Lot den gale mekanikeren i meg løpe løpsk...

Det hele startet med at jeg kjøpte en Rockshox Pike 426 Dual Air til et prosjekt. 426'en har styrerør i stål, og demperinnmaten hadde det ikke helt godt. Den veide originalt 2236 gram uten Maxle-akslingen. Jeg ville ha en passe stiv stigaffel, men jeg ville ha den
lettere.
Jeg begynte å lese litt. Fant etterhvert ut at innerbein til Fox 32 har samme avstand mellom innerbeina som Rockshox' med 32mm innerbein. Da kom jeg over en billig brukt Fox 32 med QR-dropouts og "G2"-offset, som jeg kjøpte som donorgaffel. G2-offset er lengre offset (rake) på krona mellom styrerør og innerbein. Skal visstnok gjøre sykkelen litt mer fartsstabil.
Jeg har hele tiden vært veldig fan av Dual Air-luftfjæra til Rockshox. Den er enkel, lett, og veldig justerbar. Tilfeldigvis passer den også inn i Fox' innerbein! Luftfjæra som originalt stod på Piken ble derfor satt inn i Fox-innerbeina.
Til sist monterte jeg også Fox SKF-seals på Pike-ytterbeina for mindre friksjon og økt sensitivitet. Passer for øvrig helt ypperlig, no hassle.
Vekta havnet omsider på
1652 gram uten Maxle. Tenkte å bytte den vanlige Maxle'n med en Maxle lite. Basert på oppgitt vekt på Maxle lite burde gaffelen havne på en totalvekt på ca. 1740 gram.
Total vektsparing blir da på ca. 500 gram, og jeg har fremdeles en kjekk gaffel med 20mm aksling og 140mm vandring.
Ja, hvordan føles gaffelen da? - Nå er ikke seals innkjørt enda, men foreløpig føles den helt ypperlig! Lett, sensitiv og fin.
Ha en fortsatt fin ettermiddag.