|
Grunn til å reklamere?
|
Grunn til å reklamere?
25/03/2016 18:58
|
Pattron
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kjøpte meg en Scott Scale 710 fra en av Norges største sportsforhandlere for ca 14 dager siden.
Super fornøyd med sykkelen men når jeg var ute å syklet idag smalt det skikkelig i bakramma når jeg skulle legge inn det tyngste giret bak. Fikk greit hetta og var redd for at bakhjulet skulle låse seg eller noe. Gikk heldigvis bra, men da jeg stoppet så jeg at kjedet hadde kilt seg fast mellom kransen og ramma. Fikk løs kjedet, men ser at ramma har fått seg endel skrammer der kjedet har kilt seg.
Da dette skjedde på asfalt har jeg en mistanke om at dette kommer av at begrensingen på girutslaget ikke er riktig justert? Så også at clutchen heller ikke sto på "on". Har en mistanke om at det har gått litt fort i svingene hos nevnte forhandler.
Er dette noe jeg kan og bør klage på?
|
|
|
Re: Grunn til å reklamere?
[Re: Pattron]
25/03/2016 20:03
|
olechr
More than words
|
More than words
At cluchen ikke står på er jo ikke noe feil sånn sett. Selv kjører jeg mye med clutchen av da det girer lettere.
Du kan jo sikkert høre med de, men er nok vanskelig å bevise noe ene eller andre veien.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
25/03/2016 21:55
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Hva ønsker du eventuelt å få ut av å klage? Om du er redd for at girene er dårlig justert kan og bør de hjelpe deg å justere slik at det blir bra. Da jeg jobbet på sportsbutikk sa vi alltid at kunden burde komme innom etter 2-4 uker for en ekstra justering på gir og bremser etter at "ting hadde satt seg litt". Uten ekstra kostnad såklart.
Men noe mer ut over det har du neppe krav på. At kjedet hopper av er ikke helt uvanlig. Du har vel hatt i det tyngste giret før i løpet av de to ukene uten problem? Da er det isåfall ikke noe så veldig galt med justeringen at jeg finner det rimelig at de burde oppdaget det på butikken før salg. Og clutchen skal jo være brukerstyrt så det er opp til deg om du har den på on eller off.
|
|
|
25/03/2016 23:07
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Husker ikke hva som er vanlig, men tror det er etter 5-10 mil at de anbefaler førstegangsservice. Ting "setter" seg ikke, vaiere strekkes, noe som er normalt, med mindre du kjøper forhåndsstrekka vaiere (noe jeg bare har lest om, men ikke aner om faktisk funker). Hvor langt/hardt har du sykla på den her?
|
|
|
25/03/2016 23:45
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Joda, jeg brukte riktig nok hermetegn rundt "sette seg". I vårt tilfelle var det ment som et vidtfavnende begrep som likså godt kunne være justering av sittestilling og vinkel på bremsehendler som noe annet. Men uansett, jeg mener det er mye forskjellig man kan oppdage når en sykkel tas skikkelig i bruk som man ikke har muligheten til å oppdage når sykkelen står i mekkestativet. Et gir som kjører helt smooth stativet kan for eksempel plutselig bli litt kranglete med fult tråkk på pedalene. Jeg har også opplevd endehylsene på vaierstrømpen ikke har bunnet ut helt før etter litt bruk noe som resulterer i for lang vaier og behov for justering. Og som du sier strekkes vaierene også litt. Men dette var en avsporing 
|
|
|
26/03/2016 01:16
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville tatt den med til butikken og forklart hva som har skjedd, å høre hva de har å si.
Spørs litt på skaden, men jeg ville kanskje prøvd å få tatt det på "reklamasjon". Greit nok at ting skal sette seg, men hvis ting er indeksert så kjede detter av så er jo noe helt galt.
|
|
|
[Re: RoyK]
26/03/2016 07:24
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Husker ikke hva som er vanlig, men tror det er etter 5-10 mil at de anbefaler førstegangsservice. Ting "setter" seg ikke, vaiere strekkes, noe som er normalt, med mindre du kjøper forhåndsstrekka vaiere (noe jeg bare har lest om, men ikke aner om faktisk funker). Hvor langt/hardt har du sykla på den her? Vaiere strekker seg IKKE. Det er en seigliva myte. Det som som oftes skjer er en kompresjon av strømpe, særlig i endestykkene, og dermed oppstod myten om at vaieren hadde blitt lenger. Når det er sagt skal dette ikke ha noe å si for ytterpunktjusteringer på girarmen. Om butikken ikke har satt ytterpunktene korrekt ville jeg høflig gitt dem en tilbakemelding om dette. Motsatt vei er jo enda verre, da kunne kjedet kommet i klem mellom eiker og kassett, og eikebrudd kunne vært konsekvensen. Hadde noen reklamert på det?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
26/03/2016 07:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Husker ikke hva som er vanlig, men tror det er etter 5-10 mil at de anbefaler førstegangsservice. Ting "setter" seg ikke, vaiere strekkes, noe som er normalt, med mindre du kjøper forhåndsstrekka vaiere (noe jeg bare har lest om, men ikke aner om faktisk funker). Hvor langt/hardt har du sykla på den her? Vaiere strekker seg IKKE. Det er en seigliva myte. Det som som oftes skjer er en kompresjon av strømpe, særlig i endestykkene, og dermed oppstod myten om at vaieren hadde blitt lenger. Når det er sagt skal dette ikke ha noe å si for ytterpunktjusteringer på girarmen. Om butikken ikke har satt ytterpunktene korrekt ville jeg høflig gitt dem en tilbakemelding om dette. Motsatt vei er jo enda verre, da kunne kjedet kommet i klem mellom eiker og kassett, og eikebrudd kunne vært konsekvensen. Hadde noen reklamert på det? Jeg hadde ikke reklamert på det så sant det ikke hadde skjedd på første turen. At kjede går inn i eikene kan enkelt og greit være at jeg har dunket giret borti noe eller lagt sykkelen på giret. Hadde det skjedd på første turen så kanskje, men ikke etter litt bruk.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
26/03/2016 08:29
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At cluchen ikke står på er jo ikke noe feil sånn sett. Selv kjører jeg mye med clutchen av da det girer lettere.
Du kan jo sikkert høre med de, men er nok vanskelig å bevise noe ene eller andre veien. Er så svak jeg at jeg må kjør med clutchen av hele tida..  Er de like harde som for et par år sida shimano sine? XX1 er jo en drøm i forhold, har ikke nok krefter til å kjøre shimano jeg.. 
|
|
|
[Re: Kriss]
26/03/2016 08:54
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ein god grunn til å gå over til Di2 
|
|
|
26/03/2016 08:55
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Husker ikke hva som er vanlig, men tror det er etter 5-10 mil at de anbefaler førstegangsservice. Ting "setter" seg ikke, vaiere strekkes, noe som er normalt, med mindre du kjøper forhåndsstrekka vaiere (noe jeg bare har lest om, men ikke aner om faktisk funker). Hvor langt/hardt har du sykla på den her? Vaiere strekker seg IKKE. Det er en seigliva myte. Det som som oftes skjer er en kompresjon av strømpe, særlig i endestykkene, og dermed oppstod myten om at vaieren hadde blitt lenger. Når det er sagt skal dette ikke ha noe å si for ytterpunktjusteringer på girarmen. Om butikken ikke har satt ytterpunktene korrekt ville jeg høflig gitt dem en tilbakemelding om dette. Motsatt vei er jo enda verre, da kunne kjedet kommet i klem mellom eiker og kassett, og eikebrudd kunne vært konsekvensen. Hadde noen reklamert på det? Må være de eneste wiere som ikke strekker seg, bare å sammenligne med nye gitar strenger, hvorfor må du stemme en gitar med nye strenger etter kort tid spilling om de ikke strekker seg?
|
|
|
[Re: Flo]
26/03/2016 08:59
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har også opplevd endehylsene på vaierstrømpen ikke har bunnet ut helt før etter litt bruk noe som resulterer i for lang vaier og behov for justering. I så fall dårleg jobb av dei som monterte sykkelen. Klemmer du hardt på girspaken når sykkelen står stille, så vil hylsene komme på plass.
|
|
|
26/03/2016 09:08
|
Pattron
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for innspill!
Tipper jeg hadde syklet ca 10 mil på den når det skjedde. Jeg og synes at det er rart at det først skjedde da, men var ingenting jeg gjorde for å "fremprovosere" dette. Syklet på flat asfalt og girte ned ett hakk uten noe spess pådrag.
Jeg tenker at strekk i wire ikke har noe å si for dette, da jeg i teorien skal kunne sykle uten wire uten at dette skal kunne skje hvis maks utslaget på giret er riktig innstilt.
Meeennn... jeg ser helt klart at det kan bli problematisk å bevise ovenfor forhandler at det ikke er jeg som har justert på giret selv. Er derfor jeg lufter problemet her før jeg går for bastant til butikken og hevder det ene eller det andre.
Har aldri opplevet dette på den andre sykkelen min.
|
|
|
[Re: Homecast]
26/03/2016 09:35
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Må være de eneste wiere som ikke strekker seg, bare å sammenligne med nye gitar strenger, hvorfor må du stemme en gitar med nye strenger etter kort tid spilling om de ikke strekker seg?
Tja, en gitarstreng er jo ment til flekse litt, mens en girvaier er jo ment å være helt død. Blir vanskelig å få korrekt oppsatt gir hadde du brukt gitarstreng.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
26/03/2016 09:43
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Må være de eneste wiere som ikke strekker seg, bare å sammenligne med nye gitar strenger, hvorfor må du stemme en gitar med nye strenger etter kort tid spilling om de ikke strekker seg?
Tja, en gitarstreng er jo ment til flekse litt, mens en girvaier er jo ment å være helt død. Blir vanskelig å få korrekt oppsatt gir hadde du brukt gitarstreng. Mener at egenskapene til metall i denne tykkelsen gjør at ved spenn så vil det dra seg. Sammenligne gjerne med wiere for håndbrekk på biler, det må også strammes med jevne mellomrom (selv om også bremseklossene slites men ikke like mye som det må strammes)
|
|
|
26/03/2016 09:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
Min erfaring er at XXL ikke stiller spørsmål om man kommer og har noe som trenger å rettes på eller som skal reklameres på. Jeg kjøpte forøvrig samme sykkel 9. mars og har syklet 320km på den. Jeg justerer ting selv og helt automatisk og husker ikke om jeg har skrudd på noe. Men om kjedet hopper ned mellom det minste tannhjulet og ramma så er H-skruen feiljustert eller så har giret fått seg en smell. I første tilfellet mener jeg XXL bør ta i mot sykkelen og sjekke om skaden er farlig samt justere girene skikkelig. Selv hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt om skaden kun var kosmetisk. Denne sykkelen er så rask at ingen ser det likevel. Jeg ventet mens de klargjorde sykkelen også og han som gjorde det virket dyktig og tok seg tid til å gjøre ting skikkelig. Han ble faktisk igjen en time over skiftet sitt for å klargjøre sykkelen min. Bremsene trengte lufting (burping) og det hadde han ikke tid til fordi han måtte hjem. Han sendte med meg olje og sprøyte hjem slik at jeg kunne lufte selv etter at jeg hadde forsikret dem om at jeg klarte det selv. Knallgod service mener jeg. Jeg har faktisk bare positive ting å si om min lokale XXL. Dyktige folk og god service på alle avdelinger. Selv om jeg måtte flire litt av frøkna som solgte meg sykkelen da hun spurte om jeg skulle ha støtte og bagasjebrett.  Edit: Eneste jeg ikke liker med XXL er at de "tvang" meg til å ikke handle på min favorittsykkelbutikk ved å ha så lav pris på Scotten.
Redigert av Raskall; 26/03/2016 09:53.
|
|
|
[Re: Kriss]
26/03/2016 09:50
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er så svak jeg at jeg må kjør med clutchen av hele tida..  Er de like harde som for et par år sida shimano sine? XX1 er jo en drøm i forhold, har ikke nok krefter til å kjøre shimano jeg.. På gamlesykkelen hadde jeg XT-gir med clutch fra 2014. Den var hard å gire med når clutchen var "on". På 710-en merker jeg ingen forskjell på om clutchen er av eller på.
Redigert av Raskall; 26/03/2016 09:50.
|
|
|
26/03/2016 09:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tja, en gitarstreng er jo ment til flekse litt, mens en girvaier er jo ment å være helt død. Blir vanskelig å få korrekt oppsatt gir hadde du brukt gitarstreng. Mener at egenskapene til metall i denne tykkelsen gjør at ved spenn så vil det dra seg. Sammenligne gjerne med wiere for håndbrekk på biler, det må også strammes med jevne mellomrom (selv om også bremseklossene slites men ikke like mye som det må strammes) Aldri hatt behov for å stramme bremsewirer på biler utenover etter forstemontering. Må høyspentlinjer også etterstrammes etterhvert som kablene begynner å sige ned mot bakken?
|
|
|
[Re: olechr]
26/03/2016 09:55
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Husker ikke hva som er vanlig, men tror det er etter 5-10 mil at de anbefaler førstegangsservice. Ting "setter" seg ikke, vaiere strekkes, noe som er normalt, med mindre du kjøper forhåndsstrekka vaiere (noe jeg bare har lest om, men ikke aner om faktisk funker). Hvor langt/hardt har du sykla på den her? Vaiere strekker seg IKKE. Det er en seigliva myte. Det som som oftes skjer er en kompresjon av strømpe, særlig i endestykkene, og dermed oppstod myten om at vaieren hadde blitt lenger. Når det er sagt skal dette ikke ha noe å si for ytterpunktjusteringer på girarmen. Om butikken ikke har satt ytterpunktene korrekt ville jeg høflig gitt dem en tilbakemelding om dette. Motsatt vei er jo enda verre, da kunne kjedet kommet i klem mellom eiker og kassett, og eikebrudd kunne vært konsekvensen. Hadde noen reklamert på det? Jeg hadde ikke reklamert på det så sant det ikke hadde skjedd på første turen. At kjede går inn i eikene kan enkelt og greit være at jeg har dunket giret borti noe eller lagt sykkelen på giret. Hadde det skjedd på første turen så kanskje, men ikke etter litt bruk. Jeg hadde merkelig nok i hodet mitt at dette var første turen. Ser jo nå at det ikke var det, så da er jeg på lag med deg Ole.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
26/03/2016 09:58
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Tja, en gitarstreng er jo ment til flekse litt, mens en girvaier er jo ment å være helt død. Blir vanskelig å få korrekt oppsatt gir hadde du brukt gitarstreng. Mener at egenskapene til metall i denne tykkelsen gjør at ved spenn så vil det dra seg. Sammenligne gjerne med wiere for håndbrekk på biler, det må også strammes med jevne mellomrom (selv om også bremseklossene slites men ikke like mye som det må strammes) Ta en kikk på en gitarstreng, og så en kikk på en bremse/girvaier. Ser du noe forskjell? Strengen er en lang tråd, eventuelt spunnet med bronse eller sølv for de tre tykkeste. Sykkelvaire er tvinnede stålstrenger laget for å hindre nettopp strekk. 
|
|
|
26/03/2016 10:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Omfattende bruk av sitering/quote i tråden her, ser jeg. Det fører til at tråden strekker seg og bør justeres 
|
|
|
26/03/2016 10:07
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Håndbrekk wiere da?
Skal ikke være bastant på at jeg har rett men metall gir etter ved belastning, det er en av fordelene, det knekker ikke men gir etter litt for spennet og "tilpasser seg" inntil en viss grad selvfølge
|
|
|
26/03/2016 10:08
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Men over til tema, reis innom og forklar deg. Xxl er veldig ryddige å ha med å gjøre er min erfaring.
|
|
|
31/03/2016 19:02
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisann folkens,
Tar meg den frihet å stille et spørsmål her da jeg opplevde på min Scott Spark 910 som jeg kjøpte i fjor at strømpen på vaieren som går mellom demperen på gaffelen og Twinloc har løsnet ved festet ved demperen. Selve vaieren henger fast strømpen har flusset opp ved feste og det av og til er problemer å få demperen i full åpning.
Pga en skade jeg fikk i fjor så fikk jeg syklet relativt lite på sykkelen så spørsmålet er om dette også kan være en reklamasjon?
Har ikke opplevd det samme på min fire år gamle halvdemper.
Og uansett om det er en reklamasjonssak eller ikke, hva er løsningen?
Må jeg få tak i ny strømpe og montere den eller er det mulig å kappe den eksisterende strømpen og få skrudd fast i demperen?
mvh Geir Magne
|
|
|
31/03/2016 19:07
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Skjelven]
31/03/2016 19:21
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sliter med å legge ut bilder, men skal ligge et bilde her: Edit: Det funka visst allikevel
Redigert av Geir Magne; 31/03/2016 19:24.
|
|
|
31/03/2016 19:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kappe noen cm eller montere ny strømpe og wire.
Ikke reklamasjon i mine øyne.
|
|
|
31/03/2016 19:28
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Ser ikke ut som en reklamasjon, du har nok vært uheldig å vridd styret for mye til en av sidene, slik at strømpa har blitt dratt ut av "hullet"
Så har sen startet å spist seg sideveis inn i strømpa.
Det er en veldig enkel jobb og bytte, koster deg mellom 200-250 i deler, å da har du mye kabel og strømpe til overs.
Stikk innom dim lokale bikepusher og vis bilde, så får du hjelp med å få tak på det du trenger og en liten instruksjon.
PS; må du kjøpe på nett er det masse nettbutikker som selger kits, som har strømpe,wire og endestykke i samme pakke.
|
|
|
31/03/2016 19:29
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for gode svar, da prøver jeg det