Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Liten sveisejobb, rustfritt stål.

Liten sveisejobb, rustfritt stål. #2076053 05/04/2016 10:20
E
Erlend_G Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Trenger å få sveiset noen muttere på en modifisert rustfri varmtvannstank, som skal brukes som kokekjele til ølbrygging. Har delene selv, gjør alt forarbeidet. Jeg har kun gassløst MIG-apparat, og generellt manglene sveiseskills. Kunne tenkt meg å få gjordt dette skikkelig.
Illustrasjon:
http://smg.photobucket.com/user/gunner65/media/R90S/BungHole.jpg.html
Ingen krav til utseene, sveisen må kun være tett.
Er det noen her som har/vet om noen som har tilgang til egnet utstyr og som kunne tenke seg å gjøre jobben?
Det er snakk om en 6mm(tempsensor), en 12mm(kran) og en 1"(varmeelement).

Re: Liten sveisejobb, rustfritt stål. [Re: Erlend_G] #2076108 05/04/2016 11:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gassløst MIG-apparat?

Du mener vanlig "pinner", altså SMAW? Eller er det en annen variant av MIG-apparat som ikke krever dekkgass?

Uansett, for et sånt formål klarer du fint å få det godt nok på egenhånd. Sørg for at du har muttere i rustfritt, og en kraftig metallklemme for å holde de på plass under sveising. Elektrode som passer med rustfritt er selvfølgelig ønskelig, men de fleste elektrodene vil nok være "tilgivende" nok til at det går. Forsøk deg frem på et sted som det ikke gjør noe rent estetisk, eller om du har kappet av "toppen" på varmtvannstanken ville jeg prøvd litt på denne. Tipper du må helt i nedre del av elektrodens virkeområde, kanskje 70-80A (Skal stå på pakken.) Fare for at man brenner hull akkurat i det man tenner elektroden så forsiktig bevegelse sideveis er stikkordet.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Liten sveisejobb, rustfritt stål. [Re: Erlend_G] #2076128 05/04/2016 12:26
Niels Offline
Veteran
Veteran
Jeg har en ESAB MIG med Mison18 gass og rustfri tråd, men kunnskapen strekker nok ikke til for å få det tett dessverre.

Hør med M-tech på Selsbakk.

Eller så er det en person med navn Hans hos Skanke Stål som er flink på rustfritt.

Eventuellt kan du høre med Profi på Lade om de kan gjøre det.

Er også ett sveiseverksted nede på Nyhavna som kanskje kan bistå.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Liten sveisejobb, rustfritt stål. [Re: Erlend_G] #2076129 05/04/2016 12:26
Niels Offline
Veteran
Veteran
Eller hør med han som driver Stålstua om han kan lodde det for deg?

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Liten sveisejobb, rustfritt stål. [Re: Erlend_G] #2076204 05/04/2016 15:17
J
jakris Offline
Fersking
Fersking
J
Skal du sveise dette med elektroder, vil jeg anbefale å bruke elektrode for rustfritt stål da dette er mye enklere å sveise med for en "amatør".
Mison 18 og rustfritt funker dårlig, med mindre det er rustfri rørtråd du har. Dersom du drar innom et sveiseverksted, vil de bruke ca 3 min på å fikse det for deg:)

Re: Liten sveisejobb, rustfritt stål. [Re: Erlend_G] #2076260 05/04/2016 18:15
E
Erlend_G Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Takk for tips.
Sveiseapparatet jeg har, bruker flussfyllt tråd istedetfor dekkgass, dette er av typen aller billigst fra Biltema eller tilsvarende.
Vurderte å lodde dette selv, men utstyr koster forsåvidt også..
Er ute etter å holde kostnadsnivået nede, men innser jo at dette er en litt spesialisert oppgave.
Får høre med noen av de nevnte verkstedene, selv om jeg ser for meg at det kommer til å koste en hel klokketime.... Basert på tidligere erfaring.

Re: Liten sveisejobb, rustfritt stål. [Re: Erlend_G] #2076262 05/04/2016 18:18
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Har TIG-apparat, men mangler argon, for tiden. Leieflaska jeg hadde stående ble for dyr i lengden. Så det hadde gått an å fått en ordning på det. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en flaske, men det er noen tusenlapper, så det har uteblitt.

Moderator  support