Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut!

Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! #2068516 11/03/2016 13:25
P
ProLampard Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hei.

Jeg jobber i en sportsforetning som nå har planer om å utvide lokalene med 200m2 kun tilegnet utstilling av sykler, deler og alt av tilbehør. I tillegg vil det være en åpen verkstedløsning der.

Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere mener er viktig i et slikt lokale, da med tanke på om noen har tips til fargevalg, interiør, utstilling, verkstedløsning etc etc. Noen som har vært i kule sjapper så gjerne kom med tips og del her.

Veldig takknemlig for alt av innspill:)

Scott Spark 900 2017/Merida Reacto DA LTD 2016/Merida Big Nine Team 2016/ Medlem av NOTS

https://www.strava.com/athletes/2219657
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068524 11/03/2016 13:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068529 11/03/2016 14:17
Dan Offline
More than words
More than words
En sofa for parkering av eventuelt uinteressert shoppeselskap er en god ting. Jeg setter veldig pris på slike sofaer i klesbutikker. De gjør at den som shopper slipper å stresse og få dårlig samvittighet for at det trekker ut i tid.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068536 11/03/2016 14:50
pharynx Offline
Besatt
Besatt
massssssssssse utvalg av slitedeler og utstyr, var på en butikk i Denia som hadde absolutt alt man kunne ønske seg, var mer gira enn en trebarnsmor på REMAs smågodtavdeling for tiden.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068538 11/03/2016 14:55
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva slags type sykler? Landevei/XC eller sti/enduro? Eller begge deler?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: H.Iversen] #2068552 11/03/2016 15:29
P
ProLampard Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Dette er en kjedebutikk (Sport1). Så det blir alt fras barnesykler, rimelige Xeed sykler og til dyrere terrengsykler fra Scott, Hard Rocx og Merida. Både hardtail, noe rittfulldempere og stisykler. Også noe racere. I tillegg til litt Fatbikes.

Så et bredt sortiment og ikke spisset mot noe. Men ønsker en litt stilig butikk som ikke ser helt ut som alle andre. Planer om en "kaffebar" og tv med sykkel på ifb med verkstedløsning og litt slike løsninger.

Ingen som har noe bilder eller evt tips til folk å kontakte? Åpen for alle tips:)

Scott Spark 900 2017/Merida Reacto DA LTD 2016/Merida Big Nine Team 2016/ Medlem av NOTS

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068555 11/03/2016 15:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Søk " rose biketown " i google og se på bildene.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: Dan] #2068608 11/03/2016 17:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan
En sofa for parkering av eventuelt uinteressert shoppeselskap er en god ting. Jeg setter veldig pris på slike sofaer i klesbutikker. De gjør at den som shopper slipper å stresse og få dårlig samvittighet for at det trekker ut i tid.

Med tilbehør selvfølgelig: KK, Cosmopolitan, Vogue osv.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068644 11/03/2016 21:06
perbl Offline
More than words
More than words
Møtearena der folk har lyst til å henge og prate sykkel. Sofa er godt forlag, raus kaffespandering, skjerm med film og bra med slitedeler etc er gode tips.

Flinke og sosiale medarbeidere er dog det viktigste i et serviceyrke. Butikken kan være så stilig den bare vil, men er det folk som står bak kassa og ser på mobilen i stedet for å smile og hilse når jeg kommer inn, blir jeg automatisk skeptisk til butikken.

Per B.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2068806 12/03/2016 19:06
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg syns Birk Sport på Alnabru er en kul og innbydende butikk. Ta en liten befaring der om du har mulighet.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2069797 15/03/2016 21:48
P
ProLampard Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takker for gode tips og er åpen for flere:)

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2069895 16/03/2016 08:37
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Velo på Lysaker synes jeg er en fin butikk. Mange av syklene står på podier så det er lett å se hele uten å måtte krype på gulvet. Stemmer også i sofa/ sittegrupper som også kan brukes til feks kurs og foredrag. Monter lerret i taket og en projektor og gjør plass til masse klappstoler ICON_SMILE
Har jobbet en del år i sykkelbutikk selv og reservedeler er viktig. Når sykkelen min er ødelagt vil jeg ha deler fortest mulig. En annen ting er å holde det ryddig. Sette tilbake sykler som er prøvd, holde verkstedsykler ute av butikken, fylle hyller osv. Liker ikke butikker der man må snike seg som en ninja for å komme i mellom sykler og andre ting som kan velte.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2069898 16/03/2016 08:43
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes det er kult med modeller med sykkelklær, gjerne på podie med matchende sykler. Storskjerm med levende bilder fra de store rittene, kule terrengsykkelvideoer etc.

Åpen verkstedløsning er kult!

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: AndreasLie] #2069900 16/03/2016 08:45
perbl Offline
More than words
More than words
Ah, ja.

Ryddighet er fint. Unngå at halve butikken er fylt av gammelt ræl du uansett ikke vil få solgt til noen pris som gagner bedriften, samt fjern pappkasser osv.

En butikk som jeg ville latt meg inspirert av her i byen er E11. Supertrivelige folk, åpen verkstedløsning, en bedagelig hund som vimser rundt, og hele lokalet er fylt opp av latterlig fete italienske landeveissykler. Men den type butikk krever nok at man har midler til å drive det, tror neppe alle butikker kan spesialisere seg såpass.

Redigert av perbl; 16/03/2016 08:47.

Per B.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2069906 16/03/2016 09:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kommer masse ideer her, men husk at man driver butikk for å tjene penger.

Legger man for mye opp til at "sykkel-venner" skal henge i butikken så mister man fort kunder som meg. Jeg orker rett og slett ikke å bruke butikker der man må vente på betjeningen som henger med venner på jobb.

Om man ikke satser på mye deler på lager må man lage et opplegg der man tilbyr at varer sendes fra leverandør over natten sånn at man kan levere på en dag eller to. For veldig mange vil man da selv med noe høyere utgifter være aktuell.

Service er nøkkelen.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: sveinaa] #2069909 16/03/2016 09:05
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Legger man for mye opp til at "sykkel-venner" skal henge i butikken så mister man fort kunder som meg. Jeg orker rett og slett ikke å bruke butikker der man må vente på betjeningen som henger med venner på jobb.

+1. Og dette er noe man opplever ganske ofte. Gikk nylig inn i en profilert nisjebutikk (ikke sykkel) med en bestemt intensjon om å kjøpe et produkt. Men når selger åpenlyst ignorerer en potensiell kunde og i stedet nerdeprater med en kompis gidder jeg ikke bruke penger der.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: larsdx] #2069924 16/03/2016 09:27
perbl Offline
More than words
More than words
Enig i det. Jeg har sansen for å skape miljø der entusiaster har lyst til å henge, men betjening skal ha hovedfokus på å betjene.

Per B.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: perbl] #2069965 16/03/2016 10:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Enig i det. Jeg har sansen for å skape miljø der entusiaster har lyst til å henge, men betjening skal ha hovedfokus på å betjene.

Det er en oppskrift som ikke funker spesielt bra når man skal drive butikk. Som oftest kjøper ikke de som henger der en dritt ( i alle fall ikke om de ikke får en super god pris), de snylter på forbruksvarer og kanskje viktigst de ødelegger en masse salg.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: sveinaa] #2069994 16/03/2016 11:33
perbl Offline
More than words
More than words
Det er en oppskrift som ikke funker spesielt bra når man skal drive butikk. Som oftest kjøper ikke de som henger der en dritt ( i alle fall ikke om de ikke får en super god pris), de snylter på forbruksvarer og kanskje viktigst de ødelegger en masse salg.

Henge er kanskje et dårlig ord. Jeg ser ikke for meg folk som henger og slenger hele dagen lang, men mer at folk gjerne får lyst til å bli en stund og se seg litt rundt på interessant vareutvalg eller slå av en prat med likesinnede og trivelige folk på butikken når de likevel har ærend der. Jeg får hvertfall lyst til å bruke mer penger når jeg virkelig føler meg ivaretatt som kunde.

Et par av de mest framgangsrike butikkene jeg vet av innen sine segmenter klarer hvertfall dette ganske bra, men det er ikke snakk om at halve lokalet er fylt av hangarounds som kun drikker kaffe og aldri handler.

Per B.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2070005 16/03/2016 11:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg var akkurat innom XXL hvor de har en milliard like sykler i lange rekker. Tipper det er vanskelig å orientere seg for de som ikke vet hva de skal ha. Om mulig ville jeg hatt et par stykker av hver modell fremme og resten av varelageret ute av syne sammen med han halvmøkkete mekanikeren. Enkle budskap som gjøre det lett å finne ut:
> skal jeg ha CX, Hybrid, terreng, bysykkel osv
> hvilken størrelse skal jeg, kona, barna ha
> hva må jeg ha i tillegg (sko, pumpe, verktøy, lås, vaskeremedier)
> hvorfor skal jeg kjøpe noe annet enn den billigste
> hva får jeg igjen for å handle i en LBS ?????????

En liten runde slik at det er mulig å sitte på en sykkel og at en liten pjokk kan hive seg over ramma, spinne noen meter og si "denne skal jeg ha pappa".

Et flott opphøyet podie med den hissigste Giant'n (Sport1 har vel Giant ??) og en stor poster av vår unge helt Sindre Lunke... og en litt mindre av Degenkolb. Jeg tipper slike som meg/oss som bruker altfor mye tid på dette forumet (og handler for en liten formue) ikke er målgruppen for markedsføring i butikken din men kommer fordi vi vet at du har akkurat det ene eller andre vi har funnet ut på egenhånd. For meg er et stort utvalg av slitedeler og tilbehør det som gjør at jeg ville kommet innom og slått av litt tid og kanskje havnet i snakk om Anthem eller en Propel om han/hun som jobber der er undervektig med tydelig skille på overarmene..

... og en liten sofa + et lite bord med sykkelblader...

Lykke til med butikken !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2070035 16/03/2016 13:29
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke lest gjennom tråden. Kan hende tipset ligger alt her.

Putt en sofa, men ikke bare med sykkelblader. Men også blader til fruene, kanskje litt lego til barn, osv. Det tar mye plass. Men jeg opplevde da jeg bodde i Spania at de ofte hadde det. Så var det enkelt at man tok med hele familien, kona satt rolig i sofaen og leste siste moteblad, ungene kunne leke litt, og far brukte alt for mye penger i butikken.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: larsdx] #2070053 16/03/2016 14:02
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: larsdx
Helt enig!!
En av grunnene til at jeg dessverre (i den grad det er mulig) har kuttet ut Delisk.
Der har jeg flere ganger blitt nektet å snakke med mekanikeren om praktiske ting og heller blitt henvist til en selgersoss i butikken.

Er forresten akkurat tilbake fra et besøk hos Birk på Alnabru. Som nevnt ovenfor en bra butikk.
Mekanikeren er DRITBRA. Deler med seg av kunnskap og det har ikke vært noe problem å tasse rundt inne på verkstedet hans. Gode priser fikk jeg og!

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: perbl] #2070072 16/03/2016 14:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Henge er kanskje et dårlig ord. Jeg ser ikke for meg folk som henger og slenger hele dagen lang, men mer at folk gjerne får lyst til å bli en stund og se seg litt rundt på interessant vareutvalg eller slå av en prat med likesinnede og trivelige folk på butikken når de likevel har ærend der. Jeg får hvertfall lyst til å bruke mer penger når jeg virkelig føler meg ivaretatt som kunde.

Et par av de mest framgangsrike butikkene jeg vet av innen sine segmenter klarer hvertfall dette ganske bra, men det er ikke snakk om at halve lokalet er fylt av hangarounds som kun drikker kaffe og aldri handler.

Er butikken innredet spennende med bra varer gjør man det automatisk. I tilel vil en god betjening legge opp til en fin sykkel-prat. Jeg synes sofa for famile (kone/barn) og lego er mye bedre ideer.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: Kanondal] #2070073 16/03/2016 14:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Kanondal
Sitat: larsdx
Helt enig!!
En av grunnene til at jeg dessverre (i den grad det er mulig) har kuttet ut Delisk.
Der har jeg flere ganger blitt nektet å snakke med mekanikeren om praktiske ting og heller blitt henvist til en selgersoss i butikken.

Er forresten akkurat tilbake fra et besøk hos Birk på Alnabru. Som nevnt ovenfor en bra butikk.
Mekanikeren er DRITBRA. Deler med seg av kunnskap og det har ikke vært noe problem å tasse rundt inne på verkstedet hans. Gode priser fikk jeg og!

Blir ganske vanskelig å få unna alle syklene om alle vil snakke med mekanikeren ICON_WINK

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: sveinaa] #2070155 16/03/2016 19:50
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Blir ganske vanskelig å få unna alle syklene om alle vil snakke med mekanikeren ICON_WINK

Selvfølgelig (en avveining av butikken).

Konsekvensen av at jeg fikk prate med ham i 5min er at jeg kommer til å dra dit når jeg skal handle noe.

Til sammenligning kan nevnes hva som skal til for å miste en kunde;
Svar som:
Nei, da har vi nok misforstått hva som skulle gjøres
Vi trodde ikke at du ville......
Den delen hadde vi ikke på lager så du må komme igjen om en uke
(uken etter); den delen har vi ikke på lager, så du må komme igjen om en uke.
Etc.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: EmilZipp] #2070282 17/03/2016 08:03
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EmilZipp
Jeg var akkurat innom XXL hvor de har en milliard like sykler i lange rekker.
Enig! 15 like sykler ved siden av hverandre er meningsløst. Det ser mer ut som et lager enn en butikk. Sett heller opp en av hver modell, og la hver enkelt sykkel få mer oppmerksomhet. For eksempel ved hjelp av podium, lyssetting, tydelig informasjon, etc.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2070315 17/03/2016 09:18
olechr Offline
More than words
More than words
Den fineste sykkelbutikken jeg har vært innom her hjemme er Velocity.

Søk også på Scott Concept store og Specialized concept store på Google. Da kommer det en del fete bilder av butikker opp.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: ProLampard] #2071138 20/03/2016 00:14
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Som andre her sier er service viktig. De fleste som trenger et sykkelverksted, eller sykkeldeler forøvrig, er ikke sykkelnerdene. De kan å mekke selv, og er nerdete nok til at de går på nettet for å handle akkurat hva de vil ha. Det er ikke der pengene ligger desverre. Butikken/verkstedet må appelere til damen med kurv på styret som trenger hjelp til å fikse en punktering. Liker ideen med et henge-område for nerder, men da må også betjeningen være instruert i at "fremmede" kunder skal ha den fulle oppmerksomheten i samme sekund som de tråkker inn i butikken. Å føle at man må bryte inn i samtalen til en kompisgjeng for å få hjelp, er en fantastisk måte å skremme unna de kundene som faktisk har tenkt å bruke penger.

Ellers syns jeg utendørs gratis sykkelpumpe ved sykkelbutikker burde vært standard. Får du pendlere til å stoppe utenfor butikken din for å etterfylle luft, har du muligens allerede gitt dem en grunn til å gå inn. Når de likevell er der, og allerede har hodet på ting som skulle vært fiksa liksom. Serverer du varm kaffe på innsiden samtidig, er du fort sykkelpendlernes gud i høstvær.

Trønder osv
Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: Espen J] #2071143 20/03/2016 04:11
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen J
Ellers syns jeg utendørs gratis sykkelpumpe ved sykkelbutikker burde vært standard. Får du pendlere til å stoppe utenfor butikken din for å etterfylle luft, har du muligens allerede gitt dem en grunn til å gå inn. Når de likevell er der, og allerede har hodet på ting som skulle vært fiksa liksom. Serverer du varm kaffe på innsiden samtidig, er du fort sykkelpendlernes gud i høstvær.

Raske hadde det, men slutta med det, for sjøl om pumpa ikke var verdt en dritt uten kompressoren bak, så var det folk som stjal den.

Re: Tips til hvordan en fet sykkelbutikk skal se ut! [Re: RoyK] #2071254 20/03/2016 17:15
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: RoyK
[quote=Espen J]
Raske hadde det, men slutta med det, for sjøl om pumpa ikke var verdt en dritt uten kompressoren bak, så var det folk som stjal den.
Butikken jeg jobbet i hadde en enkel kobling som lot oss ta den inn om natten. Vi opplevde aldri at utedelen/pumpehodet forsvant.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support