Jeg har denne sykkelen som pendler/treningssykkel: Cannondale F29 Jeg har lyst å få ned vekten med bruk av minst mulig penger, men siden dette er første gang med deleutskiftning er jeg litt redd for å kjøpe feil deler. Hvis jeg f.eks skal begynne å bytte ut styre, hva bør jeg se etter for å vite at det passer? Er det bikeshop som gjelder ved kjøpe av nye deler?
For å bytte styre må du bare sørge for at det nye har samme diameter som det gamle. Hvis du skal få merkbar forskjell på vekten så vil det imidlertid bli dyrt, det du kan bytte er da hjulsett, styre, sete og setepinne. Du vil ikke merke forskjell ved f.eks. bare å bytte styre. Hvis du velger lette dekk og setter dem opp slangeløst vil du merke forskjell dersom du i dag har tunge dekk.
Vurderingen min var at styrebytte kunne være en start, syntes dessuten karbon er en del penere enn aluminium på synlige deler som setepinne, styre og stem. Da har jeg et argument til for å bytte, foruten litt lavere vekt:) Takk for svar forresten!
Jevnt over bra komponenter og grammene du sparer blir, som Syklist1 og Open sier, dyre. Du kan bytte sete, setepinne og styre, og sikkert kvitte deg med noen gram. Setter du på skumholker har du kanskje spart 75g til. Kanskje noe å hente på lettvekstskiver, men det har sin pris. Hvis du er villig til å endre egenskapene til sykkelen kan du bytte til 11-32-kassett, og hvis du vil gå radikalt til verks: stiv karbongaffel. Bikeshop.no er ok, men sjekk også http://www.sykkelkomponenter.no/, enestående bra service.
Ritt og stisykkelen min er fulldemper med lette komponenter over hele linja. Jeg har nok blitt litt kresen... Denne sykkelen er meget god prisen tatt i betraktning, men fulldemperen er veldig mye morsommere og anvendelig enn hardtailen. Gode tips i linken! Jeg tenker slangeløst samt karbon stem,styre og setepinne er noe jeg kommer til å få på plass. Det bør ikke bli for dyrt+at det blir synlig oppgradering. Merkbart utover det visuelle blir det nok ikke:)
Antar at du allerede har veid og funnet Rapid-settet ditt lett nok, eller er noe i retning av AC MTB Race eller Wide Lightning et alternativ? Eller karbonhjul, som Lars foreslår
Og pass på at cockpit'n ikke blir for sped. Ikke tilfeldig at kvalitetsbevisste Syntace holder seg til alu i stem.
Hva gjelder setepinne, bør Syntace P6 Carbon Hiflex være på listen.
Bytte hjulsett på denne blir litt overkill syntes jeg. Da ryker det vel fort minst 5000 som jeg kan bruke på mer tiltrengte sykkelduppeditter. Setepinnen du refererer til falt veldig i smak Den skal handles!
Bytte hjulsett på denne blir litt overkill syntes jeg. Da ryker det vel fort minst 5000 som jeg kan bruke på mer tiltrengte sykkelduppeditter. Setepinnen du refererer til falt veldig i smak Den skal handles!
Om du skal ha deg pinne, stem, styre i carbon fra ett litt over middels anerkjent merke (feks Syntace som du nevner) må du vel fort ut med 4-5000 da også? Spør du meg har carbon vs alu i slike komponenter null og si. Kanskje til og med fordel alu når det skal på en pendlersykkel. Mange gram sparer du heller ikke. Tipper du får flere gram pr krone om du bytter hjulsett kontra pinne/stem/styre.
Om du mener det er overkill med ett bedre hjulsett på denne sykkelen, hva er karbonpinne til nærmere 2000 kroner da?
Du har helt rett mtp gram pr krone. Nå er jeg ikke ute etter kun vektreduksjon, men også litt bling deler som fiffer opp sykkelen ørlite grann. Min mening er at snasne pinne/stem/styre gjør synlige utslag. Skifte av hjulsett har jeg hatt litt problemer med å forsvare pga prisen, men jeg ser nå at årets Carbon 4 sykkel koster 13000 mer enn det jeg ga for den i fjor høst. Da forsvarer jeg å bruke det jeg sparte på litt utskiftning:)
Hvilket hjulsett kan gjøre en forskjell visuelt og defineres som et "skikkelig" hjulsett? Til en noenlunde fornuftig pris?
Om jeg ser en sykkel legger jeg merke til hvilke hjul den hadde, mens styre og stem tenker jeg ikke særlig mye over. Så det visuelle faller i min mening til fordel ett fett hjulsett. Men du vet nok selv best hva du vil prioritere.
Evt hadde jeg bytta girgruppa til 1x11. Da får du både bling, funksjon og reduser vekt.
Am Classic race eller wide lightning er jo bra alternativ til rundt 5k.
Hvis du skal ha et hjulsett som er både lettere og har høyere wow-faktor enn det du har i dag så tror jeg du må regne med å betale godt over 10´kr for det. Du finner selvfølgelig mange gode hjulsett til under 10´kr, men disse skiller seg ikke særlig fra det du har i dag verken på vekt eller wow-faktor. Hvis du skal oppgradere til et hjulsett med carbon-felger og lav vekt så blir prisen fort 15-20´kr.
Nå er jeg ikke ute etter kun vektreduksjon, men også litt bling deler som fiffer opp sykkelen ørlite grann. Min mening er at snasne pinne/stem/styre gjør synlige utslag.
Hvem vil du imponere? Bling i cockpit gir ikke nødvendigvis det inntrykket du ønsker hos sykkelkyndige, heller tvert imot Jeg ville blitt langt mer imponert, stoppet og slått av en prat om du kom rullende på f.eks. et par stealth Syntace W35 MX
Når det er sagt: Følg hjertet og lag den sykkelen du selv ønsker deg
Jeg kjøpte samme sykkel som deg, Cannondale F29 Carbon 4 i fjor. Den veier 11.5kg uten pedaler.
Jeg har gjort følgende med min: 1) Bygget om til 1*10 ved bruk av monsterdrev 42T (Giant Cog) fra Wolf Tooth. Samt 34T drev foran. Dette sparer en del vekt da man kan fjerne et drev, samt vaier og skifter. Delene kjøpte jeg hos sykkelkomponenter.no . I tillegg satt jeg på en goatlink for at skifting av gir skulle fungere bedre. Jeg synes at dette fungerer meget bra. 2) Byttet styre til et Carbon styre, Syntace Vector . Her sparer du lite vekt men jeg hadde lyst på et slikt styre. 3) Byttet setepinne til Syntace HiFlex. Denne kan bevege seg opp til 2.5 cm noe som gjør at det blir mer behagelig å sykle (synes jeg) 4) Satt på Lizard Skins holker. 5) Satt den opp med slangeløst med Maxxis Crossmark 2.2 dekk
Ny nettovekt er: 10.25kg uten pedaler
Redigert av TheCannondaleMan; 30/03/201617:02. Rediger grunn: La til slangeløst
Genialt, takk for tips. Slangeløst har jeg allerede satt opp, setepinne er bestilt. Hvilket drev bruker du foran? Goat link er ukomplisert å installere?