Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

baklengs = kjede vil av

baklengs = kjede vil av #2071479 21/03/2016 19:10
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 143
1
10538elo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
1
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 143
Vårtest av CX i dag. (Shimano 105)
Gira fint på en liten testtur i kvartalet.

PÅ stativ for litt smøring, og sjekk.
Største bak,/minste forran. går det ikke baklengs.

Hva kan en stakkar gjøre?

Kjede er topp og drev er strøkene.

Re: baklengs = kjede vil av [Re: 10538elo] #2071482 21/03/2016 19:17
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Justere litt på begrensningsskruene og/eller B-spenningsskruen, samt finjustere vaieren.
Det er uansett ikke så viktig å trå så mye baklengs. ICON_WINK


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: baklengs = kjede vil av [Re: 10538elo] #2071487 21/03/2016 19:36
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 143
1
10538elo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
1
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 143
Begrensning. Mener du h og r skruene. I såfall hvilken og hvilken vei.
B-spenningsskrue er ett nyttbegrep.

(Jeg har prøve sakte men sikkert og bygge opp en grunnkompetanse på mekk og skru siste åra, men er ikke ivrig nok tydeligvis)

Re: baklengs = kjede vil av [Re: 10538elo] #2071489 21/03/2016 19:39
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,023
A
AntonS Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,023
H og L skruene er begrensningsskruen. De justerer hvor giret stopper på endene av kassetten. B-skruen er som regel bak/på toppen av giret og justerer den vertikale avstanden mellom giret og kassetten

Re: baklengs = kjede vil av [Re: 10538elo] #2071599 22/03/2016 08:41
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
H og L, altså høygir og lavgir-skruene begrenser girets utslag. H begrenser bevegelsen mot høygir, altså mot de minste tannhjulene. L- begrenser utslaget mot Lavgiret, altså mot de største tannhjulene.
Jeg tenker på lav-girene på terrengbiler som huskeregel.

B-skruen peker som regel rett bakover fra giret. Denne bestemmer girets fjærspenning og avstanden mellom girets øvre trinsehjul og kassetten.
Et triks er å ha sykkelen hengende i et stativ eller tilsvarende og skru på disse skruene til det blir lydløst på yttergirene. Deretter gjør du det samme med vaierstrammingen. Gir ett og ett gir og skru forsiktig på vaier-strammeren mens du lytter etter ulyder.
Girjustering gjøres best med ørene. ICON_WINK


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: baklengs = kjede vil av [Re: 10538elo] #2072540 26/03/2016 05:37
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 143
1
10538elo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
1
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 143

(selvsagt har man stativ)

Har justert på L, og den går relativt greit bakover. Litt grovere/dypere lyd.
Og litt annerledes lyd ved vei. Skrudde for langt, da ville den ikke klatre,. Girer jo greit, men ikke helt optimal lyd.


Moderator  support