Jeg ønsker å bytte verandadøren i stua (for å få glass hele veien ned).
Noen som har noen formening om hvor vanskelig jobb dette er? Om jeg går for samme dørstørrelse og den gamle døra dras inn og den nye settes på plass fra innsiden. Da gjør jeg ingen endringer på fasade/kledning og minimerer risikoen for at vann renner feil og inn i karm/vegg. GJør man dette helt feil å kan det jo potensielt oppstå store vann/råteskader på sikt.
Er det sannsynlig at jeg kan få det til selv ved å gjøre det på denne måten?
Og hvordan måler jeg størrelsen på den eksisterende døren? Er det ytterkant av karm til ytterkant av karm som gjelder (etter at jeg har fjernet listene)
Er du middels hændy er det ikke noe problem i det hele tatt.
Jeg tok ut den gamle og satt inn ny balkongdør på soverommet på lørdag. Å sette inn den nye tar ikke lang tid. Utforinger og gerikter er mer jobb
Svært enkelt; bruk karmhylser, bruksanvisning og youtube. Du trenger ett spesialborr; For eksempel dette 10mm Unbrako har du sikkert. Karmhylser har de over alt (pass på å få med skruer med lite nok hode til å gå inni hylsene.
Mange omkringliggende ting som kan påvirke, men de fleste slike jobber er ganske rett frem.
Er det en stor glassdør (2-fløyet eller skyvedør) så kan den fort veie 150-200kg. Ikke bruk byggskum som mange gjør. Glava dyttestrimmel er fin, og pass på at du får tettet utvendig med asfaltpapp eller Tyvek alt etter hva du har fra før. Du får f.eks. Tyvek-teip som du limer rett på karmen før du legger på listverk/foringer.
Innvendig er det tvilsomt at gamle foringer og kanskje listverk mot gulv vil passe, så du må påregne å lage nye.
Det er utvendige karmmål man bruker ja.
De aller fleste norske dører og vinduer kommer ferdigborrede for karmskruer nå for tiden, men det kan du helt sikkert også spesifisere. Da trenger du ikke bor, bare skruer og sekskantnøkkelen/bittet til dette.
Re: Greit å bytte verandadør selv?
[Re: grr]
#207563404/04/201611:45
De aller fleste norske dører og vinduer kommer ferdigborrede for karmskruer nå for tiden, men det kan du helt sikkert også spesifisere. Da trenger du ikke bor, bare skruer og sekskantnøkkelen/bittet til dette.
Jepp! De fleste dører og vinduer kommer ferdigborrede for karmskruer. Min erfaring (som ammatør) er at det er mye enklere å jobbe med karmhylser. Du må borre opp de ferdigborrede hullene med det nevnte borret for å kunne bruke hylsene.
Karmhylser er supert for oss amatører. Merkelig nok er de litt vanskelig å selge, da folk synes det høres litt vanskelig ut når man må borre opp litt selv. Men det de fleste går ut med av min butikk er Karmskruer, disse er mye vanskeligere å få bra til og dessuten håpløse å skru helt ut igjen etterpå. Men jeg sverger til karmhylser og har byttet alle vinduer og dører i hele huset.
Ja det fikser du... Bittelitt knot med vater og justering av høyden så får du det til. Jeg byttet en dobbeldør med glass i fjor sommer og med bankhender og sterke lillebror som håndtlanger gikk det bra. Døra var pokkers tung. Måtte ta av noen bord av kledningen og innerste gulvplanken på verandaen i tillegg til nye lister på innsiden for å få det 100%. Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Alle vegger er sparklet og pusset (puh!), verandadør montert, men jeg sliter litt med utforingene. Er det slik at det er en standardstørrelse på spaltene i vindu og dører eller varierer disse?
Jeg tok nettopp med en prøvebit med utforing fra min trelasthandel og "leppa" på utforingene var bredere enn spalten i døra.
Er det flere standarder ute og går?
Alternativt så kan jeg bruke en vanlig glattkant og gi beng i å bruke en tilpasset foring, men jeg synes det er litt rart at den ikke passer.
Utforing skal være standard ja. Er det veldig stor forskjell?
Det hender at det kan være trangt å få den inne, men da kan du jukse ved å spikke litt av på innsiden av "leppa" slik at det blir enklere å få inn. Å bruke en hammer og bankekloss for å få den inn er heller ikke et ukjent fenomen.
Foringen har en brede leppe enn sporet i døra. Dette er fordi det er lettere å sage vekk på den siden og ikke den pene siden av foringen som man gjorde i gamle dager. Er du god med kniv kan du bare spikke vekk til ønsket bredde hvis du ikke har en god sag.
[Re: Liol]
#232064228/06/201621:17
Utforing skal være standard ja. Er det veldig stor forskjell?
Det hender at det kan være trangt å få den inne, men da kan du jukse ved å spikke litt av på innsiden av "leppa" slik at det blir enklere å få inn. Å bruke en hammer og bankekloss for å få den inn er heller ikke et ukjent fenomen.
Prøvde litt til.
Er litt forskjell, men det er nok grunnet høy luftfuktighet på denne tida. Litt spikking for å få den "inn" og så banking blir nok løsningen.
[Re: Lid]
#232064328/06/201621:19
Foringen har en brede leppe enn sporet i døra. Dette er fordi det er lettere å sage vekk på den siden og ikke den pene siden av foringen som man gjorde i gamle dager. Er du god med kniv kan du bare spikke vekk til ønsket bredde hvis du ikke har en god sag.
Det du kaller bredde her, kaller nok jeg dybde. Trorvdetvskal passe den veien. Det blir bare så innmari trangt i sporet med den luftfuktigheten vi har nå.