Jeg går ut fra at livet er så ubønnhørlig at jeg ikke kan bruke samme krankarmen på ræsern (Specialized Allez Comp, 2005, med Dura Ace krank) som på en av terrengsyklene ( feks Trek Paragon 2011) ? Blir jo svindyrt å kjøpe to stk Stages ....
Redigert av HeavyDude; 22/03/201612:21.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Det er nemlig to standarder for hvor bredt festet på krankarmen er, terreng og landevei.
NB! Med ett unntak: XTR har landeveistandarden, i hvert fall noen år tilbake. Da kan du i tilfelle bytte frem og tilbake mellom landevei og denne. Du kan da ikke bytte til en eventuell tredje sykkel med XT-krank eller lavere. (Jeg vet ikke om det er en ny standard på de laveste seriene eller noe med dem.)
Spør om de konkrete krankene du skal bytte mellom på Stages kundeservice om du er i tvil.
Hvis du tenker "jeg kan bare bytte krank til en XTR jeg har liggende, easy peasy" så må du være klar over at XTR er vesentlig smalere og det er ganske sannsynlig ikke klaring nok til Stages-dings.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Det går men enn må sjekk med de aktuelle krankene først. Jeg har brukt Stages XTR 980 på følgende XTR 985, 105, Dura Ace og XT(her måtte jeg bruke en avstandskive sammen med XTR krankarmen). Det er en stund siden men da jeg stilte spørsmålet til Stages kundeservice fikk jeg svar tilbake at det ikke gikk.
Stages i Shimano-versjon skal visst funke på alle Hollowtech II -kranker. Kan jeg sjekke ut om mine tre sykler har Hollowtech II på noe vis ? Eller må det en Expert -vurdering til ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Som oyvin skriver er det ikke mulig å bruke samme Stages på begge syklene dine uten litt tilpasning. Jeg så for en stund siden en video av en som hadde laget et adapter som han brukte slik at krankarmen kunne festes på både landeveissykkel og terrengsykkel, men jeg finner ikke igjen videoen nå.
Må vel ikke ha noe expert vurdering vil jeg tro. Hvis du legger inn hvilke Shimano kranker du har så kan vi se om vi kan hjepe deg. Det som er avgjørende er bredden/dybden på krankene. Du må måle krankarmen fra anleggsflaten mot kranklageret og dybden på sporene som er i krankarmene. Dette målet må være likt på de tre armene dine. Hvis de ikke er like så kjøper du Stages til den smaleste. Også får du laget deg avstandskiver til de andre som du bruker sammen med Stages armen på de som er breiere. Har ikke tid nå men kan prøve å legge inn noen bilder av hvordan jeg har gjort det seinere hvis du vil. Har lagt det ut før men tror det er så lenge siden at en ikke får søkt det opp her på forumet.
Har lagt med bilder av hvordan jeg har gjort det. Avstandskiven som er brukt har innerdiameter som gjør at den går akkurat på krankakslingen. Yterdiameteren er like stor som anleggsflaten på kranklageret. Tykkelsen/bredden er lik forskjellen på bredden på de to krankene FC-M980(xtr) og FC-M770(xt). På landevei Dura Ace og 105(husker ikke modellen på disse to) har jeg kunnet bruke Stages FC-M980 uten noe avstandskive der var det bare å montere som vanlig.
Hullet i kranken utvidet jeg bare med Dremel'en og det hadde jeg ikke vært redd for å gjøre det er ikke snakk om store hakket. Avstandskiven fikk jeg en kamerat som har dreiemaskin tilgjengelig på jobb til å gjøre. Hvis det skulle være noe annet du lurte på om dette så er det bare å spørre.
Hvis du måler bredden/tykkelsen på krankarmen fra der den ligger mot kranklageret og til der sporene slutter på andre siden av krankarmen. Så kan jeg sammenligne målet med min xtr980 er den lik vil den passe Dura Ace, Ultergra og 105. Hvis ikke må du låne en krankarm fra Dura Ace, Ultergra eller 105 og prøve for å se om den passer.