Slanke en scott spark 910
|
Slanke en scott spark 910
#2078648
12/04/2016 13:26
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 57
EspenJ
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 57 |
Har en original Scott spark 910 som jeg ønsker å få noe lettere. Noen her som har gjort det før? Hva bør man begynne med? Tenker da uten å slanke den oppå 😀
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078651
12/04/2016 13:38
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Det må vel bli hjul da. Det er de eneste delene som du merker lettere vekt på. Det mener nå i allefall jeg.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078652
12/04/2016 13:39
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Hvilken modell er dette? 910 hadde vel tidligere Syncros XR2.0 hjulsett på like under 1900g. Sparer jo lett 4-500g på det med et godt og lett hjulsett.
2016 modellen sitt hjulsett veier rundt 1680g uten felgbånd, tape og ventiler.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078653
12/04/2016 13:39
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Begynne med setepinne, styre og ev holker. De orginale dekka er jo finfine så blir vel en vurdering på bruksområde.
På 2013mod var det særs mye å spare på hjulsett. 2015 svært lite ift pris på nye hjul. På 2016 vet jeg ikke, men kanskje mulig å hente noe der.
Ellers blir det vel drivverk hvis man vil begynne med det ift singelkrank.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: Tjuvtrener]
#2078654
12/04/2016 13:42
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Er det endret på hjula mellom 2015 og 2016?
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: Hoaas]
#2078656
12/04/2016 13:43
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Hvilken modell er dette? 910 hadde vel tidligere Syncros XR2.0 hjulsett på like under 1900g. Sparer jo lett 4-500g på det med et godt og lett hjulsett.
2016 modellen sitt hjulsett veier rundt 1680g uten felgbånd, tape og ventiler. Da føyer vel 2016mod seg inn i rekken av de lettere orginale hjulsetta de siste åra rent vektmessig.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: aug11x]
#2078657
12/04/2016 13:43
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Det må vel bli hjul da. Det er de eneste delene som du merker lettere vekt på. Det mener nå i allefall jeg. Hjul først, så evt. litt lettere setepinne, sete, stem, styre og holker. Men er det verdt det? Synes original Spark er tight og fin og det er ikke så mye man trenger å flikke på. Bytter alltid sete og holker selv, men det handler om hva jeg liker, ikke om vekt.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078658
12/04/2016 13:44
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 57
EspenJ
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 57 |
Takk takk . Raske svar her gitt. Det er en 2015. Kom gjerne med eksakte tips ifht deler som bør/kan skiftes. Er veldig klar for singelspeed, så hvis noen har forslag til drev og evt kjedefører så blir jeg happy!
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078659
12/04/2016 13:46
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Det som drar opp endel av vekta er vel nye xt8000 drivverket.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: Tjuvtrener]
#2078662
12/04/2016 13:48
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Hvilken modell er dette? 910 hadde vel tidligere Syncros XR2.0 hjulsett på like under 1900g. Sparer jo lett 4-500g på det med et godt og lett hjulsett.
2016 modellen sitt hjulsett veier rundt 1680g uten felgbånd, tape og ventiler. Da føyer vel 2016mod seg inn i rekken av de lettere orginale hjulsetta de siste åra rent vektmessig. Noen har veid hjulsettet (tidligere år) til 1550 g, hvor kommer 1680 g fra? Har du veid, Hoaas?: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1760823
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: anonym22]
#2078665
12/04/2016 13:50
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Er det endret på hjula mellom 2015 og 2016? Usikker, mulig settet som står på 2016 er samme som i 2015.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078666
12/04/2016 13:52
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Bytt det som skal til for at du sitter godt, utover det hadde jeg ikke byttet noe.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: anonym22]
#2078667
12/04/2016 13:55
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Hvilken modell er dette? 910 hadde vel tidligere Syncros XR2.0 hjulsett på like under 1900g. Sparer jo lett 4-500g på det med et godt og lett hjulsett.
2016 modellen sitt hjulsett veier rundt 1680g uten felgbånd, tape og ventiler. Da føyer vel 2016mod seg inn i rekken av de lettere orginale hjulsetta de siste åra rent vektmessig. Noen har veid hjulsettet (tidligere år) til 1550 g, hvor kommer 1680 g fra? Har du veid, Hoaas?: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1760823 Var en på MTBR som veide sitt hjulsett, helt ribba, fra en 2016 Spark 910. At det er noen gram variasjon fra hjulsett til hjulsett tror jeg på, men ikke 130g. En av de har gjort feil, og 1550g for et originalt hjulsett er i så fall svært lett.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078769
12/04/2016 20:49
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Så vidt jeg vet er rundt 1500 gram vekt for hjulsett i 900-serien, henholdsvis XR RC - målt i 2014 nederst i denne tråden - og XR 1.5 som står på Premium. Jeg vil anta at XR 2.0, som står på 910, er en del tyngre. Jeg har forresten et knapt brukt, komplett hjulsett XR 1.5 plukket fra Spark 900 Premium 2015 stående. Kjøpte det som ekstrahjul til min Spark RC, men ser ikke ut til at jeg får bruk for det. Hjulene er i sin helhet bygget av DT Swiss, noe som skulle garantere for kvaliteten. Men altså satt opp med XD-boss for XX1. Legger det trolig ut til salgs neste uke. Send PM om du er interessert. Har ikke strippet og veid hjulene selv, ettersom alle mine oppgraderinger uansett gjør sykkelen tyngre - Reverb setepinne, Syntace stem og bredere styre osv 
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078800
13/04/2016 06:02
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170 |
styre - sete - stem er relativ billig og enkel oppgradering for å få ned vekt. som regel så er det ett spindelvev av vaiere foran styret. så vurdere å bygge om til 1x11 kan gjøre sykkelen lettere samt rydde litt opp i antall vaiere i front. hjulsette er som regel det siste som blir oppgradert. og som skrevet tidligere oppover her så er det noe å hente der. Har hatt denne selv. En god sykkel som trenger kun enkle tilpasninger 
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: Supersand82]
#2078808
13/04/2016 06:18
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
hjulsette er som regel det siste som blir oppgradert. Da har jeg i så fall bommet fælt når jeg har oppgradert alle hjulsett på sykler under 40k veiledende Jeg opplever at lettere og stivere hjulsett er som å få en ny sykkel. Cockpit, spesielt stem, bør være solid. Stem er gjerne ikke stedet å spare vekt. Ikke for ingenting at Syntace lager stem kun i alu. Nytt sete er fint om det passer bedre ens individuelle bakdel  Oppgradering til 1x11/XX1 bør man ikke gjøre for vekten sin del, men fordi det gir praktiske fordeler. Les: Stisykling. Alt over er kun min subjektive synsing  Flott sykkelpark du har, forresten!
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078816
13/04/2016 06:36
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170 |
sorry.. formulerte meg litt feil  Det jeg mente er at du må ganske høyt oppe i en modell før hjulsettet blir oppgradert til ett "bra" hjulsett. Jeg selv bruker å ta av org. hjulsette med en gang. så setter jeg de tilbake igjen ved vidresalg.  Jeg er helt enig med at å sette på ett nytt hjulsett. (ett bra ett) blir som å få en helt ny sykkel. Utrolig deilig følelse å få på noe som er stivt å lett 
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078925
13/04/2016 09:50
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Med unntak av hjulsettet på de eldre Sparkene, så er vel utfordringen litt det samme som på alle "nesten toppmodeller" at alt er ett hakk ned fra det grommeste, og ender på en hyggelig total, men hvis du skal lette den tilsvarende som toppmodellen, ja, så må du ta noen gram på hver eneste del...
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078949
13/04/2016 10:25
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Er veldig klar for singelspeed, så hvis noen har forslag til drev og evt kjedefører så blir jeg happy! Hvis du skal kjøre en Spark som SS, spiller vel vekta nada rolle? Uansett, bruk et 32-drev fremme og et 18 bak. Kjøp en billig kjedestrammer, eller bruk et gammelt navgir. Kos deg ute i skogen.:)
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2078954
13/04/2016 10:41
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Legg ut bilder av denne når du har bygget den om til single speed. Artig om du skriver noen ord om hvorfor du vil bruke akkurat den sykkelen som SS?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: Hæ?]
#2078967
13/04/2016 11:05
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu
/Stig
|
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466 |
Er veldig klar for singelspeed, så hvis noen har forslag til drev og evt kjedefører så blir jeg happy! Hvis du skal kjøre en Spark som SS, spiller vel vekta nada rolle? Uansett, bruk et 32-drev fremme og et 18 bak. Kjøp en billig kjedestrammer, eller bruk et gammelt navgir. Kos deg ute i skogen.:) Jeg tolket det som om at han er klar for singelkrank, men klart hvis det er SS han er ute etter så blir jo saken ganske annerledes. Tror allikevel ikke at han mener det...Eller hva sier du, EspenJ?
Stig
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2079075
13/04/2016 16:52
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 57
EspenJ
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 57 |
Hehe. Klønete men noen har tolket det riktig. Selvfølgelig 1x11 jeg mente.
Takk for mange bra svar.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2079099
13/04/2016 18:09
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Der du tar mest vekt er å bygge om til 1x11 + lettere hjulsett. Men da ryker du på mucho pesetas. Billigvarianten er å bytte bremseskiver, holker og sette opp slangeløst.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: erling]
#2079151
13/04/2016 19:57
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Der du tar mest vekt er å bygge om til 1x11 + lettere hjulsett. Men da ryker du på mucho pesetas. Billigvarianten er å bytte bremseskiver, holker og sette opp slangeløst. Man vil vel ha guffe i, den dl med guffe går vel opp i opp med slangen.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: Tjuvtrener]
#2079158
13/04/2016 20:11
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
[quote=erling]Der du tar mest vekt er å bygge om til 1x11 + lettere hjulsett. Men da ryker du på mucho pesetas. Billigvarianten er å bytte bremseskiver, holker og sette opp slangeløst. Man vil vel ha guffe i, den dl med guffe går vel opp i opp med slangen. [/quote} Det kommer jo an på slangene som sitter i da. Jeg gjorde akkurat dette på min 2016 Spark 900 RC i dag. Slangene som satt i var tynne lettvektere. Sparte kun 50 gram med godt med guffe i. Normalt sparer du ca. 200 gram. Uansett er dette en oppgradering du gjør med tanke på andre fordeler.
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2079159
13/04/2016 20:12
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Jeg letta min Spark 910 med å sette på Am Classic WL Hjul, satt opp slangeløst IKON. Syntace P6 Carbon Setepinne og New Ultimate Carbonstyre. Så lar du resten være som det er. Lett nok og driftssikkert til tusan 
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2079208
14/04/2016 05:27
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170 |
https://www.flickr.com/photos/chacco/shares/thi042slik var mnin satt opp American Classic 29" race hjulsett Sram X01 Karbon styre - stem, skifta sete Fox shox 2016 demper
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: EspenJ]
#2080879
17/04/2016 18:57
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Delvis relatert, men største originale klinge er vel liten? Er dr noen som vet hvor stor klinge man lett kan bytte til, mens fremdeles miste beholdes?
Jeg syntes overlappende var stor, samt at jeg ønsker mer fart på asfalttransport.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Slanke en scott spark 910
[Re: eOpseth]
#2080930
17/04/2016 20:47
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Delvis relatert, men største originale klinge er vel liten? Er dr noen som vet hvor stor klinge man lett kan bytte til, mens fremdeles miste beholdes?
Jeg syntes overlappende var stor, samt at jeg ønsker mer fart på asfalttransport. Om jeg leste det her eller på en tysk forumside nylig husker jeg ikke, men det ble synset om at det var en grunn at krankene kom i 24/34, 26/36 og 28/38 ift at det ikke burde være større spenn for å beholde en god girveksling. Synes 34 klinga og blir altfor liten, tråkkes fort ut. Sikkert mye å hente på form og kadens. For et allround oppsett med alt fra småknot til å få litt fart på slettene gikk jeg for en 28/38 løsning som ventes i posten. Fra før var jeg fornøyd med 26/38 da med 11-36 kassett.
|
|
|
|
|