Ang størrelsen som er oppgitt på 2XL (5.05'') og reell størrelse (ca 5.2'' på 100mm felger) så er historien bak 5.05'' tallet følgende:
Vee kontaktet oss høsten 2014 med planer om et dekk som skulle oppgis til (og måle reelt) 5.15''. Jeg var redd for at det ikke ville funke i stort sett alt som fantes av rammer og gafler da, så rådet dem til å lage et 5.05 istedet, da det ville gå med et nødskrik på 100 felger i en del rammer, og i enda flere rammer på 80mm felger.
Da vi fikk de første prototype dekkene (de som jeg har nå) skjønte vi fort at istedenfor å krympe 5.15 størrelsen litt så hadde de gjort det motsatte, og laget et 5.6'' dekk (og vel så det) med massive 314mm bead-bead (mot typisk 260mm for 4.8). I tillegg var rullediameteren enorme 32'' mot 30.5'' på f.eks Surly Lou.
Dette dekket hadde hull for pigger (og et av dem hadde pigger installert).
Pigger på toppen av relativt tynne og svært høye knaster er ingen ideell løsning, og noen av piggene tittet ut gjennom siden på knastene, så rådet var å kutte ut piggene, da man ellers måtte ha gjort knastene bredere, noe som betyr mer vekt og mindre bitt.
Proto dekket hadde tynn 1 ply casing, noe som er noe av hemmeligheten for den ekstreme flyten og lave vekten (under 1600g) og den lave rullemotstanden vs produksjonsdekket.
For produksjon krympet Vee det som hadde vært et 5.6''/314mm dekk til 5.2''/298mm (tommebredder målt på 100mm felger ved industristandard 20psi). De beholdt den (fortsatt) misvisende betegnelsen 5.05''.
Rullediameter (inkludert knastehøyde) ble redusert fra ca 32'' til ca 31.5'', noe som fortsatt er en tomme høyere enn nærmeste konkurrent.
Forskjellen i utbrettet casing bredde vs et typisk 4.8 er 40mm (ca 300 vs. ca 260mm) mao like stor som forskjellen mellom et 4.8 (260mm) og et typisk 4.0 dekk (220mm), så tilgjengelig volum er voldsomt mye større enn et 4.8.
Har ikke målt luftvolumet på produksjonsversjonen, men protoen på 100mm har mer enn 55% mer volum enn et 4.8 på samme felg, og mer enn dobbelt så mye volum som en 4.0 på 80 felg. Dette er grunnen til at man kan tappe dekket ned til 0psi og likevel ikke slå felgen i bakken på jevnt, fast underlag, men får en bæreflate, fremkommelighet og lettkjørthet på løst underlag av en annen verden vs. 4.8'' eller rettere sagt et annet univers vs. 4.8'' som en kjent sykkeltester sa da han testet 5.6'' nylig.
I forhold til prototypedekket er derfor produksjonsversjonen mindre, tyngre og har tykkere casing. Det har en noe spissere profil, så bærer dårligere og har høyere rullemotstand på mykere underlag, men det ryktes at Vee kommer til å tilby en betydelig lettere og mer lettrullende versjon med tynn casing etter anmodning fra mange, inkludert meg selv.
Her er god test av produksjons versjonen:
https://fat-bike.com/2016/01/vee-tire-2xl-midterm-report/Her med mål:
https://fat-bike.com/2015/08/product-spotlight-vee-tire-snowshoe-2xl-5-05-tire/Med casingbredder rundt 300mm hører disse dekkene egentlig hjemme på 110-120mm felger, der et 220mm 4.0 har fin form på en 80 felg og et 260mm fin form på en 100mm felg.
Målet 5.2 (og ihvertfall det oppgitte 5.05) på 100mm felger sier derfor lite om økningen i tilgjengelig volum vs. f.eks 4.8 dekk.
Ryktes at Nextie jobber med en 110mm felg som ville passet godt og den tar nok bredden ut til ca 5.3''.
Med litt moderat trykk (3psi og opp) går 5.6 versjonen som en kule på fastere underlag, så casingen er alfa og omega, pluss slangeløst oppsett, såklart. Disse er så store at selv 4.8 slanger blir strekt, da blir slangens overflate som et stramt pølseskinn, og rullemotstand går rett i været, viktig å være obs på også på produksjonsversjonen.
Her på brøytet vei etter løssnø session inn en gjensnødd Mørekvamdal (Hemsedal) med 4.5psi foran og samme bak (tar 150 pump per dekk opp fra 0psi med Lezyne minipumpe, dette tar under 1 minutt per dekk):
(vidvinkel gjør at det ser ultra skinny ut):
https://www.youtube.com/watch?v=QQiZVr2eccEHer fra ifjor påske som fordekk (med JJ 4.8 bak) i en liten duell mot en skiløper over Hemsedalsfjellet:
https://www.youtube.com/watch?v=InRT9ZtURC4Her som fordekk (med JJ 4.8 bak) i 65km/t:
https://www.youtube.com/watch?v=IthGatMiC6Q