Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Greit å bytte verandadør selv?

Greit å bytte verandadør selv? #2075586 04/04/2016 10:23
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Jeg ønsker å bytte verandadøren i stua (for å få glass hele veien ned).

Noen som har noen formening om hvor vanskelig jobb dette er?
Om jeg går for samme dørstørrelse og den gamle døra dras inn og den nye settes på plass fra innsiden. Da gjør jeg ingen endringer på fasade/kledning og minimerer risikoen for at vann renner feil og inn i karm/vegg. GJør man dette helt feil å kan det jo potensielt oppstå store vann/råteskader på sikt.

Er det sannsynlig at jeg kan få det til selv ved å gjøre det på denne måten?

Og hvordan måler jeg størrelsen på den eksisterende døren? Er det ytterkant av karm til ytterkant av karm som gjelder (etter at jeg har fjernet listene)

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2075605 04/04/2016 10:54
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Er du middels hændy er det ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg tok ut den gamle og satt inn ny balkongdør på soverommet på lørdag.
Å sette inn den nye tar ikke lang tid. Utforinger og gerikter er mer jobb

Svært enkelt; bruk karmhylser, bruksanvisning og youtube.
Du trenger ett spesialborr; For eksempel dette
10mm Unbrako har du sikkert.
Karmhylser har de over alt (pass på å få med skruer med lite nok hode til å gå inni hylsene.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2075621 04/04/2016 11:20
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Mange omkringliggende ting som kan påvirke, men de fleste slike jobber er ganske rett frem.

Er det en stor glassdør (2-fløyet eller skyvedør) så kan den fort veie 150-200kg. Ikke bruk byggskum som mange gjør. Glava dyttestrimmel er fin, og pass på at du får tettet utvendig med asfaltpapp eller Tyvek alt etter hva du har fra før. Du får f.eks. Tyvek-teip som du limer rett på karmen før du legger på listverk/foringer.

Innvendig er det tvilsomt at gamle foringer og kanskje listverk mot gulv vil passe, så du må påregne å lage nye.

Det er utvendige karmmål man bruker ja.

De aller fleste norske dører og vinduer kommer ferdigborrede for karmskruer nå for tiden, men det kan du helt sikkert også spesifisere. Da trenger du ikke bor, bare skruer og sekskantnøkkelen/bittet til dette.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: grr] #2075634 04/04/2016 11:45
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: grr
De aller fleste norske dører og vinduer kommer ferdigborrede for karmskruer nå for tiden, men det kan du helt sikkert også spesifisere. Da trenger du ikke bor, bare skruer og sekskantnøkkelen/bittet til dette.
Jepp! De fleste dører og vinduer kommer ferdigborrede for karmskruer.
Min erfaring (som ammatør) er at det er mye enklere å jobbe med karmhylser.
Du må borre opp de ferdigborrede hullene med det nevnte borret for å kunne bruke hylsene.

Lykke til.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2075689 04/04/2016 13:36
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Karmhylser er supert for oss amatører. Merkelig nok er de litt vanskelig å selge, da folk synes det høres litt vanskelig ut når man må borre opp litt selv. Men det de fleste går ut med av min butikk er Karmskruer, disse er mye vanskeligere å få bra til og dessuten håpløse å skru helt ut igjen etterpå. Men jeg sverger til karmhylser og har byttet alle vinduer og dører i hele huset.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2076218 05/04/2016 15:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ja det fikser du... Bittelitt knot med vater og justering av høyden så får du det til. Jeg byttet en dobbeldør med glass i fjor sommer og med bankhender og sterke lillebror som håndtlanger gikk det bra. Døra var pokkers tung. Måtte ta av noen bord av kledningen og innerste gulvplanken på verandaen i tillegg til nye lister på innsiden for å få det 100%. Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2078166 11/04/2016 10:25
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Takk. Dere har boosta selvtilliten min nok til at jeg kan gå videre med dette.

Jeg skal helsparkle stua og bytte parkett samtidig så innvendige lister må uansett av. Håper virkelig jeg slipper å røre kledningen på utsiden.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2320426 28/06/2016 10:10
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Alle vegger er sparklet og pusset (puh!), verandadør montert, men jeg sliter litt med utforingene. Er det slik at det er en standardstørrelse på spaltene i vindu og dører eller varierer disse?

Jeg tok nettopp med en prøvebit med utforing fra min trelasthandel og "leppa" på utforingene var bredere enn spalten i døra.

Er det flere standarder ute og går?

Alternativt så kan jeg bruke en vanlig glattkant og gi beng i å bruke en tilpasset foring, men jeg synes det er litt rart at den ikke passer.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2320480 28/06/2016 11:58
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Utforing skal være standard ja. Er det veldig stor forskjell?

Det hender at det kan være trangt å få den inne, men da kan du jukse ved å spikke litt av på innsiden av "leppa" slik at det blir enklere å få inn. Å bruke en hammer og bankekloss for å få den inn er heller ikke et ukjent fenomen.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: ijustpop] #2320625 28/06/2016 20:41
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Foringen har en brede leppe enn sporet i døra. Dette er fordi det er lettere å sage vekk på den siden og ikke den pene siden av foringen som man gjorde i gamle dager. Er du god med kniv kan du bare spikke vekk til ønsket bredde hvis du ikke har en god sag.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: Liol] #2320642 28/06/2016 21:17
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Sitat: Liol
Utforing skal være standard ja. Er det veldig stor forskjell?

Det hender at det kan være trangt å få den inne, men da kan du jukse ved å spikke litt av på innsiden av "leppa" slik at det blir enklere å få inn. Å bruke en hammer og bankekloss for å få den inn er heller ikke et ukjent fenomen.

Prøvde litt til.

Er litt forskjell, men det er nok grunnet høy luftfuktighet på denne tida. Litt spikking for å få den "inn" og så banking blir nok løsningen.

Re: Greit å bytte verandadør selv? [Re: Lid] #2320643 28/06/2016 21:19
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Sitat: Lid
Foringen har en brede leppe enn sporet i døra. Dette er fordi det er lettere å sage vekk på den siden og ikke den pene siden av foringen som man gjorde i gamle dager. Er du god med kniv kan du bare spikke vekk til ønsket bredde hvis du ikke har en god sag.

Det du kaller bredde her, kaller nok jeg dybde. Trorvdetvskal passe den veien. Det blir bare så innmari trangt i sporet med den luftfuktigheten vi har nå.

Moderator  support