Hei og god dag! Vurderer en tur til Hønefoss på nylig kjøpt landeveissykkel. Tenkte å starte på Ås-Oslo-Hønefoss. Har syklet strekningen før, men over Nordmarka og Ringkollen, noe som ikke går an å gjenta på en racer da det er grus nesten hele veien. Noen som kjenner til veien? Går det an å kjøre E16(les - finnes det en sykkelvei ved E16)? Evt. alternative ruter? Takk på forhånd!
Sandvika-Sundvolden er helt greit, du må ut på E16 i minst to korte strekninger, men det funker helt greit.
Kort og rotete forklart:
Du sykler Ringeriksveien (Skui) inn til bunnen av Solihøgda, følger gangveien på venstre side av E16, gangveien krysser over en bru til høyre side av Solihøgda etter en stund. Her holder du deg på denne veien frem til den ender ut på E16, for enkelthets skyld kan du da sykle ut på E16 (fartsgrensen er her 60 km/t) til du kan sykle på fortauet etter noen hundre meter. Hold deg på fortau/gangvei så langt denne går. Ut på E16 igjen, ta av mot Drammen/Sylling fra E16, men fortsett mot Hønefoss så fort du kommer til rundkjøringen, etter en stund må du ut på E16 nok engang (mellom tunnelene), her tar du av mot Nes i Hole/Hole Art center og sykler en stille og rolig sidevei til du kommer nesten til Sundvolden hvor du kan sykle gangveien hele veien til Hønefoss.
Fra Sundvolden har du muligheten til å sykle om Åsa og fra Vik har du muligheten til å sykle om Røyse dersom du er gira på en litt finere rute enn Steinssletta.
Du har sykkelvei opp Sollihøgda, og må bare ut på veien det siste strekket mot toppen, ned til første tunell og mellom denne og Nestunellen. Husk også å ta høyre ved Sundvollen slik at du får med deg veien på østsiden av Steinsfjorden (via Åsa)
Vil også slå et slag for Kongeveien/Gamleveien over Krokskogen. Om du sykler på dagtid så er det en befrielse å slippe alt mas over Sollihøgda. Så får du kanonutsikt over Tyrifjorden++ når du gjennom skogen
Det er en grusvei, men de gangene jeg har vært der er den alltid finpakket og god. Såfremt du venter til snøen er borte da
Takk for tips! Tar såklart Åsa-veien når jeg først er i Hole! Skal se hva det blir til. Prøver å få fruen med på tur, så må nok ta et par kortere turer før denne
Sandvika-Sundvolden er helt greit, du må ut på E16 i minst to korte strekninger, men det funker helt greit.
Kort og rotete forklart:
Du sykler Ringeriksveien (Skui) inn til bunnen av Solihøgda, følger gangveien på venstre side av E16, gangveien krysser over en bru til høyre side av Solihøgda etter en stund. Her holder du deg på denne veien frem til den ender ut på E16, for enkelthets skyld kan du da sykle ut på E16 (fartsgrensen er her 60 km/t) til du kan sykle på fortauet etter noen hundre meter. Hold deg på fortau/gangvei så langt denne går. Ut på E16 igjen, ta av mot Drammen/Sylling fra E16, men fortsett mot Hønefoss så fort du kommer til rundkjøringen, etter en stund må du ut på E16 nok engang (mellom tunnelene), her tar du av mot Nes i Hole/Hole Art center og sykler en stille og rolig sidevei til du kommer nesten til Sundvolden hvor du kan sykle gangveien hele veien til Hønefoss.
Fra Sundvolden har du muligheten til å sykle om Åsa og fra Vik har du muligheten til å sykle om Røyse dersom du er gira på en litt finere rute enn Steinssletta.
Gjelder denne ruten fortsatt etter at veien er lagt om?
Det er flaut å si det, men jeg aldri turt å sykle over Sollihøgda ... Jeg har lyst til å prøve meg på racer ruden Asker - Sandvika - Sollihøgda - Sylling - Lier -Asker.
Hvordan kommer man seg over Sollihøgda på et fornuftig vis? Som beskrevet over?
Re: Oslo-Hønefoss på racer?
[Re: Tex]
#255053829/04/201908:53
Jeg sykler over Sollihøgda "hele tiden", da jeg har familie på andre siden. Det går kjempefint. Det eneste partiet jeg vil si er "litt stygt" er ett kort strekke opp til Sollihøgda, fra Skui-siden. Det er ett felt uten gangvei der, hvor man har lav hastighet (relativt til bilene) i ett parti som er ganske svingete, med kort sikt for bilene. Men det partiet er ganske kort.
Så er det noen felter uten gangvei på vei ned fra Sollihøgda igjen. Men der er det veiskuldre brede som ett bilfelt man kan sykle i. Man skulle nesten tro de var designet som "sykkelfelt". Der holder man en fart som heller ikke er så mange titalls km lavere enn bilene sin, og bilene har stort sett god sikt.
Ett alternativ, som jeg bruker mye selv er forøvrig å sykle gjennom Nordmarka/Krokskogen. Eksempelvis Sørkedalen opp til Kringla, klatre opp til Damtjern, og komme ned igjen i Åsa (nordenden av Steinsfjorden (som er den nordøstlige "tarmen" av Tyrifjorden)). Den turen kan nok tas ganske greit på 25-28mm dekk de fleste dager, men det skader jo ikke med noe grovere heller.
Gamle Bergenske kongevei er også ett alternativ, men vil heller anbefale den andre veien, da knekkerne fra Bærum og opp på skogen er ukomfortabelt bratte, og vil utfordre både giringen og grep på bakdekket. Sykler man den motsatt vei (som beskrevet i artikkelen jeg linket til), så har den en fin flyt, og skikkelig kule utforkjøringer Den veien går fint på 23mm og oppover, med mindre noen nylig har vært der og strødd ny sand/grus.
Det er flaut å si det, men jeg aldri turt å sykle over Sollihøgda ... Jeg har lyst til å prøve meg på racer ruden Asker - Sandvika - Sollihøgda - Sylling - Lier -Asker.
Hvordan kommer man seg over Sollihøgda på et fornuftig vis? Som beskrevet over?
Ikke prøv nå! Så vidt jeg vet er Sollihøgda-Sylling stengt nå.
Det er veiarbeid, men ikke stengt. Og om du skal mot Sundvollen er det ikke rundt tunnelen de jobber. Å kjøre gjennom tunnelen hadde i alle fall ikke jeg turt!
Det er veiarbeid, men ikke stengt. Og om du skal mot Sundvollen er det ikke rundt tunnelen de jobber. Å kjøre gjennom tunnelen hadde i alle fall ikke jeg turt!
Var det meg du svarte nå? Veien fra Skaret til Sylling er stengt, også for sykkel, da de driver med rassikring. Tunnelen over er helt fin å sykle gjennom. Den er kort og går i nedoverbakke, så den går fort. Den neste sykler man jo ikke uansett, da man skal på veien nedenfor. Uansett er jo veien over Sollihøgda kjip, så er jo mye bedre over Krokskogen.
Uansett er jo veien over Sollihøgda kjip, så er jo mye bedre over Krokskogen.
Nja.. Krokskogen er fin, men det er slettes ikke galt å kjøre utforkjøringen fra Sollihøgda til gamleveien om Neslandet på racer heller. Den nedstigningen pleier ihvertfall å lure frem smilet hos meg
Joda, overdrev nok litt der, for nedfarten er fin! Dog har jeg syklet finere klatringer enn Sollihøgda fra Skui
Skal være enig i det Men sykler man den fra motsatt side, så er den slettes ikke så gal den heller på en vakker solskinnsdag med utsikt over tyrifjorden.
Joda, overdrev nok litt der, for nedfarten er fin! Dog har jeg syklet finere klatringer enn Sollihøgda fra Skui
Det er jo en av Oslo-områdets Iengste bakker da, og egentlig en veldig fin treningsbakke. I gamledager når det var lite trafikk og to felt oppover så kunne man sykle i veibanen så man slapp rytmebruddet med kneika opp til ganbrua og flaten etterpå. Å spinne opp der på 39x16 ga stjernebein. Når de endelig blir ferdig med tunnelen om fem-seks-sju år så blir det mulig igjen. Men da vet jeg ikke om jeg spinner så lett på det giret.
Det er veiarbeid, men ikke stengt. Og om du skal mot Sundvollen er det ikke rundt tunnelen de jobber. Å kjøre gjennom tunnelen hadde i alle fall ikke jeg turt!
Var det meg du svarte nå? Veien fra Skaret til Sylling er stengt, også for sykkel, da de driver med rassikring. Tunnelen over er helt fin å sykle gjennom. Den er kort og går i nedoverbakke, så den går fort. Den neste sykler man jo ikke uansett, da man skal på veien nedenfor. Uansett er jo veien over Sollihøgda kjip, så er jo mye bedre over Krokskogen.
OK, det er ikke det som står på vegvesen.no Er avkjørselen ovenfor tunnelen stengt, eller kommer man ned til rundkjøringen slik at man kan komme seg rundt (mot Sundvollen)?
Joda, overdrev nok litt der, for nedfarten er fin! Dog har jeg syklet finere klatringer enn Sollihøgda fra Skui
Det er jo en av Oslo-områdets Iengste bakker da, og egentlig en veldig fin treningsbakke. I gamledager når det var lite trafikk og to felt oppover så kunne man sykle i veibanen [...]
Det er ikke ulovlig å gjøre det i dag heller. Det er motorvei med sykkelforbud forbi Skui, men klatringen opp til Sollihøgda er ikke motorvei, og de gangene jeg har "dårlig tid", og trafikkbildet gjør det overkommelig så tar jeg veibanen oppover. Jeg kjører ofte bil på strekningen, og jeg ser at det er mange andre som også sykler veibanen opp.
På vei ned fra Sollihøgda til Skui har jeg aldri valgt noe annet enn veibanen.
Det er veiarbeid, men ikke stengt. Og om du skal mot Sundvollen er det ikke rundt tunnelen de jobber. Å kjøre gjennom tunnelen hadde i alle fall ikke jeg turt!
Var det meg du svarte nå? Veien fra Skaret til Sylling er stengt, også for sykkel, da de driver med rassikring. Tunnelen over er helt fin å sykle gjennom. Den er kort og går i nedoverbakke, så den går fort. Den neste sykler man jo ikke uansett, da man skal på veien nedenfor. Uansett er jo veien over Sollihøgda kjip, så er jo mye bedre over Krokskogen.
OK, det er ikke det som står på vegvesen.no Er avkjørselen ovenfor tunnelen stengt, eller kommer man ned til rundkjøringen slik at man kan komme seg rundt (mot Sundvollen)?
Mulig du misforsto meg, men jeg svarte han som hadde planer om å sykle fra Skaret til Sylling. Den veien er så vidt meg bekjent stengt for alle fremkomstmidler. Veien retning Sundvollen er ikke stengt.
Jeg kjenner ikke strekket sør for Sylling. Men å klatre opp Sylling til Sollihøgda er ganske gøy. Samtidig er nedkjøringen fra Sollihøgda til Skui ganske morsom om du tør å ta veibanen. For akkurat Sollihøgda sin del, ville jeg foretrukket den veien. De tingene "sørafor" er jeg mindre kjent på.
Noen synspunkter om hvilken retning som er å foretrekke: Asker-Lier-Sylling-Skaret-Sollihøgda-Asker eller motsatt vei?
Jeg sykla den ofte mot klokka for å få den jevne stigningen til Sollihøgda. Men når man bruker gangveien så er ikke det noe stort poeng. Og hvis du sykler med klokka så kan du ta med Tanumbakken fra Vøyenenga mot Asker. Og det er mange varianter i Lierdalen også, 285 er ganske kjip og har ofte høy frekvens av støvsugerselgere med tung gassfot.
*og det er viktig å sykle Gamle Drammensvei mellom Asker og Liertoppen og gjerne oppom Gjellebekk.