Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen

Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen #2067643 08/03/2016 20:09
S
SykkelOdd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Jeg har en drøyt 1 år gammel Tacx i-flow som har fungert helt fint frem til nå, og som jeg egentlig er greit fornøyd med.
Men nå har jeg fått problemer med den, den får plutselig ikke kontakt med bremsen. Når jeg kobler til rulla så får PC og program (Tacx trainer software) så får den kontakt med styre enheten med en gang, men står PC bare i det uendelig å søker etter bremseenheten. Lyset på styreenheten er også gult, et tegn på manglende kontakt med bremseenhet.

Jeg har feilsøkt, sjekket kabler, plugget ut-inn alle kabler og koblinger, strøm av-på, reinstallert alle drivere på PC og alt av software. Har lest det lille som er av support på tacx nettsider og fulgt de små guidene de har, men fortsatt intet liv.

Det hører også med til historien at når jeg skulle bruke rulla lørdag så fikk jeg ingen kadens på skjermen, men ettersom jeg oppdaget dette midt i en økt så sjekket jeg det ikke opp før jeg var ferdig. Oppdaget da at ledningen til kadensmåler hadde falt ut av koblingen til bremsen (mini-jack plugg). Kan det ha noe med saken å gjøre (den er selvfølgelig reinstallert nå)?

Synes også det luktet litt varmt av bremsen siste gang jeg brukte den (lørdag) og derfor plukket jeg nå av deksler for å se etter tydelige "varmeskader", men så ingenting unormalt eller som var tydelig skadet.

Er det noen som har opplevd noe lignende?
Er det noen som har tips til hva jeg skal gjøre her? Feilsøking eller typiske feil å se etter?

Rule #12: The correct number of bikes to own is n+1.
Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2067658 08/03/2016 21:01
U
ulvenett Offline
Fersking
Fersking
U
Hei

Fikk akkurat samme problem på min i-Vortex(trur det er det den heter) i dag. Etter 10 sekunder med sykling så mistet jeg kontakten. Søkte rundt på nettet, men de tipsene som jeg fant på tacx forumet hjalp meg ikke videre. Men det er tydlig at andre har hatt eksakt samme problem.

Forøvrig har den fungert smertefri siden den ble kjøpt for noen år siden. Men når du nevner det, så har kadens målingene vært veldig ustabile og garantert ikke riktige de 2-3 siste turene jeg har hatt(over en 2 ukers periode :))
Har forsåvidt også lagt merke til at det virker som det kan være noe dårlig kontakt eller lignende i det område jeg plugger i strømmen. Har hørt en sånn summelyd/knitrelyd eller lignende når jeg kobler i strømmen og har måtte flere ganger tatt ut og plugget i, eventuelt riglet litt i strømkablen for å få på bremsen.
Har ikke hatt tid til å skru av dekslet og sjekket under det enda. Forsåvidt vet jeg ikke om det er noe jeg har lyst å styre for mye med før jeg vet om jeg kan få noe på garanti eller ikke.

Om du skulle finne en fix, del den gjerne

TorArne
Skulle ønske jeg fikk syklet mer.
Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: ulvenett] #2067884 09/03/2016 13:37
S
SykkelOdd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Sitat: ulvenett
Hei

Har forsåvidt også lagt merke til at det virker som det kan være noe dårlig kontakt eller lignende i det område jeg plugger i strømmen. Har hørt en sånn summelyd/knitrelyd eller lignende når jeg kobler i strømmen og har måtte flere ganger tatt ut og plugget i, eventuelt riglet litt i strømkablen for å få på bremsen.
Har ikke hatt tid til å skru av dekslet og sjekket under det enda. Forsåvidt vet jeg ikke om det er noe jeg har lyst å styre for mye med før jeg vet om jeg kan få noe på garanti eller ikke.

Om du skulle finne en fix, del den gjerne

Ser nå at jeg var litt i overkant ivrig og løsningsorientert i feilsøkingen min, burde nok ikke skrudd opp dette dekselet. Typisk uflaks nå er at noen oppdager det ved en service og garanti forsvinner.

Jeg har også forsøkt å rikle med strømkabel, men etter å ha plukket av dekselet så så jeg at festet til kabelen gikk langt inn i bremsen. Altså "rikling" har ikke noe for seg.

Har sendt inn en feilrapport til Tacx via Tacx Support Tool, venter på svar fra de.

Skal dele eventuell løsning som dukker opp.

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2067900 09/03/2016 14:14
S
SykkelOdd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Fikk nå følgende epost fra Tacx:

It is important to understand if the VR interface is connected normally
If that is the case it could be 3 things

1. The cable is broken or not correct connected. You can turn the cable 180degrees (so brake end goes in T1932 interface and and the other way around)
2. The is moister in the T1932 interface (can be checked, if you unscrew the back and then take the plastic sides off. Here you can see on the print if there is green corrosion
3. The brake is broken, then it needs to be checked for warranty. Please contact your shop for this.

Nr 1 og 2 har jeg allerede prøvd, så XXL here I come...

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2067980 09/03/2016 20:16
U
ulvenett Offline
Fersking
Fersking
U
Hei

Fikset faktisk mitt problem i dag. Sakser løsningen fra tacx forumet

From Tacx Trainer Software start Tacxupdate.exe.
C:\Program Files (x86)\Tacx\TacxTrainersoftware4\updater\Tacxupdate.exe

Select Vortex brake and do the update, upload update to the trainer (Skip if shows no connection), then blue progress bar appears at the end led of brake change to red/green.

Prøvde selvfølgelig det samme i går, men da fikk jeg det ikke til. Så etter litt nærmere studering av diverse tråder på tacx forumet , så endte jeg opp med å gjøre følgende.

Restarta PC. La den så ANT+ USB tingen lå omtrent fysisk inntil der jeg kan tru sender befinner seg, leste at dette kunne være lurt.
Deretter måtte jeg kjøre nevnte prosedyre X antall ganger hvor jeg byttet USB port på PC omtrent like mange ganger og restartet bremsen Y antall ganger i tillegg.
Da plutselig fikk jeg suksess på firmware oppdatering, eventuelt reinstall i og med bremsa allerede var nyeste.

Har dog ikke tested det enda, men fikk iallefall grønt lys etterpå.

Håper dette kan være til hjelp for deg og eventuelt andre, for etter å lest på tacx forumet så ser det ut til å være ett kjent problem som flere opplever.

TorArne
Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: ulvenett] #2068288 10/03/2016 20:57
S
SykkelOdd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Sitat: ulvenett
Hei
Restarta PC. La den så ANT+ USB tingen lå omtrent fysisk inntil der jeg kan tru sender befinner seg, leste at dette kunne være lurt.
Deretter måtte jeg kjøre nevnte prosedyre X antall ganger hvor jeg byttet USB port på PC omtrent like mange ganger og restartet bremsen Y antall ganger i tillegg.

Har du en nyere versjon med Ant+/Bluetooth overføring?
Jeg har en i-flow med USB kabling, ikke noe trådløst.

Var innom XXL i dag og de har ikke i-Flow lenger, så fikk tilbud om en Flow Smart i stedet. Der er det Bluetooth overføring. Hadde ikke med meg alle deler til rulla nå, så bli ikke noe bytte i dag. Men kanskje jeg burde teste litt mer før jeg byttet, eller er Flow rulla så mye bedre at jeg bare burde slå til?

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2068294 10/03/2016 21:21
T
Tor Ivan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Tror jeg ville ha byttet til Flow Smart. Mener Smart rulla passer bedre til andre treningsprogram, f.eks Trainerroad. Jeg ble fort lei alt maset om oppdateringer og reinstalleringer av Tacx programvaren og bruker nå kun Trainerroad. (har i-flow)

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2068297 10/03/2016 21:31
S
SykkelOdd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Har lest litt om Flow smart rulla, men får litt inntrykk av at jeg trenger en ekstra kit til mange penger for å koble den til PC?
https://www.tacx.com/en/products/software/upgrade-smart

Har TTS4 Advanced i dag der jeg har designet egne økter, ønsker å benytte meg av dette videre. Ipaden er "opptatt" med Netflix..

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2068300 10/03/2016 21:36
S
SykkelOdd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Tolker det også dit hen at jeg må investere i egen cadensmåler utenom?
https://www.xxl.no/tacx-speed-cadence-se...1114616_1_style

Begynner fort å bli dyr denne reklamasjonen...

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2068340 11/03/2016 07:05
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SykkelOdd
Har lest litt om Flow smart rulla, men får litt inntrykk av at jeg trenger en ekstra kit til mange penger for å koble den til PC?
https://www.tacx.com/en/products/software/upgrade-smart

Har TTS4 Advanced i dag der jeg har designet egne økter, ønsker å benytte meg av dette videre. Ipaden er "opptatt" med Netflix..

Tolker det dit at Flow Smart bruker BT og Ant for å snakke med PC,pad osv. I tillegg har Tacx endelig åpnet programvaren sin, slik at du kan bruke andre programmer til å styre rulla, ikke bare TTS4. Det oppgraderingskitet er til Bushido, Vortex og Satori tror jeg.

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2068341 11/03/2016 07:06
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SykkelOdd
Tolker det også dit hen at jeg må investere i egen cadensmåler utenom?
https://www.xxl.no/tacx-speed-cadence-se...1114616_1_style

Begynner fort å bli dyr denne reklamasjonen...

Jeg bruker Garmin sin kadens og fartsmåler. Fungererer helt fint mot TTS

Re: Tacx i-flow får ikke kontakt med bremsen [Re: SykkelOdd] #2068461 11/03/2016 11:22
U
ulvenett Offline
Fersking
Fersking
U

[/quote]
Har du en nyere versjon med Ant+/Bluetooth overføring?
Jeg har en i-flow med USB kabling, ikke noe trådløst.
[/quote]

Har I-Vortex hvor alt er trådløst ja

TorArne

Moderator  support