Heisann. Jeg er ny her på forumet. Jeg er også relativ ny "sports" syklist der motivasjonen er kun mosjon og holde formen. Jeg har funnet at jeg liker å sykle i skog og mark, gjerne på traktorveier oppover fjellsidene.
I den forbindelse kjøpte jeg meg en sykkel for noen år siden.
Sykkelen er en Nakamura Grade 6.29. Er ganske godt fornøyd med sykkelen, selv om jeg nå i dag har funnet en del punkter som bør oppgraderes. (Krank og HUB(NAV)er/Felg)
Da jeg per dagsdato ikke har garasje står sykkelen ute meste parten av året og det krever litt vedlikehold før man begynner på ny sesong.
Jeg har nå startet kartlegging av originale deler på sykkelen og det forundrer meg noe voldsomt at deler som feks SHIMANO averterer som FRONT HUB(NAV) finner jeg igjen som FREEHUB(NAV) på bakhjulet. (FH-M756A)
Det virker som at sykkelprodusenten har gått tom for deler. Og i den sammenheng har de bare tatt det første og billigste de fant for å kunne selge ut det de ikke får brukt andre steder.
Også en annen ting som gjelder gir. Jeg er ikke så opptatt av denne da jeg kan leve med gira jeg nå har. Hvorfor får du levert gir av forskjellige produsenter? Jeg har SRAM bak, XT Deore fremme. Kassetten er 9-Spd, mens gir både fremme og bak støtter 10. Kassetten tror jeg er SRAM uten at jeg har sjekket dette 100%. Men krank er type FSA av en type som låser deg til spesielle drivgrupper som selvfølgelig ikke er standard lagervare.
Sukk.
Jeg sitter nå med en relativ grei felg med en freehub(nav) som egentlig skulle vært HUB(NAV) på framhulet. Freehuben(nav er tydlegvis ombygd da man ikke finner freehub(NAV) på shimano sine sider med samme modell nummer. (
http://si.shimano.com)
Når jeg nå oppgraderer Krank går jeg for ROTOR REX1.2 eller 2.2 som gir meg mulighet til å bytte driv etter hvilken type tur jeg drar ut på.
Er dette helt vanlig når en kjøper sykler til 15-20k?
Ok, jeg har skjønt at sykling er en dyr hobby. Men det kan jo være greit at det hele er litt gjennomført.