Ikke noe negativt om det å sykle med paraply, takk!
Da jeg i min ungdoms tid gikk på Telemark Ingeniørhøgskole, fant jeg ikke regnjakken en dag jeg skulle på skolen. Dermed ble det sykling med paraply. Nesten fremme ved skolen var det en bom som dekket 3/4 av gangveien, slik at biler ikke skulle komme forbi, mens sykler og gående slapp greit igjennom. Vel, siden høyrehånden ikke var ytterst på styret, men var opptatt med å holde paraply, ble det plutselig litt vanskelig å bedømme nøyaktig hvor langt ut høyresiden av styre stakk. Jeg passerte bommen i kanskje 25km/t, med ca 2 cm for liten klaring, og høyresiden av styret ble slått mot meg. Fremjulet havnet på tvers raskere enn jeg rakk si "jeg kommer til å stryke i reguleringsteknikk!", med det resultat at bakhjulet kom rett opp i luften. Så der var jeg da, med en stor sort paraply høyt hevet over hodet, mens sykkelen var på vei til å slå alvorlig kolbøtte. Som allerede erfaren sykkeltryner, hoppet jeg elegant over styret, med paraplyen høyt hevet over hodet, fløy både høyt og langt gjennom luften, og landet løpende mens sykkelen skramlet i asfalten bak meg. Kompisen min som kom rett bak, sa at jeg så nøyaktig ut som Mary Poppins.
Moralen er, skal du tryne på sykkel, pass på å ha paraply og god fallteknik, slik at du ser ut som Mary Poppins.
Jeje, jobbe nå.
Ole.