Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til sunn babymat?

Tips til sunn babymat? #2071563 22/03/2016 07:48
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Etter at Jonas på 10 mnd har tilbragt halve livet på Mallorca er vi nå tilbake i Norge og lurer på om dere har noen tips til hvor (i Oslo) vi kan kjøpe sunn babymat?

På Mallorca var usukret, ren barnemat lett å få tak i, men på den lokale Kiwien så er den økologiske havregrøten tilsatt hundrevis av ting og inneholder blant annet palmaolje. Dessuten syntes jeg de morsmelkerstatningene er ganske søte på smak så selv om han smaker på alt mulig så merker jeg allerede at han foretrekker søt mat fremfor usukret "vanlig" mat.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071574 22/03/2016 08:01
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
kan du ikke lage noe selv ?

hvis du har en kjøkkenkniv, blender og kjøleskap tilgjengelig så har du alle muligheter til å lage sunn og velsmakende mat selv

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071617 22/03/2016 09:23
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Fruen laget masse selv til våre 2.

oppskriften var enkel, lag god sunn mat slik vi voksne spiste (ikke absolutt alt selvfølgelig )
dropp krydder og andre tilsetninger slik at det blir helt rent og mos dette, posjoneres ut og fryses ned.

Tar ikke lang tid (kortere enn å reise på butikken og handle inn maten) og man har da også kontroll på hva som spises, i tillegg kostet det vel 1/5 av prisen om man skulle handlet i butikken på glass.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071689 22/03/2016 13:14
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Potet, gulrot, brokkoli, pasta og en liten dæsj tomatsaus. Kjlr i blender og frys ned i porsjoner.

Billig og godt.

Ihjelkokt kålrabi(kan gi luftsmerter) søtpotet og blomkål, mos og frys.

Havregrøt f.eks. smekker man fort sammen i microen.

Treig oppover, feig nedover.
Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071723 22/03/2016 15:52
Arne_And Offline
More than words
More than words
Kjøp deg en babycook og lag maten selv. Den damper og moser maten for deg, vi har veldig god erfaring med den.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071724 22/03/2016 15:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Paragonia?

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071755 22/03/2016 17:32
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg smakte på et glass barnemat en gang. Det medførte at ingen av våre barn noengang har fått smake ferdig mat av typen fra glass. Vi hadde vel alltid et par glass stående uåpnet i "tilfelle krise", men brukte de aldri. I stedet gikk det i varianter av det andre har nevnt ovenfor: oftest grønnsaker fra voksenmiddagen most, evt. med litt usaltet saus og etterhvert småbiter av kjøtt/fisk/kylling.

Vi hadde også noe babygrøt som jeg tror var kjøpt på helsekost, som var ren/malt korn uten noe tilsetning. Husker ikke hvor den kom fra.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071787 22/03/2016 19:43
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Hjemmelaget babymat er både enkelt, billig og (som regel) sunt.
Når det er sagt: Man kan si mye om ferdig barnemat, men det er viktig å ikke la voksen-livsstilsprinsipper komme i veien for god ernæring. Små barn har stort behov for vitaminer og mineraler og der kan ofte f.eks berikede babygrøter ha en viktig rolle.
Kan være greit å huske på når slaget står som verst...

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2071808 22/03/2016 21:03
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Vesla her hjemme får servert det samme som vi spiser til middag, most riktignok. Spiser alt fra grøt, koteletter med potet til indisk og chiligryte. Vi er nøye med å ikke salte maten noe særlig, evt lage en liten porsjon kun for vesla uten salt. Ellers er alt godt krydret slik vi "voksne" spiser det. Hvis det er noe hun er begeistret for blir restene most og fryst i isterninger, så har vi i backup. Eller går det i grøt fra Nestle og skiver med pålegg type prim/syltetøy. Dette har vi gjort i varierende grad siden 10-11 mnd alder, litt avhengig av hvor begeistret vesla har vært for forskjellig typer mat, og hun vokser og trives med dette.

Edit: Ja, glass med ferdig mat skjønner jeg godt at de ikke liker, det er kjipe greier!

Redigert av dingo; 22/03/2016 21:04.
Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2072080 24/03/2016 06:45
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Takker for tipsene. Ambisjonene er å lage maten selv som dere beskriver over, men for tiden så får vi ikke i han nok "skikkelig" mat hver gang og må gi flaske med en kombinasjon med morsmelkerstatning og grøtblanding i tillegg. Vi jobber med det men må uansett ha med noe enkel mat når vi er ute og sykler og da er enten flaske eller fruktposer praktiske.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2072083 24/03/2016 07:11
?
Øystein Eriksen Offline
Medlem
Medlem
?
Har vært litt i samme båt, vil ikke spise nok.
Fruen har alltid laget all mat fra bunn og det vi gjorde var å tilsette en kjent smak i maten. Aprikos har begge guttene min vært glad i så vi laget aprikosmos selv. Vi har hatt gradvis hatt mindre av dette i middagen og dermed spiste de etter noen uker maten uten protest.
Er bare å prøve seg frem.
Yngstemann er litt over 2 nå og han skal ikke ha middag. Men blir han sulten nok så spiser han alt.... ICON_WINK

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2072084 24/03/2016 07:12
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Går også fint å lage smoothies selv også. Det er fint supplement når ingen ting annet er bra nok. Og lett å ta med. Lag en stor porsjon så det er nokk til mor og far også ICON_WINK.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2072236 24/03/2016 19:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men i hvilken grad er det problematisk at det er sukker i maten? Hvor mye har de produktene du snakker om?

Ernæringsmessig er jo behovet enormt i den alderen. Magevolumet er ikke stort, så hyppig påfyll blir fasiten med mindre kaloririk mat.

Ellers er det mye bra fra myndighetene her: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/...det-forste-aret

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Tips til sunn babymat? [Re: Anders A-R] #2072264 24/03/2016 21:20
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Sitat: Anders A-R
Men i hvilken grad er det problematisk at det er sukker i maten? Hvor mye har de produktene du snakker om?

Sukkerinnholdet i morsmelkerstatningen NAN 3 fra Nestle er 40 g per 100. Dessuten smaker det da så søtt at Jonas blir vant til at maten skal smake så søtt og foretrekker det fremfor usøtet vanlig mat.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2072282 24/03/2016 22:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det må vel være i tørr form og ikke ferdig utblandet med vann? Jeg tror ikke Nestles variant er så forskjellig fra naturens variant at jeg ville bekymret meg mye for det. Riktignok er Nestle et møkkaselskap, men såpass tiltro har jeg.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Tips til sunn babymat? [Re: Anders A-R] #2072631 26/03/2016 17:40
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Vi kjører Hipp 3 erstatning nå, etter Hipp 1 og 2. Omtrent ferdige med de nå, men måtte ha dette og ser ikke problemet med at det er litt satt rent praktisk på guttungen. 100 ml gir her kun 8,1 gram sukker. Ferdigblandet er det marginalt.

Vi mikser ellers alt av mat, og man får egne gjenbruksposer til smoothier. Kona har også en steamer som er til å lage barnemat med (grønnsaker, kjøtt). Ellers er det mye grøt av forskjellige kornsorter ispedd hjemmelaget fruktmos som er frosset ned i iskubeholdere.

T.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2072656 26/03/2016 19:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: AllanHov
Sitat: Anders A-R

Sukkerinnholdet i morsmelkerstatningen NAN 3 fra Nestle er 40 g per 100. Dessuten smaker det da så søtt at Jonas blir vant til at maten skal smake så søtt og foretrekker det fremfor usøtet vanlig mat.

Karbohydratinnholdet i morsmelk er ca. 6-8 %........ ikke ulikt NAN 3 som inneholder 5,5/8,5 % karbohydrater. Noe av karbohydratene i begge tilfellene er ufordøyelige (taes ikke opp som energi) men bidrar til å stimulere fordøyelsessystemet. ICON_WINK .

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hva man skal med NAN3 med unntak kanskje av barns som har spise/fordøyelsesproblemer.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2073042 28/03/2016 13:15
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Jeg er veldig åpen for gode forslag ICON_SMILE

Vi bruker NAN3 sammen med havregrøt på flaske fordi det tar veldig lang tid å få spist vanlig mat, og at han ikke liker det spesielt godt, det vi har forsøkt å gi han (prøver hver dag). Skjønner godt at han ikke liker babymaten på glass fordi det generelt sett er veldig kjedelig på smak.

Må begynne å lage selv og se hva som kan fungere.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2073105 28/03/2016 17:49
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: AllanHov
Jeg er veldig åpen for gode forslag ICON_SMILE

Vi bruker NAN3 sammen med havregrøt på flaske fordi det tar veldig lang tid....

Det er litt av dealen er jeg redd ;-) Har dere ikke tid, så må dere bare lage dere tid! Så enkelt er det, og det finnes ingen gode snarveier her.

Men et lite tips til som har fungert her for å få barnet til å spise - Guttungen kan selv være lite mottakelig for å åpne munnen når vi ønsker. Vi fant etterhvert ut at om vi gir han noe å leke med (alt fra noe smått til store plastbokser) så glir skjeen rett inn uten problem.

T.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: AllanHov] #2073114 28/03/2016 18:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er ikke nødvendigvis maten det er noe gæernt med. Vi foreldre har ofte helt feil forventninger, både til tempo og mengde. Normalen er ikke å gape som fuglunger til alt er spist opp ICON_WINK .

Jeg har ei på fire og en på ett. Og han har vært og er nå på mange måter lik som hun var - maten må lures inn. Riktignok er han i en sulten periode nå og han er glad i brød, så han er for så vidt enklere for oss foreldre for øyeblikket (hun hadde også korte slike perioder). Så lenge det ikke er mat han plukker opp selv, men skal inn med skje, så er distraksjon som gjelder. Akkurat som forrige taler, så gir vi han bokser, skjeer, lokk etc. han kan holde på med (og "miste" - "datt" - i bakken med få sekunder mellomrom), da gaper han eller vi får lurt skjea inn. I ca. 12-18 måneders alder husker jeg jenta vår var glad i å bla i blader/magasiner mens vi spiste.

Måltidene tar tid, 30-60 minutter, så vi spiser alltid selv samtidig. Når det gjelder kjappe og smarte måltider på tur, er poser veldig smart og bra. Ikke fruktposer alene, det er ikke mat. Ella´s Kitchen har middagsposer også, i Norge har vi aldri funnet med enn to typer (kylling og biff), men det er flere å få i utlandet. På et eller annet tidspunkt, kanskje når hun var 14 måneder, fikk jenta vår nærmest vakumteknikk, så alle slike poser ble 100 % tomme på et lite minutt. De er forholdsvis dyre, og det er mye barnemat generelt. Men som det er nevnt tidligere er mye barnemat beriket, så jeg synes ikke nødvendigvis det er så dumt å bruke en del av dette, framfor bare egenlaget. Vi har også brukt gjenbrukbare matposer som vi har fylt med egen mos: http://www.smudis.no. Ellers er jo brød(biter) på tur kjapt, bra og enkelt, så det er gull når den tiden er her.

Re: Tips til sunn babymat? [Re: anonym22] #2073143 28/03/2016 19:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det anonymous22 og Tommy sa. Det er en ny sjef i huset, og det må man forholde seg til. De timene man investerer nå, får man igjen senere i form av barn som klarer å spise selv. Om man går for de lettvinte løsningene hele veien, får man en unge som ikke klarer å spise noe annet enn sugeposer.

Jeg rev meg i håret over langvarige måltider da minsten her holdt på å lære seg å spise med skje, og følelsen var at halve døgnet gikk med til å tørke opp søl når middagen omsider var over. Nå er den lille banditten straks 2 år, og selv om far jukset med poser og yoghurt-løsninger for å kunne ta joggeturer med vogn i 2+ timer etc, så spises det på egenhånd uten at vi trenger å gjøre annet enn å smøre brødskiver og sette frem maten.

Min erfaring: Standard spørsmål på helsestasjon og hos barneleger er om ungen får nok mat, ikke for mye. Les denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/...lk-7531169.html

Redigert av Anders A-R; 28/03/2016 19:42.

Moderator  support