Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
|
Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
#2076259
05/04/2016 18:14
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 25
blugh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2009
Innlegg: 25 |
Hepp! Jeg har forsøkt å lese meg fram til dette i tidligere tråder, og tror jeg har skjønt det grunnleggende. Eventuelt deler av det. Problemstillingen: Jeg ønsker meg litt "lettere gir" på min Gavia CX Pro. Dette ønsker jeg å få til så enkelt og rimelig som mulig, men er fleksibel på begge deler hvis kost/nytte-beregningen går opp. Sykkelen er utstyrt med følgende, sakset fra Bikeshop:- Bakgir: Shimano 105 5800 - Framgir: Shimano 105 5800 SS - Kassett: Shimano 105 CS-5800, 11-28T - Kranksett: Shimano FC-RS500, 46/36T, 170 mm Så hva gjør jeg? Jeg har forstått at jeg kan bytte kassett, og da trenger en større en. Det finnes en 11-32T i samme serie. Av det jeg har lest her må jeg tenke på bakre girarms kapasitet i så tilfelle. Her svikter kunnskapen min. Jeg finner ikke ut hvilken sykkelen er utstyrt med, men mistenker at det er kort utgave og at SS i spesifikasjonen fra Bikeshop er plassert på feil gir(?). Hvis dette stemmer, så passer ikke denne kassetten, i følge denne: http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/road/1051/rd-5800-ss-l.html som sier maks er 28T. Har jeg skjønt det riktig? Hvilke alternativer har jeg? Kan jeg f.eks kjøpe en slik en: http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kling...000-p0000013627 og dermed få to tenner mindre foran? Vil det gi noe særlig lettere gir? Ble mange spørsmålstegn dette... håper noen kan bidra med litt klarhet, det ble mye nytt å sette seg inn i her.
Redigert av blugh; 05/04/2016 18:16.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076274
05/04/2016 18:44
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 25
blugh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2009
Innlegg: 25 |
Fant enda en tråd som spurte om noe liknende, og her fokuserer alle på antall tenner kapasitet, fremfor størrelsen på største tannhjul i kassetten. Må jeg forholde meg til begge? Siden differansen min er 10T foran vil 11-32-kassetten gi en total differanse på 31T, som er innenfor kapasiteten til SS girarmen som Shimano oppgir til 33T. MEN, den samme spesifikasjonen oppgir største tannhjul (maximun sprocket) til 28T hvis jeg har skjønt dette riktig: http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/road/1051/rd-5800-ss-l.htmlSå da lar ikke denne kassetten seg benytte... Eller?
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076279
05/04/2016 18:51
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
For å få lettere gir må du enten redusere størrelsen på minste tannhjul foran eller øke størrelsen på største tannhjul bak.
Jeg hadde samme utveksling som deg og har nettopp byttet til kompakt landeveiskrank med 50/34T og det hjalp faktisk en del.
Det ser ut til at 28T er det største bakgiret ditt takler. Om det er short cage. Bytter du bakgiret til et med medium cage vil du kunne ha opp til 34T på kassetten. MEN det kan da hende du også må bytte hendelen og da begynner det å bli omfattende og kostbart.
Jeg erfarte dette den smertefulle veien. Jeg kjøpte 11-32-kassett og tiagra-bakgir med medium cage. Etter å ha brukt en dag på å få justert giret fant jeg ut at Tiagra-hendelen og Tiagra-bakgiret (4700) ikke var kompatibelt.
Da nøyde jeg meg med å oppgradere kranken fra 46-36 til 50-34. Jeg var like mye på jakt etter tyngre gir som lettere gir.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076299
05/04/2016 19:32
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 63
fevang
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 63 |
Har satt på samme 34T drevet du linker til foran, og en ultegra 11-32 kassett bak på min Gavia CX Pro, det fungerer, men ikke helt optimalt når jeg har på minste foran og største bak, får ikke justert nok på B skrue bak (subber såvidt mot kassetten bak), har ikke satt på nytt kjede enda, så mulig det kan gå med en link eller to til på kjedet. Min CX Pro ble forøvrig levert med GS (medium cage) bak. Et godt bilde av bakgir (GS til venstre)
Redigert av fevang; 05/04/2016 19:38.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: fevang]
#2076425
06/04/2016 08:08
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 25
blugh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2009
Innlegg: 25 |
Har satt på samme 34T drevet du linker til foran, og en ultegra 11-32 kassett bak på min Gavia CX Pro, det fungerer, men ikke helt optimalt når jeg har på minste foran og største bak, får ikke justert nok på B skrue bak (subber såvidt mot kassetten bak), har ikke satt på nytt kjede enda, så mulig det kan gå med en link eller to til på kjedet. Min CX Pro ble forøvrig levert med GS (medium cage) bak.
Et godt bilde av bakgir (GS til venstre) Wow, knallbra med respons fra en i eksakt samme situasjon! Det ser jammen ut som du har rett, bakgiret ligner definitivt mer på det til venstre. Da smiler verden litt mer. Hvis jeg da gjør som deg og bytter til en 11-32 kassett, men ikke drevet foran, vil det funke bedre (uten subbing)? Dette skal jo være greit innenfor den oppgitte spesifikasjonen. (Jeg aner ikke hva en b-skrue gjør) Eller omvendt, kun bytte 36T mot 34T-drev foran. Men ser ikke for meg at dette gir veldig merkbar forskjell i utveksling? På den andre siden ønsker jeg meg bare "ett gir til" i lettere retning, og det fremstår for meg (helt uerfaren) som en enklere operasjon. Noen som kan skyte hull i planene mine der ute? Setter stor pris på å få input før jeg tester det ut :-)
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076433
06/04/2016 08:29
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
Vet ikke om dette funker med Shimano, men med SRAM så er det bare å bytte ut det bakgiret med terrengversjonen så kan man bruke kassetter med 36-40 tenner.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: fevang]
#2076436
06/04/2016 08:33
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Har satt på samme 34T drevet du linker til foran, og en ultegra 11-32 kassett bak på min Gavia CX Pro, det fungerer, men ikke helt optimalt når jeg har på minste foran og største bak, får ikke justert nok på B skrue bak (subber såvidt mot kassetten bak), En mye lengre B-skrue koster en tier hos Sykkelkomponenter.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076438
06/04/2016 08:40
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927 |
B-skruen justerer fjæra som avgjør avstanden mellom trinsehjul og kassett. Sees oppe til venstre på girene ovenfor. I dag har du 36/28 som letteste gir, eller en utveksling på 1,2857 om du vil. Hver runde med kranken resulterer i ca 1,29 runder på bakhjulet. Du har 3 alternativer hvis du vurderer 34 krankdrev og 11-32 kassett: 1. Bytt bare kassett: 36/32 = 1,125. 12,5% lettere 2. Bytt bare krankdrev: 34/28 = 1,2143. 5,56% lettere 3. Bytt begge deler: 34/32. 17,36% lettere Lykke til! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: parob]
#2076651
06/04/2016 17:25
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 63
fevang
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 63 |
Har satt på samme 34T drevet du linker til foran, og en ultegra 11-32 kassett bak på min Gavia CX Pro, det fungerer, men ikke helt optimalt når jeg har på minste foran og største bak, får ikke justert nok på B skrue bak (subber såvidt mot kassetten bak), En mye lengre B-skrue koster en tier hos Sykkelkomponenter. Lengre skrue fungerer ikke hos meg, girøret begrenser lengden på skruen her ihvertfall, er skruen mye lengre enn standard så går skruen på utsiden av mothaken på girøret.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076656
06/04/2016 17:39
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
Hadde tilsvarende utveksling som deg, men Tiagra. Byttet 36-klingen på kranken med 34-klinge. Det funket ypperlig uten noe justering på gir. Videre byttet jeg kassett til 12-30. Tiagra bakgiret takler 30 bak uten videre mikkmakk.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: mogens]
#2076693
06/04/2016 19:29
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 25
blugh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2009
Innlegg: 25 |
Lengre skrue fungerer ikke hos meg, girøret begrenser lengden på skruen her ihvertfall, er skruen mye lengre enn standard så går skruen på utsiden av mothaken på girøret. Kjekt å vite, var i ferd med å bestille, virket som en god løsning. Takk for innspillene begge to! fevang: Hvor "dårlig" fungerer det med 11-32-kassetten? Heller mest mot denne løsningen, men hvis største ring er nesten ubrukelig gir jo nest største akkurat samme utveksling som jeg har i dag, og da blir jo byttet litt meningsløst. Hadde tilsvarende utveksling som deg, men Tiagra. Byttet 36-klingen på kranken med 34-klinge. Det funket ypperlig uten noe justering på gir. Videre byttet jeg kassett til 12-30. Tiagra bakgiret takler 30 bak uten videre mikkmakk. Det finnes dessverre ikke noen slik kassett i 105 5800-serien. Kan jeg bruke andre? Disse går kun til 25, 28 og 32. Men usikkert om 30 ville blitt utsatt for den subbingen som fevang beskriver da... ... Du har 3 alternativer hvis du vurderer 34 krankdrev og 11-32 kassett: 1. Bytt bare kassett: 36/32 = 1,125. 12,5% lettere 2. Bytt bare krankdrev: 34/28 = 1,2143. 5,56% lettere 3. Bytt begge deler: 34/32. 17,36% lettere Lykke til!  Det mest lettvinte er nok bare å bestille en 34T chainring, men som Elgvennen demonstrerer gir det bare 5% bedring, noe som ikke slår meg som mye, selv om det er en vanskelig størrelse å forholde seg til. Er det stress å montere en slik chainring? Antar jeg må av med kranken? (Noe annet er at kassetten min bærer preg å ha blitt forlatt ute et par uker, og godt kunne vært byttet uansett...) Tilleggsspørsmål: Kan jeg bruke en 34T chainring beregnet på 10-speed uten nevneverdig kluss? Finner ikke riktig ring i 11-speed.
Redigert av blugh; 06/04/2016 19:58.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076729
06/04/2016 20:43
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
hrukin
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629 |
Mener å ha lest et sted at man kunne skru inn b-skruen fra baksiden i stedet for å kjøpe en lenger.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2076796
07/04/2016 07:26
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Jeg tror du kan bruke en kassett med 32 som letteste uten større problemer, Shimano er notorisk konservative på hva de mener går an og ikke. Du kan oppleve problemer, men det vil sannsynligvis gå bra.
Du kan bruke klinger til 10-delt uten problemer, og de er ikke vanskelige å montere, det kan hende kranken må av, men det vil du jo se.
Enhver Shimano-kassett(eller Shimano-kompatibel kassett)med samme antall gir vil passe på sykkelen din, så du kan jo godt teste ut en med 30 om du vil. Har du syklet lenge nok bør du bytte kjedet sammen med kassetten.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2077031
07/04/2016 14:24
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 63
fevang
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 63 |
Den ultegra klingen du linket til på bikeshop er den jeg har brukt, og den fungerer fint. Måtte ikke ta av krank, men kan være litt knot å få strammet skruene til klingene uten egnet verktøy til å holde igjen bak bare. 32 kassett fungerer, men subber såvidt bak hos meg, som sagt uten å endre kjedelengde. Totalt sett så blir det litt lettere i de bratteste bakkene, men ikke forvent enorme forskjeller 
|
|
|
Re: Teskjefôring av amatør: Hvordan få lettere gir?
[Re: blugh]
#2077081
07/04/2016 17:07
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
På FSA Omega kranken på min CX gikk det fint å skifte klinge uten å ta av kranken. Brukte en Shimano 105-klinge. Men det kommer litt an på utforming både på krank og rammen hvor mye slingringsmonn man har. Selv om det ikke er så mange prosent lettere på papiret, så er det gjerne akkurat det som skal til i enkelte bakker. En 34-klinge er uansett ganske billig.
|
|
|
|
|