Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Pedal. Landevei vs mtb

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: -Jan] #2080029 15/04/2016 12:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Sitat: Homecast

Mindre plattform er mindre enn på landeveispedaler, ne som gir dårligere kraftoverføring.

Tviler på at det er noko forskjell på dette med tanke på kor stive mange terrengsko er i dag.

Jeg har carbonsåler på begge typer sko, og jeg er enig med deg. Opplever ikke at terrengskoene svikter.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Sepeda] #2080030 15/04/2016 12:14
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Sepeda
Sitat: Paragonia
Men det må jo gå an å likevel spørre om det faktisk er noen forskjeller annet enn utseende på pedalene, selv om jeg er på landeveisforumet.

Du har fått svar og har avvist dem. Det er en hyggelig takk til oss som gidder å bruke tid på å svare deg. Liker spesielt å bli kalt "tulling" etter å ha gitt deg gode råd.
Om det ikke hjelper hva vi sier, spør deg selv hvor mange proffer som sykler landevei med terrengpedaler.
For deg i hverdagen vil forskjellene som allerede er beskrevet åpenbart ikke spille noen rolle, etter din reaksjon å dømme.

God helg!

Skjønner ikke hvorfor du tar det på den måten. Har jeg gjort deg noe. Hvorfor er du sint. Har jeg avvist noen. Ser ikke hvorfor du kommer med disse provoserende svarene.

Jeg har spurt meg selv nå om hvor mange proffer i landevei som bruker mtb pedaler. Jeg kommer ikke på noen.
Det er ikke åpenbart for meg om det spiller noen rolle.

Kan du forklare hva jeg har gjort som fortjener dette

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080041 15/04/2016 12:27
sveinaa Offline
More than words
More than words
Feil. Det er jo nettopp det jeg ikke har.
Har ikke bestemt meg. Derfor jeg spør da vet du. Tulling

Da kan jeg gi deg to gode råd.

For deg vil ikke dette bety noen verdens ting med tanke på hvor fort du sykler så fremt du sammenligner sko med like stive såler.

Er du opptatt av å ta deg godt og riktig ut på landeveien så velger du landeveissko.

Jeg er til og med så freidig at jeg legger dette frem som fasit ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 15/04/2016 12:30.

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: sveinaa] #2080048 15/04/2016 12:32
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: sveinaa

For deg vil ikke dette bety noen verdens ting med tanke på hvor fort du sykler så fremt du sammenligner sko med like stive såler.

Er du opptatt av å ta deg godt og riktig ut på landeveien så velger du landeveissko.

Det var noen klinkende klare sannhetens ord.
Da lar vi det være svaret, selv om jeg tror det er litt lettvindt svar.

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080051 15/04/2016 12:35
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
OK. Da får nok være nok. Aldri om jeg gidder kommentere noe mer her

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080055 15/04/2016 12:39
sveinaa Offline
More than words
More than words

Kanskje litt forenklet. Forskjellen er i alle fall så liten at det er på lab. stadiet. Ønsker du å bruke mer tid på å tenke, så kjøper du deg skotrekk som du bruker på landeveien. Da ser ingen forskjell såfremt de ikke er tett på ICON_WINK

Husk og at MTB sko som er gode på foten sannsynligvis gir mer sykkelglede enn vonde landeveissko ICON_SMILE

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080061 15/04/2016 12:43
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
OK. Da får nok være nok. Aldri om jeg gidder kommentere noe mer her

Kjapp sjekk av dine andre innlegg her gir inntrykk av at du driver med gjøn. Det må du gjerne gjøre for så vidt, men ikke bli hårsår når folk faktisk svarer på det du spør om og så oppfører du deg som a) en litt sippete unge eller b) som et slags kunstprosjekt.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: sveinaa] #2080066 15/04/2016 12:49
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Kanskje litt forenklet. Forskjellen er i alle fall så liten at det er på lab. stadiet. Ønsker du å bruke mer tid på å tenke, så kjøper du deg skotrekk som du bruker på landeveien. Da ser ingen forskjell såfremt de ikke er tett på ICON_WINK

Husk og at MTB sko som er gode på foten sannsynligvis gir mer sykkelglede enn vonde landeveissko ICON_SMILE

Så det du mener er at det kun er looks

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080081 15/04/2016 13:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ja. Eller "gruppetilhørighet". Dette måler du ikke selv på rulle en gang.

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080103 15/04/2016 14:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skjønner ikke hvorfor du tar det på den måten. Har jeg gjort deg noe. Hvorfor er du sint. Har jeg avvist noen. Ser ikke hvorfor du kommer med disse provoserende svarene.

Beklager hvis jeg fremsto som sint, men ja, jeg var litt irritert over å bli kalt "tulling" ICON_WINK

Og det fremsto slett ikke som du satte pris på innspillene du fikk. Men: Du vil neppe få noe bedre svar enn det du allerede har fått.

Ikke for å fornærme noen, men spørsmålsstillingen minner om en annen lang tråd der der en kar ville vite hvorfor man ikke kan bruke underbukse i sykkelbukse. I hans tilfelle for å unngå å måtte vaske sykkelbuksen så ofte. Og han hadde investert i underbukse i lycra, må vite.

Svaret på spørsmålet om man kan bruke terrengpedaler på landeveissykkel er det samme som på spørsmålet om man kan bruke underbukser, evt. i lycra, under sykkelbukse: Ja, det kan man, men man bare gjør det ikke.

Redigert av Sepeda; 15/04/2016 17:28. Rediger grunn: Lycra var det!
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080104 15/04/2016 14:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Terrengsko er tyngre enn landeveissko.
Men det er åpenbart mer praktisk med terrengsko når man går av sykkelen.
Det er lettere med skotrekk, både aero og varmende på landeveissko som ikke har knaster under.

Pussig at når Paragonia først stilte et kurant spørsmål at han blir møtt med erting. Spørsmålet er jo helt legitimt. Svaret er nok at fordelene med landeveispedaler og sko er få, men subtile. Lavere vekt, nettere sko, større flate på pedalene, lettere å rengjøre, lettere å bruke med skotrekk.

Terrengsko har visse fordeler - bedre å gå med, noe varmere, kan også brukes i terrenget,
Ulemper: kan kun brukes på pedaler med 2-bolts-klass, pedalene ofte noe tyngre, mindre overflate, tyngre sko, vanskeligere å rengjøre.

Det er uansett greit å ha minst to par sykkelsko hvis man sykler mye, og da er det greit å ha ett par til hver type sykling.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Sepeda] #2080105 15/04/2016 14:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Beklager hvis jeg fremsto som sint, men ja, jeg var litt irritert over å bli kalt "tulling" ICON_WINK

Og det fremsto slett ikke som du satte pris på innspillene du fikk. Men: Du vil neppe få noe bedre svar enn det du allerede har fått.

Ikke for å fornærme noen, men spørsmålsstillingen minner om en annen lang tråd der trådstarter ville vite hvorfor man ikke kan bruke underbukse i sykkelbukse. I hans tilfelle for å unngå å måtte vaske sykkelbuksen så ofte. Og han hadde investert i underbukse i neopren, må vite.

Svaret på spørsmålet om man kan bruke terrengpedaler på landeveissykkel er det samme som på spørsmålet om man kan bruke underbukser, evt. i neopren (!), under sykkelbukse: Ja, det kan man, men man bare gjør det ikke.

Underbukse i neopren? Det må da bli passelig svett (er ikke det potte tett?)? Jeg har aldri skjønt hvorfor man ikke kan vaske sykkeltøy jeg da.

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: sykkeloyvind] #2080107 15/04/2016 14:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
Pussig at når Paragonia først stilte et kurant spørsmål at han blir møtt med erting.

Om du leser tråden fra begynnelsen, vil du se at han fra alle fikk gode og velmenende svar. Så sporet det litt av, dessverre.

Min læring: Ikke la seg rive med på tampen av uken uten å ha spist lunsj ICON_SMILE

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080108 15/04/2016 14:12
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: sun flyer] #2080113 15/04/2016 14:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sun flyer
https://youtu.be/i8NvHdxRsqM

Her en grei fasit.

Konge.

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: sykkeloyvind] #2080173 15/04/2016 16:32
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Bra svar sjef

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Sepeda] #2080175 15/04/2016 16:41
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ikke for å fornærme noen, men spørsmålsstillingen minner om en annen lang tråd der trådstarter ville vite hvorfor man ikke kan bruke underbukse i sykkelbukse. I hans tilfelle for å unngå å måtte vaske sykkelbuksen så ofte. Og han hadde investert i underbukse i neopren, må vite.

Svaret på spørsmålet om man kan bruke terrengpedaler på landeveissykkel er det samme som på spørsmålet om man kan bruke underbukser, evt. i neopren (!), under sykkelbukse: Ja, det kan man, men man bare gjør det ikke.

OK. Grunnen til at jeg skrev tulling var ikke vondt ment. Faktisk var det ikke ment i det hele tatt, men bare noe jeg tok med for å vekke følelser hos folk. Billig, men effektivt.

Friends?

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080177 15/04/2016 16:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Friends ICON_SMILE

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080180 15/04/2016 17:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er man ute og vasker sykkelen, og så er det brann i rosenes leir.

Moderator sier: Vi kaller ikke opp folk her inne. Aldri. Mottatt, Paragonia?

Carry on.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: sykkeloyvind] #2080192 15/04/2016 18:05
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Beklager at det jeg skrev var i overkant surt. Men, trådstarter fikk flere seriøse svar, men lot til å ignorere dem med enda flere spørsmål. Det har vel vært en liten trend med denne brukeren. Kunne ikke dy meg, skal ikke skje igjen. God helg alle syklister!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Sepeda] #2080219 15/04/2016 19:38
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Friends ICON_SMILE

BFF

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: ganskefort] #2080220 15/04/2016 19:40
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: ganskefort
Beklager at det jeg skrev var i overkant surt. Men, trådstarter fikk flere seriøse svar, men lot til å ignorere dem med enda flere spørsmål. Det har vel vært en liten trend med denne brukeren. Kunne ikke dy meg, skal ikke skje igjen. God helg alle syklister!

God helg til alle.
Min mening er at jeg fikk som fortjent. Folk som holder på slik fortjener ikke bedre. Jeg skammer meg.

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Valentino] #2080221 15/04/2016 19:42
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Valentino
Her er man ute og vasker sykkelen, og så er det brann i rosenes leir.

Moderator sier: Vi kaller ikke opp folk her inne. Aldri. Mottatt, Paragonia?

Carry on.

Aldri

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: ganskefort] #2080225 15/04/2016 19:48
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: ganskefort
Haha, ja da lurer jeg nesten på hvorfor du er på landeveisforumet? Tror de.......

Kan jeg foreslå VGDebatt som et alternativ? (Stort smilefjes med blunking i det ene øyet).

Hva mener du . Vgd. Hvorfor det

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080232 15/04/2016 20:07
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Tanke; Hadde landeveispedaler og sko vært mer effektivt enn MTB ekvivalenten så ville alle MTB proffer brukt landevei..?

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Tommyv] #2080234 15/04/2016 20:13
Paragonia Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Tommyv
Tanke; Hadde landeveispedaler og sko vært mer effektivt enn MTB ekvivalenten så ville alle MTB proffer brukt landevei..?

Spot on.

"
Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080263 15/04/2016 23:35
S
Stein H Offline
Fersking
Fersking
S
Det meste tilsier at det med bedre kraftoverføring pga større flate bare er en seigliva myte. Så lenge såla er stiv og ting ikke gir etter kan vel kontaktpunktet like gjerne være et knappenålshode.

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080290 16/04/2016 07:37
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Så sant du har pinnstive sko så er nok den største forskjellen aerodynamikken, å den forskjellen der betyr nok ikke veldig mye for folk flest.

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Paragonia] #2080318 16/04/2016 09:21
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvordan "forsvinner" energi om sålen ikke er helt stiv? Blir ikke trykket bare fordelt litt jevnere?

Re: Pedal. Landevei vs mtb [Re: Tommyv] #2080335 16/04/2016 11:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Tommyv

Og dette var veldig vanlig til inntil noen få år siden.

Pedaler er en ting da landeveispedaler er vanskeligere å komme inn i når starten går. Alle terrengritt starter med ett bein i bakken.
Men i Birken f.eks var landeveissko nærmest regelen blant eliten et stykke inn i dette årtusenet. Noen limte fast dekk-mønster på karbonsålene, eller skar av yttersålene på billige terrengsko.
I ritt der det ikke var forventet noe tid a sykkelen ble det ofte syklet med rene landeveissko, uten modifikasjoner. Men den gang fantes også SPR-R-pedalen til Shimano som var en landeveispedal med to-skruers-kloss.

Du får uansett tak i adaptere som lar deg bruke landeveissko med tre hull med to-hulls-klosser, men markedet for disse har nok blitt veldig lite de siste årene.
De skoprodusentene som oppgir en såkalt stivhets-index på sålene sine har alltid den aller stiveste sålen på toppmodellene til landevei, mens toppmodellene til terreng gjerne har ett hakk mindre stiv såle.
Specialized og Bontrager har vel stivhetsindex 12 på landeveisskoene og 11 på terrengskoene i øverste prisklasse.

Jeg har selv syklet Birken med landeveispedaler og sko, inkludert løping opp sand/grusbakken fra Djuposet.

Selvfølgelig er det også et aspekt med at sponsede terrengryttere sykler med de skoene bransjen øsnker å selge. Det er klart en fordel for bransjen at de fleste tror at de både trenger terreng- og landeveissko for å trene og konkurrere både i terrenget og på veien.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino