Fredagen midt i april har jeg tatt meg fri fra jobb og alt annet, og dagen står selvsagt i sykkelens tegn. For et par år siden syklet jeg Landeveis "Norges vakreste"-ruter i Telemark, Dalen-runden og Gaustatoppen-runden over et par dager. Sistnevnte er den jeg har mest lyst til å gjenta nå om tre uker, men hvordan ligger det an med føret rundt der oppe nå? Bør det gå greit? Eller er det bedre å velge Dalen-runden? Eller er det for tidlig for begge deler? Hører gjerne fra noen lokale eller hytteeiere i området!
Veien over Gausta har åpnet allerede, rekordtidlig. Se vedlagt bilde. Med bra vær dagene før du planlegger tur bør det jo være mulig å sykle over.
Litt usikker på hva du mener med Dalenrunden, men den bratte bakken opp til Eidsborg er stengt for kjøretøy pga ras. Usikker på om den er åpnet for gående/syklende. Det finnes omkjøring, Fv 38.
Re: Racerføre Telemarksfjellene midt i april?
[Re: RoyE]
#207200523/03/201618:27
Dette bildet er tatt oppe på Gaustaråen i dag/ettermiddag, ca 3-4km fra toppen (mot Tuddal). En jeg kjenner hadde lagt det ut på feisbukk.
Det er nok for tidlig med racer over der nå i hvert fall...tipper det er myye grus i veien og fare for is mange steder. Spesielt i de bratteste partiene. Men om du er maks heldig med været (les: ikke så mye snø) de kommende ukene så vil jeg tro det skal gå ann å lure seg over fjellet midt i april.
Skal selv hjem til Telemark å besøke familie i slutten av april og har planer om en tur over fjellet om snøen har holdt seg unna.
Edit: ser syklebart ut med racer, ref det andre bildet over her.
[Re: claav]
#207200623/03/201618:31
Se der, ja! Takk for bilder, da skal jeg følge litt med på værmeldingen fremover.
Med Dalen-runden mener jeg Høydalsmo-Kviteseid-Vrådal-Dalen-Høydalsmo. Dette ligger vel noe lavere, gjør det ikke? Så kanskje større sjanse for at det er greit her. Men det er ikke avskrekkende det bildet ditt, da går det hvertfall an å krysse fingrene
Jeg takker for all info så langt, da har jeg fått dannet meg et bilde av hvordan forholdene er for øyeblikket rundt Tuddal/Rjukan. Noen med info fra områdene rundt Bandak da?
Det ser jo strøkent ut med racer over der nå. Det kan selvfølgelig være frost på morgenen og kvelden eller komme en meter snø men så lenge været er bra så hadde jeg ikke nølt med å prøve. Kult med litt brøytekanter.
[Re: skubisan]
#207201323/03/201618:50
Jeg blir jo optimistisk når jeg ser bildene, jeg er ikke redd for om det er litt rufsete underlag eller brøytekanter. Men jeg tenker å sykle en runde med utgangspunkt fra Sauland, deretter til Gransherad og over til Austbygde, også til Rjukan og over fjellet til Sauland igjen. Så jeg vil ikke komme opp hele siste klatringen for så å finne ut at det er fullt av is i nedkjøringen fra Gausta igjen, da er det lang omvei rundt fjellet for å si det sånn...
For all del, det bør være sikker værmelding og man bør nok være på toppen i god tid før sola går ned. Jeg er ikke i form til Gaustaveien enda dessverre men har tenkt å sykle Suleskardveien i April. Det var en kompis som lagde en bildereportasje med noen syklister der ifjor vår når det var så sinnsykt mye snø. Det så veldig tøft ut.
[Re: skubisan]
#207202923/03/201619:51
For å være mere spesifikk. Fra Sauland og opp til Bitringsnatten (der hvor veien stenges over fjellet om vinteren) er det isfritt. Fra Bitringsnatten til begynnelsen av råen var det blåis. Deretter var det asfalt. Vi kjørte bil til oppkjøringen av Gaustbanen, der snudde vi og kjørte tilbake til Tuddal. Føreforhold fra på Rjukansiden har jeg ikke info om. For entusiasten er nok turen over fjellet mulig nå, med noe trilling på is. I midten av april, ikke noe problem, generelt lite snø.
Redigert av Kalle_k; 23/03/201619:59.
#207280827/03/201616:09
Kjørte fra Tuddalsiden til Gaustablikk på skjærtorsdag, var greit da, tørt og fint. Møtte og syklister over. Dog kan føreforholdene være snudd på hodet nå!
Se der, ja! Takk for bilder, da skal jeg følge litt med på værmeldingen fremover.
Med Dalen-runden mener jeg Høydalsmo-Kviteseid-Vrådal-Dalen-Høydalsmo. Dette ligger vel noe lavere, gjør det ikke? Så kanskje større sjanse for at det er greit her. Men det er ikke avskrekkende det bildet ditt, da går det hvertfall an å krysse fingrene
Sykla Dalen-runden i påska. Er veiarbeid på Eidsborgberget, 1km oppover veien fra Dalen. Det er laget en trapp så du kan gå rundt. Veien er 100% helt borte. Var en god del is og grus i nedkjøringa fra Åmdals Verk, og noe i de nordvendt bakkene mellom Eidsborg og Høydalsmo, men kom fin igjennom. Kjør på sier jeg!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#207703007/04/201614:23
Veien fra Tuddal over til Gaustablikk var ubrøytet og stengt fredag 1. april. Fant det ut "the hard way". Kjørte over i påsken og antok de hadde åpnet for sesongen. Vanligvis åpnes det ikke før midten av mai, så ville undersøkt veldig grundig på forhånd om du tenker deg over i midten av April.
[Re: Emulius]
#207704007/04/201614:53
Sykla Dalen-runden i påska. Er veiarbeid på Eidsborgberget, 1km oppover veien fra Dalen. Det er laget en trapp så du kan gå rundt. Veien er 100% helt borte. Var en god del is og grus i nedkjøringa fra Åmdals Verk, og noe i de nordvendt bakkene mellom Eidsborg og Høydalsmo, men kom fin igjennom. Kjør på sier jeg!
Dette er meget interessant. Jeg fant også ut at veien var stengt på ubestemt tid, og jeg har ikke lyst til å sykle E134 lenger enn nødvendig, så slo egentlig runden fra meg. Men dette endrer jo dette totalt, litt gåing klarer jeg! Takk!
Sitat: Emulius
Veien fra Tuddal over til Gaustablikk var ubrøytet og stengt fredag 1. april. Fant det ut "the hard way". Kjørte over i påsken og antok de hadde åpnet for sesongen. Vanligvis åpnes det ikke før midten av mai, så ville undersøkt veldig grundig på forhånd om du tenker deg over i midten av April.
Jeg har nok slått fra meg denne runden såpass tidlig. Jeg har fulgt med på værmeldingen og din informasjon er nok spikeren i kista. Takk for svar!
Hmmm.. Jeg har planlagt "Helterunden" 22-24 april, som en bursdagsgave til til en sprek 60åring. Så håper det er brøytet og smeltet nok til at vi får en fin tur over
Fint om lokalfolk kan fortsette å slenge inn føre oppdateringer i denne tråden..
Trodde det var altfor tidlig for Helterunden og du ikke har med ski, trodde det først var bart over der tidlist i juni. Det er trossalt godt over 1000moh store deler av runden.
Edit: Jeg trodde du mente å sykle traseen hvor Helterittet går når du skreiv Helterunden, men over Gausta kan sikkert være mulig på det tidspunktet om været blir bra
Redigert av claav; 08/04/201613:11.
#207736208/04/201610:36
Enten rundt Tinnsjøen, over Hovinheia (er vel denne runden som var omtalt i Landevei for et par år siden), eller langs Tinnsjøen som et litt kortere alternativ.
Dette er hjemmebane for min del, så etter 3 år i eksil på nordvestlandet blir det godt å flytte østover igjen om noen mnd.
#208204920/04/201612:14
Siste mld fra VisitRjukan sier at veien over fjellet er stengt til 16mai. Ikke overraskende, men hadde jo et lite håp. Så da blir det alternativ rute rundt Tinnsjøen til helgen.