Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Store treningsdoser på kort tid

Store treningsdoser på kort tid #2069931 16/03/2016 09:37
P
Playboy75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hei. Har nettopp gjennomført 6dagers sykkel ferietur på GC med lange turer. Det var veldig sosialt, og jeg gjør det gjerne igjen, men jeg stiller litt spørsmål til treningsnytten. Jeg ligger på ca 7 timer i snitt i året, hvor det fort blir 4-5 om vinteren og 10 om sommeren. Jeg sykler endel intensivt, og liker best å måle meg selv på Temposegmenter, Temporitt, og evt brudd i ritt, så det er høy intensitet over lang tid (5min-1,5t) som er min greie.
Forrige uke klarte jeg å klemme inn 25t sykkel på 5dager, hvor den første dagen var kun 1,5t. Altså blir de lange turene laaaaaange og mange. Treningsgrunnlaget var litt skrantent med en uke bare ski på forhånd og en uke syk før der. Jeg sitter nå litt sånn halvforkjøla (nok til at jeg tar det med ro) og lurer på om det for en som meg hadde vært lurt å ta det noe roligere selvom muligheten til å sykle døgnet rundt er der. Jeg sitter rett og slett med følelsen at to uker med 10 timer nesten er bedre enn en med 25, at det blir mest utslitthet, og evt noe belastningssymptomer man blir sittende igjen med. Har også tenkt at 3-4timer på en tur må være nok. Tok jo alle de store rundene der nede inkl Tårenes dag osv med 6-7 timers sykling og bakker så bratte så kadensen gikk ned i 20-30 selvom watten lå på 350w ICON_SMILE. Noen andre som har noen liknende opplevelser, eller betraktninger rundt dette? Satser på å gjenta det, men tror jeg rett og slett skal hoppe over en dag innimellom da og gjøre turene litt kortere. Til info gikk alle turene relativt rolig for seg (snitt på, mellom 180-210w når terskelwatt nå i sesongen kanskje er rundt 305-310). Hadde vel en 30-40min totalt på terskel eller litt over.

Redigert av Playboy75; 16/03/2016 09:38.
Re: Store treningsdoser på kort tid [Re: Playboy75] #2069949 16/03/2016 10:04
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sånn sett ut i fra treningsnytten, så er vel grunnen til at man drar til GC om vinteren de lange turene. De som blir litt for kalde her hjemme. Skal du sykle kortere så kan du jo like godt være hjemme å sykle på rulla, samt noen 3-4 timers turer ute i kulda.

Men, det er jo herlig å sykle i syden da, og jeg syntes det er deilig å makse dagene når jeg er der nede. Men så trener jeg heller ikke, jeg bare sykler.

Re: Store treningsdoser på kort tid [Re: Playboy75] #2070002 16/03/2016 11:50
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg er også å sykler en uke på GC om vinteren, og ser mange i gruppen som jeg reiser med kun skal sykle langt og lenge uten noe opplegg, eller rettere sagt lapskaustrening. Jeg prøver alltid og sykle som hjemme med å skille mellom hard og rolig sykling.
Men forskjellen fra hjemme er at jeg kan gjøre litt mer hardtrening, og mye mer rolig trening da resten av dagen kun består i å spise, sove og slappe av. Jeg legger også inn en hviledag dagen før den hardeste dagen med intervaller.
En typisk hard dag er bakkeintervaller ca 1 time + pauser og oppvarming, avsluttet med 3 timers langtur. En rolig dag er 4-5 timers tur i sone 1, litt sone 2. Selvsagt skal du klare sone 1 må de aller bratteste bakkene droppes og compakt krank må til.
Siste dagen avsluttes med bakkespurter når den rolige langturen er unnagjort.
Dette er et opplegg som fungerer bra for meg, får forsatt god fremgang, men selvsagt ikke fasiten for alle.

Redigert av Shellpropell; 16/03/2016 11:52.

Moderator  support