Kast i tjukke hjul, hvor mye må man regne med?
|
Kast i tjukke hjul, hvor mye må man regne med?
01/04/2016 18:50
|
lektorHaugen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har lagt merke til at det er en del kast i mine Clown Shoe, en god del mer enn jeg ville ha akseptert på hjulene til stisykkelen. Det er noe sidekast, og det gjør jo ikke all verden, men det er også betydelig høydekast, og det liker jeg dårligere. Samtidig ser jeg jo at klovneskoa er temmelig grovt laget, sammenliknet med felgene på andre sykler. Dermed blir mitt spørsmål til Norges suverent beste sykkelforum: Må jeg bare regne med at det er en del kast i sånne hjul, eller er det bryet og pengene verdt å oppsøke min LBS? (Jeg er elendig på å rette hjul selv.)
Meget takknemlig for svar.
Redigert av lektorHaugen; 01/04/2016 18:51.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
Re: Kast i tjukke hjul, hvor mye må man regne med?
[Re: lektorHaugen]
02/04/2016 15:17
|
lektorHaugen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Responsen tyder på at dette må man se for å kunne bedømme, så da tar jeg hjulene med på et av de lokale sykkelverkstedene. 
|
|
|
03/04/2016 07:32
|
andy81
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Slik tittelen var så tenkte jeg dekka det gjaldt, og første tanke var at jepp, det er mye gummi og det kan fort bli litt kast i selve dekket. Det bør ikke være mye, men det vil alltids være litt mer bevegelse enn på smale dekk.
Felgene derimot skal det ikke være kast i. Spiller ingen rolle om det er 20mm eller 105mm. Felgene bør være helt rette og helt runde. Ditt LSV bør kunne rette dem opp kjapt og de bør da bli bra.
Lykke til
|
|
|
[Re: andy81]
03/04/2016 10:42
|
lektorHaugen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Slik tittelen var så tenkte jeg dekka det gjaldt, og første tanke var at jepp, det er mye gummi og det kan fort bli litt kast i selve dekket. Det bør ikke være mye, men det vil alltids være litt mer bevegelse enn på smale dekk.
Felgene derimot skal det ikke være kast i. Spiller ingen rolle om det er 20mm eller 105mm. Felgene bør være helt rette og helt runde. Ditt LSV bør kunne rette dem opp kjapt og de bør da bli bra.
Lykke til Takk! Både for godt råd og for korrigeringeringen. Det blir selvsagt LSV på norsk.  Stakk innom utmerkede Stigs verksted på Strømmen, og Stig mente han kunne hjelpe meg allerede denne uka.
|
|
|
03/04/2016 12:42
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Hva er egentlig problem med litt kast på en fatbike?
Jeg fikk en del kast (både høyde og side) på bakhjulet etter at kjedet tro av to eiker (ikke spør...). Men selv med *mye* sidekast merket jeg ingen ting i 35-40km/t på grusvei (fra Blåfjellhytta, etter å ha syklet fra Dikemark).
Justerte det groveste sidekastet (blytantogstrikk-metoden), høydekastet har jeg ikke tenkt å gjøre noe med før jeg ev. kjøper rettestativ.
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
07/04/2016 13:10
|
lektorHaugen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er jo slett ikke sikkert at det har så mye å si om det er et lite kast i en 100 mm felg, men jeg fant i alle fall at dekkene var merkbart rettere etter at hjulet var blitt rett. Det kan godt være at det er en tilfeldighet, og at jeg bare fikk poppet dekkene bedre på plass da jeg monterte dem andre gang.
|
|
|
08/04/2016 06:57
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Jeg har lagt merke til at det er en del kast i mine Clown Shoe, en god del mer enn jeg ville ha akseptert på hjulene til stisykkelen. Det er noe sidekast, og det gjør jo ikke all verden, men det er også betydelig høydekast, og det liker jeg dårligere. Samtidig ser jeg jo at klovneskoa er temmelig grovt laget, sammenliknet med felgene på andre sykler. Dermed blir mitt spørsmål til Norges suverent beste sykkelforum: Må jeg bare regne med at det er en del kast i sånne hjul, eller er det bryet og pengene verdt å oppsøke min LBS? (Jeg er elendig på å rette hjul selv.)
Meget takknemlig for svar. Det er ikke noe problem å bygge fatbikehjul like rette som andre hjul. Har ikke bygget med Clown Shoe, men har bygget hjul med flere andre breie felger fra Surly med tilsvarende konstruksjon - aldri vært vanskelige å få disse rette og fine. Skjønner ikke helt hva du mener med at de er grovt laget, sveisen kan sees litt tydelig kanskje men bortsett fra det er de ikke noe spesielt grove. Har vært borti andre felgringer som har hatt mye dårligere toleranser på rundhet og sidekast rett ut av esken enn Surlyfelgene.
|
|
|
[Re: krankdrev]
08/04/2016 13:25
|
lektorHaugen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skjønner ikke helt hva du mener med at de er grovt laget, sveisen kan sees litt tydelig kanskje men bortsett fra det er de ikke noe spesielt grove.
Det var først og fremst sveisen jeg tenkte på. Den er ganske synlig, og det er et lite, flatt område akkurat ved sveisen som jeg ikke har sett på andre felger. Men hjulene var riktig så rette og fine da jeg fikk dem tilbake fra Stig. La merke til at jeg hadde laget en liten bulk i felgveggen på det ene hjulet, da jeg la på felgbånd etter rettingen, så hjulet har nok rett og slett fått kast etter noe røff behandling. Sånt skjer med alle aluminiumsfelger, men nå er det altså fint igjen.
|
|
|
|
|