Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebrems som skriker!

Skivebrems som skriker! #205455 17/05/2005 09:33
U
ullrich Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Har en Cannondale mtb med to hjulsett (xt hydr. skivebrems på begge). Er dermed avhengig av å enkelt kunne skifte mellom de to hjulsettene. Problemet for min del er at bakhjulet går inni en gang for hver gang hjulet går en gang rundt (for hver "revolution"). Den går antageligvis inni disse små platene som sitter inni selve bremse"klossen" for å si det slik.

Hvordan skal man bli kvitt slike ulyder og ellers, hvordan vedlikehold har slike skivebremser? Slitesomt med alle ulyder fra en sykkel for å si det slik...

Re: Skivebrems som skriker! [Re: ullrich] #205456 19/05/2005 11:39
U
ullrich Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
har hørt at såkalte resin klosser kan fungere bra, noen som kjenner til slike bremseklosser?

Re: Skivebrems som skriker! [Re: ullrich] #205457 19/05/2005 12:00
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Jeg brukte resinklosser hele forrige sesong, de ga veldig god bremseeffekt og var lydløse. Etter Birken var de av en ellen annen grunn utslitte og jeg byttet om til metallklosser. Disse har dårligere bremseeffekt, bråker mer, men har en bedre holdbarhet.

For å unngå at bremseklossen tar borti bremseskiva fikk jeg freset kaliperfestene foran og bak slik at bremseklossene er helt parallelle med bremseskiva.

Christen

Re: Skivebrems som skriker! [Re: ullrich] #205458 19/05/2005 12:03
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis bremsene skriker, så er det høyst sannsynlig fordi noe er litt skeivt. Skeivheter i kontaktpunkt mellom kloss og skive gir resonnans, som igjen gir pipelyd ved bremsing. Dette kan i mange tilfeller løses ved å sørge for at ting er helt rett, f.eks. ved å frese bort deler av ramma. Dette gir et helt rett utgangspunkt, slik at begge skruehulla hvor kaliperen festes (til ramme eller gaffel) er helt i linje.

Hvis det er skivesubb du mener, så er det fordi skiva ikke er helt rett sentrert mellom klossene. Løsninga di blir vel faktisk å demontere kaliperen hver gang du skifter hjul, for så å shimme kaliperen på nytt slik at skiva havner midt mellom klossene. Har jeg forstått deg rett?

(Shims er godt norsk for distanseskiver som lar deg flytte kaliperen littebitt av gangen)

Gaute

Moderator  support