Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Viktigheten av rammehøyde og tilpasning av sykkel?

Viktigheten av rammehøyde og tilpasning av sykkel? #2072867 27/03/2016 21:27
E
Espen Nersveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Heisann

Jeg kjøpte i fjor vår en Fuji Roubaix 1.1 av en kamerat, og trives veldig godt på den sykkelen. Rammen min er 58 cm høy, og jeg er selv 203 cm høy så ideelt sett burde jeg sikkert hatt en størrelse større (61 cm).

Men hvor kritisk er egentlig dette? Hvor viktig er det at man har den rammen som matcher høyden?

Og hvor viktig er det å ta en tilpasning av sykkelen? Er det et must? Og i såfall hvor i Oslo bør man gjøre det?

På forhånd takk for svar.

Re: Viktigheten av rammehøyde og tilpasning av sykkel? [Re: Espen Nersveen] #2072883 27/03/2016 22:29
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis du føler du sitter bra på sykkelen er dette ikke noe du bør tenke noe mer på. Problem solved!

Ellers så er det gjerne slik at å ha en ramme som er mindre enn "fasit" gir en mer aggressiv sittestilling. Derfor ser du ofte proffer sykle på mindre rammer enn en mosjonist med tilsvarende høyde. Dette kompenseres ofte med å sette på et lengre stem, noe du også kan prøve deg frem med uten særlig store kostnader.

Igjen: Trives du veldig godt på den sykkelen, bør du spørre deg selv om du trenger å bruke en tusenlapp eller to på en skikkelig proff sykkeltilpasning. De som har betalt for tilpasning hevder natuligvis dette er den beste investeringen du kan gjøre. Men mye kan nok gjøres av en sykkelkyndig bekjent eller tilsvarende, for å se om du ikke sitter heeeelt feil på sykkelen.

Re: Viktigheten av rammehøyde og tilpasning av sykkel? [Re: Sixtus] #2072923 28/03/2016 08:05
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Sixtus

Ellers så er det gjerne slik at å ha en ramme som er mindre enn "fasit" gir en mer aggressiv sittestilling. Derfor ser du ofte proffer sykle på mindre rammer enn en mosjonist med tilsvarende høyde. Dette kompenseres ofte med å sette på et lengre stem, noe du også kan prøve deg frem med uten særlig store kostnader.

Jeg forstår ikke dette helt. Med kort ramme sitter man vel mer oppreist?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Viktigheten av rammehøyde og tilpasning av sykkel? [Re: hbakken] #2072927 28/03/2016 08:19
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken
Jeg forstår ikke dette helt. Med kort ramme sitter man vel mer oppreist?

Med mindre ramme blir ofte endringen i stack større enn endringen i reach. Derfor vil en mindre ramme vært mer aggressiv, siden den ikke er så veldig mye kortere men en del lavere i front.

Re: Viktigheten av rammehøyde og tilpasning av sykkel? [Re: Espen Nersveen] #2072945 28/03/2016 09:07
E
Espen Nersveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Topp. Takk for innspill. Da satser jeg på at en av mine sykkelkyndige kompiser kan bistå nok. Hvertfall for vår-sesongen. :-)

Moderator  support, Valentino