Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

PayPal, eller kjeltringer?

PayPal, eller kjeltringer? #205678 18/05/2005 11:14
olganga Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Min bror har fått en mail i dag som tilsynelatende er fra PayPal med følgende tittel:

"Subj: You've added an additional e-mail-adress"

Der oppgis det en e-postadresse som er helt ukjent for min bror.

Videre blir han bedt om å klikke seg inn på en link som via omveier fører til en side som er "nesten" lik PayPal sine i utseende. Der blir han bedt om å bekrefte personlige opplysninger, bl.a. nummer på Visakort.

Noen som har fått tilsvarende mail, eller kjenner til det på annen måte.

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: olganga] #205679 18/05/2005 11:21
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Når de ikke kan stave "address" rett engang... Skummelt

-KT

Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: olganga] #205680 18/05/2005 11:22
F
fullrulle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Bare å skygge unna slike mail med èn gang - det er så mange kjeltringer på nettet som prøver seg med nesten hva som helst for å lure penger av folk.

Moralen er: Er du ikke sikker - slett det!

Re: PayPal, eller kjeltringer? #205683 18/05/2005 11:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Dette fenomenet kalles phishing, velkjent scam nå om dagen.

Stay clear!!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: RazeFaze] #205684 18/05/2005 15:21
gikke Offline
Besatt
Besatt
Nå blir jeg litt svett, for jeg har paypal konto som jeg opprettet for ca 14 dager siden. Der fikk jeg også en mail for å aktivere kontoen som så slik ut;
Confirm Your Email Address!

Dear erik sakshaug hynne,

To complete your PayPal account, you must click the link below and enter your password on the following page to confirm your email address.

Click here to activate your account

You can also confirm your email address by logging into your PayPal account at https://www.paypal.com/row/. Click on the "Confirm email" link in the Activate Account box and then enter this confirmation number: xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx(tatt ut av meg!)

Thank you for using PayPal!
The PayPal Team

--------------------------------------------------------------------------------

Please do not reply to this email. This mailbox is not monitored and you will not receive a response. For assistance, log in to your PayPal account and choose the Help link located in the top right corner of any PayPal page.

To receive email notifications in plain text instead of HTML, update your preferences here.

PayPal Email ID PPxxx(meg igjen)

Protect Your Account Info
Make sure you never provide your password to fraudulent websites.

To safely and securely access the PayPal website or your account, open a new web browser (e.g. Internet Explorer or Netscape) and type in the PayPal URL (https://www.paypal.com/row/) to be sure you are on the real PayPal site.

PayPal will never ask you to enter your password in an email.

For more information on protecting yourself from fraud, please review our Security Tips at https://www.paypal.com/row/securitytips

Protect Your Password
You should never give your PayPal password to anyone, including PayPal employees.

Opprettet dette samtidig med at jeg handlet på e-bay

Nå får jeg heller ikke kontakt med kredittkortselskapet for å få sjekket dette her og nå. Får litt vondt i magen nå, dog er ikke mailen likedan som den første i tråden....

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: olganga] #205685 18/05/2005 15:33
construct Offline
Ringrev
Ringrev
Paypal har noen ord å si om dette.

Forstår jeg det riktig når jeg sier at teksten i lenken de oppga i e-posten indikerte at dette var en webside under Paypal sitt nettsted, men at målet for lenken var en annen?

Har du den URLen du havnet på til sist?

Terje With Lunndal
The forum limits signatures to two lines. But ingeniously I bypassed this by
Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: construct] #205686 18/05/2005 16:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er normalt at selskap ønsker at du svarer en epost for at de skal være sikre på at det er du som har sendt/meldt deg på.

Synes ikke mailen fra paypal virket skummel.
Poenget er at du kommer til en www.paypal.com side, det er det må sjekke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: gikke] #205688 18/05/2005 21:32
L
larsjf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Gikke: du har nok ingenting å frykte etter å ha svart på denne.
Som det allerede er poengtert: det er vanlig at slike selskaper sender en e-post for at du skal bekrefte at adressen virkelig tilhører deg.
Hvis du er nervøs for hvem du kan ha gitt fra deg informasjon til kan du sjekke adressen du kommer til hvis du klikker på den. Hvis du havner på en paypal.com-side har du ingenting å frykte.

LjF

Re: PayPal, eller kjeltringer? [Re: larsjf] #205689 19/05/2005 19:31
gikke Offline
Besatt
Besatt
Fikk sjekket med kortselskapet i dag, og alt var vel. Likeledes en mail til paypal med positiv respons. Så da så..puuh!

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: PayPal, eller kjeltringer? #205692 27/05/2005 08:50
Arne_And Offline
More than words
More than words
Den mailen du fikk er definitivt phishing, siden den egentlige linken er i et annet domene enn teksten som vises. Slett mailen! Men gå gjerne til paypal på vanlig måte (skriv inn rett adresse selv i browser), logg inn og sjekk om det har kommet inn noen nye opplysninger.

Når vi snakker om dette, merk at noen typer spyware (som kommer per mail eller pga surfing på farlige sites) kan tukle med PC-oppsettet ditt, slik at selv om du skriver www.paypal.com så kan dette redirigeres til en phishing-site. Den beste måten å oppdage slikt på er med spyware-scannere. Sjekk:
http://www.download.com/Spyware-Obstacle-Course/1200-2023_4-5143492.html?tag=nav

Ad-Aware har en gratisversjon for privat bruk, og Windows sin egen er også gratis. Jeg bruker begge.

Arne

Moderator  support