Akkurat. Jeg har ikke tenkt over akkurat det. Faktisk brukte jeg fatbiken i over et år i troen på at den var umulig å steile med pga vekta. På en tur i lysløypa oppdaget jeg tilfeldigvis at når man først har fått forhjulet til værs så setter sykkelen seg veldig fint. Man drar fordel av den suverene stabiliteten, som sikkert både skyldes dekkbredden og at store gyrokrefter er i sving. Den beveger seg nærmest i slo-mo, så man har tid til å tenke/føle på hva som foregår. Imponerende eller ikke, så er det mye enklere enn på andre typer sykkel. Ellers er oppskriften den samme:
1) Sprett forhjulet opp i været og gi på i et passe lavt gir. Med en finger på bakbremsa er det liten grunn til å bekymre seg for å gå på rygg. Kunsten er å dra likt i begge ender av styret slik at man ikke tipper mot noen av sidene.
2) Utforsk balansepunktet (med STRAKE armer) og forsøk å holde et punkt like under dette. Bikker du for lavt, øker farta raskere enn ønskelig, og resultatet blir spinn og høydetap. Bikker du for langt bak, steiler sykkelen (slik som på bildet mitt), og man mister fart. Det har jeg ennå ikke lært meg å komme ut av, tar gjerne imot tips.
3) Når du bikker mot en side, vri forhjulet mot andre siden for å flytte vekta dit (slik som på bildet mitt). Her må man øve en del, intuitivt vil man sikre nedslaget ved å stille hjulet den veien man bikker.
Den optimale treningsarenaen er slett asfalt med noen cm nysnø på, gjerne en stor parkeringsplass som ikke er blitt brøytet. Da flyter bakhjulet fint og jevnt, man har god bredde å vingle på, og man kan være trygg på at man ikke slår seg om det skulle gå galt. Litt motbakke gjør det lettere å komme opp, men tyngre å holde fremdrift. Kjekt før man har kalibrert løftet skikkelig, men skal man sykle langt på bakhjulet bør det være bortimot flatt. Jeg har faktisk ikke prøvd wheelies på bar veg ennå, men blir å legge om til piggfritt hvis det ikke kommer mer snø med det første.
Når jeg som er kronisk pysete og har dårlig balanse og elendig kroppsbeherskelse får dette til, så kan hvem som helst. Lykke til! :o)
Redigert av Einar Beinhard; 04/04/2016 10:36.