Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

24" til 8-åring.

Re: 24" til 8-åring. [Re: tunvin] #2203613 11/05/2016 18:42
Niels Offline
Veteran
Veteran
Det står en RST First luftgaffel på Cannondale'n originalt. Sparte også nesten ett halvt kilo på å bytte til en innkortet XT780 krank (150mm) med XT lager. Droppet framgiret og kjørte på med 11-32 kassett. Hjulene er bygd med Notubes ztr crest 24 som jeg fant på tilbud bygd på Novatec nav og lette eiker. Dekk er Rocket Ron satt opp slangeløst. Grip Shift X9 og X9 bakgir. Setepinne er en Kina karbon til under 200 kr.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: 24" til 8-åring. [Re: tunvin] #2204219 13/05/2016 10:52
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøpte Trek Superfly 24 til frøkna som vart 7 i januar. Utrolig fornøyd med den sykkelen. Gikk fra 14" jentesykkel og det var et stort sprang i sykkelglede og ferdigheter umiddelbart. Er vel ca 125cm høy om jeg ikke husker helt feil. Skulle gjerne vært foruten dempegaffelen som jeg synes er tull for så små mennesker, men ellers meget bra. Synes v-brems var smart mtp. at jeg tror overgangen i bremsekraft med skivebrems kunne bli vel stor og oppleves avskrekkende for henne. Så får heller jeg justere etter beste evne ICON_SMILE

Re: 24" til 8-åring. [Re: Larsemannen] #2204744 15/05/2016 09:01
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Larsemannen
Kjøpte Trek Superfly 24 til frøkna som vart 7 i januar. Utrolig fornøyd med den sykkelen. Gikk fra 14" jentesykkel og det var et stort sprang i sykkelglede og ferdigheter umiddelbart. Er vel ca 125cm høy om jeg ikke husker helt feil. Skulle gjerne vært foruten dempegaffelen som jeg synes er tull for så små mennesker, men ellers meget bra.

Det er vel noe av det enkleste å gjøre noe med, ca. 700 gram karbongaffel til 24" finner du på nettet for 1000-1200,- ish.

Synes v-brems var smart mtp. at jeg tror overgangen i bremsekraft med skivebrems kunne bli vel stor og oppleves avskrekkende for henne. Så får heller jeg justere etter beste evne ICON_SMILE

Skal du sende henne ut i en bil med dårlige bremser også når hun er 18, i tilfelle bremsene er for gode?

Beklager, men det var det dårligste argumentet jeg har hørt for å ikke gi ungen sykkel med gode bremser. Hvis økonomien er en årsak så helt ok, men at bremsene blir for gode blir bare tåpelig. Det er ikke akkurat noe problem å låse hjulene med V-brems heller, men de er mer uforutsigbare når det blir vått. Dessuten lærer de seg hvordan dette funker etter en oppbremsing eller to.

Re: 24" til 8-åring. [Re: grr] #2205347 17/05/2016 20:49
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: grr
Kjøpte Trek Superfly 24 til frøkna som vart 7 i januar. Utrolig fornøyd med den sykkelen. Gikk fra 14" jentesykkel og det var et stort sprang i sykkelglede og ferdigheter umiddelbart. Er vel ca 125cm høy om jeg ikke husker helt feil. Skulle gjerne vært foruten dempegaffelen som jeg synes er tull for så små mennesker, men ellers meget bra.

Det er vel noe av det enkleste å gjøre noe med, ca. 700 gram karbongaffel til 24" finner du på nettet for 1000-1200,- ish.

Synes v-brems var smart mtp. at jeg tror overgangen i bremsekraft med skivebrems kunne bli vel stor og oppleves avskrekkende for henne. Så får heller jeg justere etter beste evne ICON_SMILE

Skal du sende henne ut i en bil med dårlige bremser også når hun er 18, i tilfelle bremsene er for gode?

Beklager, men det var det dårligste argumentet jeg har hørt for å ikke gi ungen sykkel med gode bremser. Hvis økonomien er en årsak så helt ok, men at bremsene blir for gode blir bare tåpelig. Det er ikke akkurat noe problem å låse hjulene med V-brems heller, men de er mer uforutsigbare når det blir vått. Dessuten lærer de seg hvordan dette funker etter en oppbremsing eller to.

Jeg tenker at skivebrems er best, men tror absolutt det ikke er krise med v-brems for barn, tørt eller vått. Sønnen min syklet på en 24" Bros Competition med Shimano SLX og hadde aldri problemer med bremsing, selv i regn. Kanskje fordi barn er lettere enn voksne? Sparer noen gram der og...

Re: 24" til 8-åring. [Re: Tormod..] #2206853 21/05/2016 18:02
skaarmartin Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Tormod..

Jeg tenker at skivebrems er best, men tror absolutt det ikke er krise med v-brems for barn, tørt eller vått. Sønnen min syklet på en 24" Bros Competition med Shimano SLX og hadde aldri problemer med bremsing, selv i regn. Kanskje fordi barn er lettere enn voksne? Sparer noen gram der og...

Jeg har en 6åring som syklet på en cannondale 24 race med v-brems. I 80 prosent av tiden var det ingen problem med det, men lange unnarenn, og lengre turer hvor brems blir mye brukt, så ble han sliten og begynte å miste kontroll og fokus fordi han ble sliten i fingre. Etter at vi monterte skivebremser på sykkelen er ikke det å bli sliten i fingrene en utfordring lenger. Så jeg er helt overbevist om at gode skivebremser krever mindre fra de minste enn v-brems.

Re: 24" til 8-åring. [Re: tunvin] #2321813 01/07/2016 23:19
T
Tempoleo Offline
Fersking
Fersking
T
Ingen som nevner Nakamura? http://www.nakamura.no/sykler-2016/junior/grade-24/

Vurderes til vår litt høye 8 1/2 jente. Alternativ en Frog: https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/barnesykkel/frog-bikes/frog-bikes-62-24-barnesykkel-2016-oransje-for-barn-8-10-år-8-gir-99-kg-fr6201org-p0000075543

Syklene er like på pris og vekt (knappe 4000 og 9,8 kg). Hun har prøvd begge. Det litt rare er at Nakamura sier sykkelen passer 8-12 år, mens Frog bare 8-10. Hvorfor? Jeg oppdaget også at Frog-setet bare hadde ca 5-6 cm igjen på røret.

Er også inne på tanken om en liten 26-tommers.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå