Men en liten ting til ønsker jeg meg litt input på:
Jeg har ikke planer om å oppgradere noenting på denne. Men jeg ønsker å bytte ut én godt synlig ting slik at jeg umiddelbart kjenner igjen sykkelen på gata om den skulle bli stjålet.
Noen forslag? Holker, kanskje? Eller bare en strategisk plassert teip-bit et eller annet sted?
Få tak i klistremerker som ser ut som riper og oppskrapet støpejern kanskje? Så blir tyvene uinteressert og folk du sykler fra blir enda mer imponert av farten
Dekka? 2.1 er jo litt smalt og jeg har tilfeldigvis et par lite brukt Maxxis Ardent Race 2.2 liggende, EXO er det vel og (:
Hva med en rød eller blå spacer under stem? Det koster lite http://www.ebay.com/itm/Bike-Bicycle-Cycling-Stem-Carbon-Fiber-Washer-Headset-Spacer-5mm-10mm-/181751019511?var=480700621072&hash=item2a513477f7:m:mZLrFY_Oz5QiwoEhu52gEYQ
Få tak i klistremerker som ser ut som riper og oppskrapet støpejern kanskje? Så blir tyvene uinteressert og folk du sykler fra blir enda mer imponert av farten
hehe.. Akkurat nå er jeg der at jeg har henvist kona til sofaen og har med meg sykkelen i senga når den ikke er intim med min endestuss. Men det kan jo hende kona en dag blir lei av sofaen og henviser sykkelen til et sted hvor jeg ikke har kontroll på den til en hver tid.
Men jeg kan jo hive ut soveroms-TVen og plassere den på TV-benken. Så har vi både noe fint å se på og mulighet for å oppfylle våre ektenskaplige plikter samtidig.
Ville likevel primært satset på god forsikring og trygg parkering
Etter å ha blitt frastjålet gromsykkelen i 2013 har jeg vært EKSTREMT paranoid med syklene mine. Forsikringa er også økt til 30000 pr sykkel med en snill egenandel, så jeg er godt dekket der også.
Jeg har andre sykler (dvs én annen sykkel siden den gamle alu-sykkelen skal selges) som skal brukes ved behov for parkering andre steder enn det jeg anser trygt.
En 26" alu scale 60 med mekaniske skivebremser ble attraktiv for tyver. Eneste stedet en 710 kan stå i fred er inne. Bør ikke stå ute!
Det er det som er tanken. Men et tenkt scenario med en jævla rask fyr som stopper og hiver sykkelen inn i kassebilen mens jeg står i grøfta og miger er ikke utenkelig.
Også har jeg observert at dyre sykler er ute av landet nesten før de er stjålet. Men litt billigere sykler er det en viss sjanse for å finne igjen enten i en grøftekant eller i henda på en av hofteknekkerne i nærmiljøet.
En ting er i hvertfall sikkert og det er at denne sykkelen ikke skal utsettes for "Uglification".
Men en liten ting til ønsker jeg meg litt input på:
Jeg har ikke planer om å oppgradere noenting på denne. Men jeg ønsker å bytte ut én godt synlig ting slik at jeg umiddelbart kjenner igjen sykkelen på gata om den skulle bli stjålet.
Noen forslag? Holker, kanskje? Eller bare en strategisk plassert teip-bit et eller annet sted?
Bytt til Lizard Skin DSP holker i en fresh farge :-) Bra hoker som er synlig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Er ikke alltid at det hjelper med spesielle kjennetegn. Jeg husker min flotte Marin Pine Mountain med oransje Tiogadekk på midten av 90 tallet. Tenkte ikke engang på min sykkel da en av byens løse fugler syklet rundt på en sykkel på en sykkel med oransje dekk som jeg hadde. Det gikk i midlertidig opp ett lys en uke senere når jeg jeg skulle ta sykkelen fatt. Og både sykkelen og den løse fuglen var borte vekk.
Scott Speedsteren min med kombipedaler og hengerfeste dukket dessverre aldri opp igjen. Hadde et håp om at noen skulle legge merke til noe såpass spesielt på en (ny) racer.. ;-)
Jeg vil nok mene at de fleste som stjeler dyre sykler er ganske rutinerte.
Nå gleder jeg meg til i morgen. Jeg hadde to timer til en jomfrutur på kalenderen nå i kveld. Da skjer det selvsagt noe som gjør at jeg må tilbringe disse to timene på jobb.
Men i morgen står vekkerklokka på 0630. Da skal Grusveiene i Fredrikstadmarka til pers. Kanskje prøve en snutt eller to med sti også.
Men en minifres kan du gravere inn navnet ditt i ramma om du tør. Så lakkerer du i graveringen med en annen farge enn ramma sånn at alle ser det er din sykkel og det er umulig å fjerne uten å ødelegge sykkelen.
Ny på forumet her og ny når det kommer til offroad sykling og spesielt sykkeltilpasning/geometri. Har noe erfaring fra landevei, dog er dette på nivå av hobby mosjonist.
Vurderer sterk denne sykkelen selv, men er veldig usikker når det kommer til sittestilling. Prøvde så vidt å prøvesitte Scott`n igår og må si at jeg synes den var veldig foroverlent.
Så det jeg lurer på er hvor mye kan jeg forvente å kompensere for dette ved å bytte stem (annen vinkel/lengde) uten at sykkelen blir rar å sykle på? Bør jeg rett og slett finne en annen sykkel som har snille geometri i utgangspunktet?.
Ny på forumet her og ny når det kommer til offroad sykling og spesielt sykkeltilpasning/geometri. Har noe erfaring fra landevei, dog er dette på nivå av hobby mosjonist.
Vurderer sterk denne sykkelen selv, men er veldig usikker når det kommer til sittestilling. Prøvde så vidt å prøvesitte Scott`n igår og må si at jeg synes den var veldig foroverlent.
Så det jeg lurer på er hvor mye kan jeg forvente å kompensere for dette ved å bytte stem (annen vinkel/lengde) uten at sykkelen blir rar å sykle på? Bør jeg rett og slett finne en annen sykkel som har snille geometri i utgangspunktet?.
Håper noen kan gi meg noen innspill.
Hvis du bytter ut med et kortere stem med litt vinkel på og setter på et styre med rise vil du få justert ganske mye. Setet kan også flyttes en del i lengderetningen for justering.
Men skal du bruke så mye penger på en sykkel bør du være trygg på at den passer før du kjøper. Butikkene pleier å være behjelpelige med å tilpasse. Så om du handler på XXL kan du be dem sette på et White overkill styre for å se om det hjelper. Så kan du også be om å få prøve med flere forskjellige stem.
Når syklene passerer femsifret beløp bør butikken være villig til å gjøre en innsats for å selge.
Selv sitter jeg veldig godt på den. Men både terrengsykkelen jeg har syklet på til nå og cyclocrossen er omtrent like aggressive så jeg er jo vant til stillingen.
Da har jeg endelig fått jomfruturen og følelsen har gått fra "å så pen den er" til nær ekstase over hvor god den er. Sykkelen er utrolig rask frem til jeg går tom for gir. Men da er det bare snakk om sekunder før jeg går tom for pust også så det er helt OK.
Jeg merket først hvor rå den var da jeg syklet fra Pæddekummen opp til toppen av gangbrua over Sannesund. 2 ganske bratte stigninger og de har aldri gått så lett. Og igjen var det frem til lufta forsvant. Nå er det altså min form alene som setter grensene opp bakker og ikke en kombinasjon av sykkel og form som på de andre syklene.
Også prøvde jeg meg etter hvert på et bunnyhop over en vannpytt. Jeg har aldri mestret teknikken helt men med gaffelen satt på Trail så fikk jeg så mye luft at høydeskrekken satt inn og jeg fløy langt over vanndammen. Jeg brøt ut i en spontan latterkrampe som varte i flere minutter. Kanskje jeg kan mestre litt stisykling likevel?
Her er noen bilder fra morgenens tur. Sykkelen tar seg MEGET godt ut i morgendisig solskinn.
Skal ta meg en tur på en annen XXL og sjekke om de gidder å sette på ett annet styre/stem. Fikk litt inntrykk av at han jeg snakket med kun konkluderte med at sykkelen var svært aggressiv og ikke så mye å få gjort med det.
Er det noen "grense" for hvor annerledes (lengde/vinkel) stem man kan sette på før sykkelens egenskaper blir helt "feil"?
Sikkert teit spørsmål, men som sagt kan jeg egentlig null og niks om sykkel geometri.
Pattron - godt spørsmål som jeg håper du får gode svar på.
Primært bør du vite hva du vil ha. Scale er en fartsmaskin som er fleksibel nok til å takle stiturer. Men om du vil ha en rolig tursykkel med oppreist sittestilling, velg en modell med tilsvarende geometri, ikke velg en fartsmaskin
Pattron - hvis du ikke har syklet noe særlig, men planlegger å bli mer aktiv vil jeg vært forsiktig med å velge en sykkel med for oppreist sittestilling. Grunnen er at det som føles feil i dag vil (sannsynligvis) være det du ønsker deg etter noen timer på sykkel. Kommer selvfølgelig an på form, alder, ambisjonsnivå og evt muskel-/skjelettplager. Det du kan gjøre er å få med justerbart stem, starte på topp, og senke styret gradvis inntil det originale stemet passer. Det sagt, du kan også velge en mosjonssykkel som Sepeda foreslår og evt gjøre sitteposisjonen mer fremoverlent hvis behovet melder seg.
Selv om dette ikke er en veldig dyr sykkel vil jeg vel også si at om en ikke har syklet før og ikke "vet helt" så er det en unødvendig dyr sykkel å handle til førstegangskjøp. Vi vet at veldig mange dyre sykler som "førstegangskjøp" ender på Finn, såvidt brukt, tre år senere, med et gigantisk tap. Det kan være en innser hvor mye tid sykling tar, får vondt i et kne, vondt i viljen og så videre. Vil påstå at du bør ha erfaring med en del 2-3 timers turer og vite at sykling er noe en har lyst til å drive med før det er vits med en 710.
Var ute å testet sykkel en liten runde nå. Satt absolutt ikke feil på den, men skal prøve med ett stem med litt mer vinkel og litt kortere for mer sofa følelse.
Ser at skruene på selve stemmet skal dras til med maks 6 nm. Men hva med den skruen som går ned i styrerøret? 6 nm på den og?
Den er bare for å stramme styrelageret, så den skal strammes mens de andre skruene på stemmet er løse, og den strammes til et sted mellom at du kjenner slark i styrelageret og at du kjenner at lageret begynner å gå tregt. Når du er fornøyd så strammer du skruene på stemmet og etterpå har skruen ned i kronerøret ikke lenger noen funksjon.