 12:19
|
knut77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I vårt sameie er det kommet opp en sak om hekk langs et kryss. Begge veiene i krysset er private. Asker kommune informerer om at man trenger frisiktlinje på 30m for 30-soner, det sies ingen ting om hvorvidt de samme kravene gjelder privatveier. https://www.asker.kommune.no/globalasset...r-og-busker.pdfVegvesenet sier at frisiktlinjen skal være 20m i 30-sone. De sier heller ikke noe om private veier. http://www.vegvesen.no/_attachment/672801/binary/1039077?fast_title=Flyer+A4+-+Klipp+hekk+og+busker+-+bokm%C3%A5l Jeg har sendt en mail til kommunen om dette, men svaret lar vente på seg. Kanskje noen her sitter på fakta? Er det relevant at veien er privat? Kan vi forholde oss til vegvesenets krav, eller har kommunen anledning til å sette egne grenser?
|
|
|
Re: Frisikt og hekk i privat vei
[Re: knut77]
15/04/2016 12:34
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jobber med div vegplanlegging, i en sak med en nærliggende kommune presterte de innenfor samme sak å fremme 3 forskjellige krav til frisikt, der hvor en privat veg møter offentlig veg. Et krav basert på egen normal, som var hønngammal og utdatert, et annet krav (som nok var det riktige) basert på vegklasser ihht nyeste håndbok tilSVV, og det tredje kravet da en eller annen våknet og tolket det på sin måte, etter noen år med saksbehandling/bygging.
Såfremt krysset er mellom 2 private veger, og ikke der hvor en privat veg møter offentlig, vil jeg tro de ikke har så mye rett til å bestemme noenting. Men av hensyn til barn, gamle, øvrig folk og fe så er det sikkert ikke så dumt med et lite minimum av sikt når 2 veier møtes, evt legge inn en hindring som gjør at farten må senkes.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
15/04/2016 12:44
|
knut77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for det Lars. Det er to private veier som møtes, og jeg er helt enig i at det er nødvendig med sikt. I dag er det 20m frisiktlinje målt 4m fra linjen der veiene møtes. Jeg driver med research i forkant av et møte, men jeg forventer at en beboer vil be om 30m med bakgrunn i kommunens info. Det vil kreve et betydelig innhugg i annen beboers hekk, og disse ønsker hekken som en skjerm mot veien. Så da må jeg få avklart om vi er lovpålagt å innfri kravet om 30m før samtalene starter.
Håper det er fremgang med deres styrearbeid (:
|
|
|
15/04/2016 13:24
|
magic
Besatt
|
Besatt
Takk for det Lars. Det er to private veier som møtes, og jeg er helt enig i at det er nødvendig med sikt. I dag er det 20m frisiktlinje målt 4m fra linjen der veiene møtes. Jeg driver med research i forkant av et møte, men jeg forventer at en beboer vil be om 30m med bakgrunn i kommunens info. Det vil kreve et betydelig innhugg i annen beboers hekk, og disse ønsker hekken som en skjerm mot veien. Så da må jeg få avklart om vi er lovpålagt å innfri kravet om 30m før samtalene starter.
Håper det er fremgang med deres styrearbeid (: Jo takk, jeg er ferdig med styre og stell nå etter genfors før påske  Den trekanten i linken din er jo 30 m fra førerposisjon til førerposisjon, ligger de siste metrene av siktlinja i vegbanen. Det betyr jo ikke 30 m langs hekken på høyre side. Så 20 m frisikt langs hekken høres jo ikke så gærnt ut, dere kan jo måle opp med et fullskala-forsøk og se hvor mange m av en 30 m linje som havner i vegbanen?
Hilsen Lars
|
|
|
[Re: magic]
15/04/2016 17:42
|
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Såfremt krysset er mellom 2 private veger, og ikke der hvor en privat veg møter offentlig, vil jeg tro de ikke har så mye rett til å bestemme noenting. Akkurat dette ville jeg ikke satt to streker under. Krav til avkjørsler og kryss kan defineres i veinormal, i kommuneplan og i reguleringsplan. At veikrysset er privat fritar det vel ikke fra lovregulering? Jeg mener kommunen kan bestemme dette og til og med fremme nye krav når den mener det er nødvendig. Grunnen til det er typisk hensyn til beredskap, søppeltømming ol.
|
|
|
[Re: Nire]
15/04/2016 19:03
|
magic
Besatt
|
Besatt
Såfremt krysset er mellom 2 private veger, og ikke der hvor en privat veg møter offentlig, vil jeg tro de ikke har så mye rett til å bestemme noenting. Akkurat dette ville jeg ikke satt to streker under. Krav til avkjørsler og kryss kan defineres i veinormal, i kommuneplan og i reguleringsplan. At veikrysset er privat fritar det vel ikke fra lovregulering? Jeg mener kommunen kan bestemme dette og til og med fremme nye krav når den mener det er nødvendig. Grunnen til det er typisk hensyn til beredskap, søppeltømming ol. Nei jeg veit ikke hvilke regler som gjelder for private veger. Selv bor jeg i et tett rekkehusområde. Har lurt litt på hvorfor dette er privat, når veien inn til området vårt er kommunal. Noen mente at det er på grunn av utformingen at det ikke er kommunalt, for trangt ihht kommunens normaler osv. Det er jo framkommelig for søppelbiler og annen trafikk, men tilfredsstiller nok ikke noen normal.
Hilsen Lars
|
|
|
|
|