Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Peiling på avfukting av loft?

Peiling på avfukting av loft? #2069323 14/03/2016 17:38
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei!

Eg har litt problem med å få luftfuktigheita på loftet under kontroll. Det er eit vanleg ventilert kaldloft. I fjor vinter trudde eg at eg hadde
taklekkasje, for eg kom opp på loftet og det draup frå undertaket. Men det var berre kondens. I store mengder. Eg installerte trådlaus fuktigheitsmålar samt eit ekstra ventileringshol med vifte. Men vifta ser ikkje ut til å hjelpe i særleg grad, og for alt eg veit kan den gjere vondt verre. Eg har ikkje sett kondens der oppe i vinter, men vestsida har blitt kraftig angripe av muggsopp, truleg på grunn av fukta i fjor.

Det eg lurte på var om eg skulle investere i ein Woods avfuktar:
http://www.woods.se/nb/ds28f-3/

Men eg ser ekspertane seier at effekten blir best om loftet er tett, og det virkar logisk. Mitt spørsmål er, kor bra vil det likevel fungere om eg ikkje tettar loftet? Betyr det berre at avfuktaren må jobbe litt meir, eller betyr det at lufta på loftet blir erstatta med fuktig uteluft raskare enn avfuktaren greier å ta unna?

Er det nokon som har erfaring med dette og kan gje råd?

Tor Hovland
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2069403 14/03/2016 20:59
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hva slags hus er det snakk om? byggeperiode? loftstype -isolert? uisolert? åpen isolasjon? isolert i etasjeskillet under? hvordan er luftingen ellers? Kanskje et bilde sier mer enn tusen ord.. Og kanskje byggebolig.no har enda flere forslag enn pølsevevforumet (kanskje ikke, men det skader sikkert ikke å slenge ut en tråd der og..)

I won't drink and dial anymore.
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: ] #2069452 15/03/2016 07:28
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det er eit hus frå 90-talet med uisolert kryploft. Etasjeskillet er isolert, men det er riktig at fuktsperra er perforert med downlights. Det er ventilering i raftet, men om den er god eller dårleg skal eg ikkje seie. Eg ville tru at den var tilstrekkeleg. Eg har nok tendensar til istappar om vinteren. Om taket blir snøfritt tidlegare enn andre har eg ikkje lagt merke til.

Men spørsmålet mitt er i alle fall om de meiner ein avfuktar vil vere ein effektiv måte å få dette under kontroll på, eller om den berre vil kjempe ein fånyttes kamp mot ei undeleg tilstrøyming av fuktig uteluft.

Eg kan sjølvsagt spørre på eit byggforum, men eg har dårleg erfaring med det. Ein gong vart eg virtuelt kjeppjaga derfrå ettersom eg våga å stille eit spørsmål utan å ha bygd opp karma fyrst. Det gjorde meg til ein parasitt, og eg burde jo vite at det ikkje er slik internett fungerer...

Tor Hovland
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2069461 15/03/2016 07:54
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Vi har avfukter i en kjeller som har tilluft via ventiler, og dermed i teorien skal jobbe for å avfukte verden forøvrig også. Men det fungerer helt topp.

Vi har en Sandstrøm som ikke er av de dyreste, men den funker som bare rakkeren. Arealet vi avfukter er ca 25m2. Den har oppsamler (som går full etter kort tid) og avrenningsslange (som er alt for kort). Vi bruker den utelukkende med avrenning. Om vinteren har vi den ikke på, da bruker vi bare ovn og naturlig utlufting, men om sommeren durer og går den.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2069472 15/03/2016 08:04
magic Offline
Besatt
Besatt
Hva slags tak er det?

Har selv store problemer i garasjen, der er det ikke plater under blikkplatene. Perioden med temp omkring 0 fører til mye fuktighet på undersiden, pga varmeutstråling fra takplatene, og det kondenserer på undersiden. Har lurt på om det ,å legges inn et sjikt under blikkplatene for å lede kondensvannet vekk...

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2069582 15/03/2016 11:50
Flex Offline
Veteran
Veteran
Har en avfukter du kan få låne en uke eller to, dersom du vil teste ut effekten.

Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2069646 15/03/2016 14:24
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Den luftavfukteren du linker til ville jeg holdt meg langt unna - se på arbeidstemperaturen. Du trenger en som jobber i kulde, f.eks. en sorpsjonsavfukter. Men jeg ville ikke brukt dette på kaldloftet. Den vifta du installerte, får den nok luft? Kanskje kan det være en idé å etablere en ventil på motsatt side av kaldloftet.

Det er mye teorier om dette, og til dels sprikende. Noen sier mer lufting - andre sier mindre. Noen sier mer isolasjon - andre sier at dette gjør ting verre.

Et tips kan være å lese deg opp om relativ luftfuktighet. Jeg vil anbefale følgende:

1. Gå over alle spotene. Se at de har spot-kasse og at denne er teipet med damsperreteip. Gå over andre plasser også hvor det kan komme varm, fuktig luft opp på kaldloftet. Er du veldig usikker, finnes det billige IR kamera (Seek Thermal) som du kan feste til mobilen som gjør at du kan finne varmelekkasjer opp til kaldloftet.
2. Når du er (ganske) sikker på at det ikke kommer mye fuktig og varm luft opp på kaldloftet, så ville jeg sjekket at lufting i raftet var åpen. Også vurderte å sette inn ventil på motsatt side av vifte (dersom det er få ventiler der).

Dette ville jeg prøvd først. Hvis du fortsatt får kondens (oppstår når varm luft, gjerne fra bolig-rom under, stiger opp på kaldloftet og nedkjøles. Kald luft holder ikke like godt på fuktighet som varm luft, så når lufta fra etasjen under kommer opp på kaldloft så vil den kjøles ned og kondensere) kan du vurdere andre tiltak.

3 a). Så fremt du ikke har mye luftlekkasjer opp til kaldloftet, ville jeg prøvd å etterisolere. Men, har du mye luftlekkasjer opp så vil en etterisolering kunne forverre ting da den er med på å senke tempen på kaldloftet -> økt fare for kondens.

3 b) evt. 4) Så en fiffig løsning som kan funke dersom du etterisolerer og fortsatt har kondens, eller som man kan prøve uten å etterisolere:

"KlimaVakten loft holder fukten på loftet i sjakk og beskytter mot fuktskader. Systemet består av to styreenheter, en varmekabel og en vifte. Sensorer måler relativ fuktighet inne og ute, samt temperatur. Ved å sammenligne klimaparametre inne og ute kan styreenhetene avgjøre når det er behov for å igangsette vifte eller varmekabel. Dette systemet holder den relative fuktigheten på loftet nede på et nivå som ikke gir vekstvilkår for sopp. - See more at: http://www.radonshop.no/shop/product/klimavakten-loft-classic?tm=#sthash.BrK2u7I1.dpuf"

Denne klimavakten virker fornuftig. Den sjekker luftfuktighet inne mot luftfuktighet ute. Starter vifter ved behov, eventuelt varmekabler hvis vifte ikke er nok (heve temp på luften på kaldloftet slik at den kan holde mer fuktighet).

Edit: Litt usikker på om Klimavakten kan brukes på kaldloft. Det er mulig at denne krever at man tetter igjen langs raftet og kun har ventiler i gavl.

Redigert av Marøder; 15/03/2016 14:37.
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2069664 15/03/2016 15:14
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Er fuktsperra perforert av ettermonterte downlights, må du først få rettet opp i det. En luftavfukter vil ikke løse problemet, bare kamuflere det.

Du bør også få sjekket om du allerede har fått fukt- eller soppskader. fare ved downlights.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2070147 16/03/2016 19:26
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Dette høres ut som en utfordring som dukker opp spesielt når det er væromslag. Typisk fra kaldt til varmt.

Du trenger bedre lufting/luftgjennomstrømning på loftet.
Kaldtloft skal være like kaldt/varmt som utetempen, blir det forskjell blir det kondens. Veldig viktig med god lufting slik at kondens og fuktighet tøker opp.

Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2070153 16/03/2016 19:43
erlingba Offline
.
.
Som nevnt ville jeg nok først gått over alle downlights.
Det er fusket mye med montasje av downlight, det er først etter tek10 jeg føler det har blitt litt kontroll på dette.

Hvis du får tilgang til alle spotlight fra loftet ville jeg tatt med plast og skikkelig tape og lagt over alle kassene.

Hvis du kjenner noen som har IR-kamera kunne du jo lånt det og tatt det med opp på loftet. Da finner du kanskje flere steder det siver opp varm luft.

Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: kitbay] #2070157 16/03/2016 19:55
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kitbay
Dette høres ut som en utfordring som dukker opp spesielt når det er væromslag. Typisk fra kaldt til varmt.

Du trenger bedre lufting/luftgjennomstrømning på loftet.
Kaldtloft skal være like kaldt/varmt som utetempen, blir det forskjell blir det kondens. Veldig viktig med god lufting slik at kondens og fuktighet tøker opp.

De beste løsningene for slike loft er en loftsventilasjon som styres av to hydrostater. En inne på loft og en ute. Systemet utnytter de naturlige variasjonene i fuktigheten i uteluften til tørke ut inneluften. Kort sagt byttes loftsluften ut med uteluften når uteluften er tørrere enn loftsluften.
Altså ingen aktiv avfukting. Systemene er ofte billigere enn en absorbsjonsavfukter dimensjonert for formålet, da energiforbruket er et helt annet og at de koster mindre i innkjøp.

Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2070489 17/03/2016 16:25
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Her var det masse gode tips. Takk for det. Det ser ut til at majoriteten heller mot at avfukting er feil løysing, og at det er ventilering og tetting rundt downlights som er det riktige. Det kan godt hende, men eg er ikkje 100% overbevist, for luftfuktigheita på loftet ligg vanlegvis nokså nær luftfuktigheita ute, og begge ligg veldig ofte over 80%, og då blir det for fuktig uansett kor mykje eller lite eg ventilerer.

Men at downlights er utette er det ingen tvil om. Det var tidlegare huseigar som installerte dei, og det er ikkje gjort noko forsøk på å tette.

Takk til Flex for tilbod om å låne avfuktar, men kanskje eg heller skal få tak i IR-kamera og sørge for tetting.

Tor Hovland
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2070496 17/03/2016 16:49
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Så sant ikke de hullene er i badet og dere dusjer 24/7 vil ikke tetting fikse problemet ditt. Problemet er at det er kaldere på loftet enn under og når vannet kommer opp på loftet vil det kondensere.
Om du har over 80% relativ fuktighet på loftet ofte, har du et seriøst problem.

Er det etterisolert der oppe?

Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: Jokis] #2070518 17/03/2016 18:34
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Jokis
Om du har over 80% relativ fuktighet på loftet ofte, har du et seriøst problem.

Det er eg veldig klar over, og det er også bakgrunnen for denne tråden her. Det er ikkje etterisolert. Hypotesen min har vore at vifta eg satte inn ikkje er til særleg hjelp fordi utelufta er like fuktig som loftslufta, og at ytterlegare ventilering dermed heller ikkje vil hjelpe. Det er grunnen til at eg tenkte på avfukting som eit mogleg alternativ.

Men eg vil ikkje sjå bort frå at rotproblemet er perforert dampsperre pga. downlights.

Tor Hovland
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2070528 17/03/2016 19:07
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor gammelt er huset da? Det kan vel ikke ha pågått i mange sesonger dette, for da hadde det vel vært tydelige tegn etter det?

...bare så det er sagt så er jeg ikke ekspert jeg heller. Men jeg har et gammelt hus og har lest meg opp etterhvert som jeg har holdt på.
Hos meg var det nok at de som bodde her før oss hadde en annen bruk enn oss. Vi produserer mer fuktighet enn de. Det er ingen tegn til skader, med jeg hadde litt rim på undertaket når det bikka -10 i vinter.
Her er det ingen fuktsperre overhodet, men det kun isolert med ca 10cm sagflis/møle.

..litt rask der. Det er svertesopp.
Det er noen veldig bra tråder på byggebolig.no om akkurat det der, jeg finner de ikke i farta.

Redigert av Jokis; 17/03/2016 19:11.
Re: Peiling på avfukting av loft? [Re: torhovl] #2070549 17/03/2016 20:30
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Er det relativ fuktighet måleren din viser? (jeg tipper det)
I såfall må du også måle temperaturen ute og inne også for å få svar.
Måleren kan vise 80% relativ fuktighet både ute og inne, men hvis luften på loftet er varmere enn ute, vil inneluften allikevel inneholde mer fuktighet. Da vi fuktigheten kondensere på kalde flater, slik du beskriver.
Hvis lufttemp. er 5gr. og 80% rel. fuktighet er duggpunktet ca. 2gr., og kondenserer.
Det er ikke god nok lufting på loftet ditt før temperaturen er tilnærmet lik ute og inne.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå