Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Godt bruktkjøp av racer eller CX - mulig?

Godt bruktkjøp av racer eller CX - mulig? #2079621 14/04/2016 17:19
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Heisann!
Eg har lenge vurdert å kjøpe meg racer eller cyclocross. Eg har eit fast søk på finn, der eg følger med på sykler som blir lagt ut i Hordaland. Tanken var å kjøpe seg ein racer eller cyclocross til rundt 3000- 5000.- da studentøkonomien ikkje tillater så mykje meir. Spørsmålet mitt er, kan ein forvente å få noke brukandes til denne prisen? Og, kva burde utstyrsnivå burde ein miniumum legge seg på som standard? Leser at man kan komme over gode kjøp, men å vite kva som er eit godt kjøp er ikkje så lett.

Takk for svar!

Re: Godt bruktkjøp av racer eller CX - mulig? [Re: Hakihaki] #2079636 14/04/2016 18:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hei, Hakihaki!

Har kjøpt enkelte bruktsykler i den prisklassen, bl.a. CX. Min erfaring er at bruktsykler raskt blir en dyr fornøyelse om de ikke er tilnærmet nye. Slitedeler, reparasjoner og andre uforutsette utgifter kan i løpet av kort tid spise opp "gevinsten" ved bruktkjøp. Det er spesielt stor fare for det om du kjøper en sykkel som opprinnelig var kostbar og nå selges rimelig etter mye bruk.

Som student ville jeg utvilsomt satset på å kjøpe en sykkel på salg - overligger med 30-50% avslag eller kampanjepris, vårsalg osv. - fremfor å kjøpe brukt. De store kjedene har ofte gode tilbud. Om du abonnerer på kjedenes nyhetsbrev kan du ofte få spesialtilbud. Det er attpåtil lov å prute i butikk når man er student! Bare ikke finn på å kjøpe til veiledende pris.

Fordelene med nykjøp er:
- På salg er ofte prisdifferansen mellom brukt og ny minimal;
- Ny sykkel betyr færre utgifter til service og deler;
- Uforutsette problemer dekkes av garanti;
- Annenhåndsprisen blir høyere den dagen du bestemmer deg for å oppgradere;
- Kanskje finner du ikke sykkelen du ønsker deg innen budsjett. Da kan du kjøpe på avbetaling og betale etter sommerjobb ICON_WINK

Det har tradisjonelt vært større utvalg og større sjanse for å gjøre kupp på landeveissykkel enn på CX. Om du ikke planlegger å sykle mye på grus og sti eller om vinteren, kan det lønne seg å velge landeveissykkel.

Men for all del: Om du kommer over en god sykkel som knapt har vært brukt, gjerne fortsatt har gjeldende garanti og selges til en svært rimelig penge, kan det være et godt kjøp.

Om du ikke kjenner til komponentgrupper osv, er vekt som regel en grei indikator på nivå. Lett er oftest bra.

Lykke til!

Re: Godt bruktkjøp av racer eller CX - mulig? [Re: Hakihaki] #2079647 14/04/2016 18:47
Bent74 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kom over en trek madone 2.1 2013 mod til 3000.-
Denne hadde nylig service og det var byttet kjede/kassett/bremseklosser, girwire, bakfelg og 25mm dekk.
Fult 105 utstyr.
Så ja, fult mulig å gjøre gode bruktkjøp.

Re: Godt bruktkjøp av racer eller CX - mulig? [Re: Hakihaki] #2079656 14/04/2016 19:11
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Takk for supert svar Speeda!
Så oppsummert så er rabbaterte priser på nye sykler å foretrekke.
Men, vist eg skal kjøpe brukt - kva er det då som må burde være nytt?
Det som Bent seier: kjede/kassett/bremseklosser, girwire + dekk?

Re: Godt bruktkjøp av racer eller CX - mulig? [Re: Hakihaki] #2079676 14/04/2016 19:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, det er bare å gratulere Bent med godt kjøp yes og ja, det er fint om slitedelene du nevner er nye.

Det er også en fordel om sykkelen nylig har vært på helservice. Man har lov til å be om kvittering e.l. som viser hva som er blitt gjort og når det er gjort.

Men selv med alt dette på plass kan man være uheldig. Både krank, styrelager, gir og nav kan være kilde til nye utgifter på brukte sykler.

Det beste ved bruktkjøp er å få med seg en sykkelkyndig kompis som vet hva han (eller hun!) skal se, høre og føle etter ICON_SMILE En uerfaren kjøper kan bomme stygt. Eller gjøre et kupp. Det er altså et sjansespill.

Moderator  support, Valentino