|
|
Toppturski?
|
Re: Toppturski?
[Re: GeirK]
09/03/2016 09:52
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Det kan jeg. - Veivalg opp Nordre Sætretind, rygger som er vanskelig å se på kart. - Veivalg rygg opp grøthornet til Lisjetinden. Tidvis brattere en vist på kart. - Veivalg opp Gjugra, mange kipper og rygger som ikke vises på kartet.
Men som jeg sier, stemmer ikke helt. Man snakker ikke om store forskjeller, men små rygger, små heng, slakere partier o.l Dette er vanskelig å se på et kart og enklere å ta vurderinger på underveis på turen.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/03/2016 10:06
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehe. Ja, jeg har sett de. Du skriver dog at du ikke orker å sende.  Tror i tillegg de muligens blir litt små. Jeg bruker rundt størrelse 43-43,5 i vanlige sko.
Redigert av H.Iversen; 09/03/2016 10:20.
|
|
|
[Re: Laban]
09/03/2016 10:09
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Det kan jeg. - Veivalg opp Nordre Sætretind, rygger som er vanskelig å se på kart. - Veivalg rygg opp grøthornet til Lisjetinden. Tidvis brattere en vist på kart. - Veivalg opp Gjugra, mange kipper og rygger som ikke vises på kartet.
Men som jeg sier, stemmer ikke helt. Man snakker ikke om store forskjeller, men små rygger, små heng, slakere partier o.l Dette er vanskelig å se på et kart og enklere å ta vurderinger på underveis på turen. Det er klart at et kart ikke vil vise alle detaljer, men med ekvidistanse på 20m på skredkart opplever jeg det som mer enn bra nok for min del. Men beveger man seg mye i skredutsatt terreng, noe jeg selv ikke gjør, kan det sikkert være lurt med klinometer. På skredkartet er det også vanskeligere å se terrengformasjoner når de ulike fargene er på, så det kan være lurt å skru av disse for nøyere planlegging, evt se på et ordinært kart.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
09/03/2016 10:11
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
så får jeg heller oppgradere om jeg skulle få ambisjoner. Vi liker oppgraderinger.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
09/03/2016 10:47
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Mine 5 cent: 2. Sikkerhetsutstyr: Spade og søkestang skal alle ha i vinterfjellet- skredsøkeren stiller jeg meg mer tvilende til som nybegynnerutstyr! Et kurs, skredkunnskap, klinometer og tur etter evne betyr mer for din overlevelse enn skredsøker/ballongsekk. Skal man gå i terreng hvor man ikke trenger skredsøker kan man droppe søkestang også. Spade også om været er bra. Kjøper man toppturski, så er oddsen stor for at man vil ende opp i skredterreng eller utløpssoner og da er SM obligatorisk etter min mening, sammen med søkestang og spade. Alle kan gjøre feil, snø og skred er særdeles komplekst og vanskelig. Selv skredeksperter blir tatt i skred. Det hjelper ikke å ha kurs og klinometer om man ligger 1 meter under snøen. Da har man statistisk sett 18 min, etter dette er sjansen liten for å overleve. Da må man ha SM og en gruppe som vet å bruke dette. Derfor går jeg aldri på tur med folk i skredterreng uten at de har SM, søkestang og spade, samt at de bruker mange timer på å trene på både bruk og utgraving. Jeg vil ikke ligge under snøen og vite at det løper hodeløse høns over meg uten kunnskap og utstyr. Ellers veldig enig at det er viktig med tur etter evne, klinometer og kunnskap. Kjøp en god skredbok, skikompis og staying alive in avalanche terrain er å anbefale. Les, gå tur, grav og lær. Klinometer viktig, meget viktig. Bare en liten ekstra ting om man skal tro Bruce Tremper så er ballongsekk det viktigste som har skjedd innen skredsikkerhet noen sinne. Viktigere en ASSS, kurs og alt annet. Ikke at jeg nødvendigvis er helt enig. Det du skriver er en bra oppsummering av din, min og trolig de fleste toppturisters tilnærming til turliv, tror de færreste vil synes at dette er kontroversielt. Men du skriver jo så godt som rett ut at du nekter å gå på tur med nybegynnere, og det var tanker rundt hvordan disse bør tilnærme seg randoneelivets gleder som gjorde at jeg skrev det jeg skrev. Alle skal selvsagt bruke det sikkerhetsutstyret de ønsker, men senest på mandag overhørte jeg en dude som skulle ha full toppturpakke på en sportsbutikk, inkludert "en sånn søker, så jeg ikke bli tatt av skred.."
|
|
|
09/03/2016 10:54
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvis det er ragovennlig terreng du trasker rundt i trenger du et par breiere fjellski med innsving, ikke kg ekstra plastikk å drasse på på tur. Litt som å kjøre 160mm gyngesofa i Nordmarka hvis du skjønner.
Kjøp deg et par fischer S-bound, åsnes storetind eller lignende på finn og skru over rivabindingen
|
|
|
[Re: Ynot]
09/03/2016 10:58
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis det er ragovennlig terreng du trasker rundt i Det er akkurat det jeg ikke gjør.  Jeg bruker Rago i terrenget fordi det er det jeg har. Men nedturen er litt vel spennende tidvis. Har svært liten kontroll.
|
|
|
[Re: Storkopp]
09/03/2016 10:59
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Mine 5 cent: 2. Sikkerhetsutstyr: Spade og søkestang skal alle ha i vinterfjellet- skredsøkeren stiller jeg meg mer tvilende til som nybegynnerutstyr! Et kurs, skredkunnskap, klinometer og tur etter evne betyr mer for din overlevelse enn skredsøker/ballongsekk. Skal man gå i terreng hvor man ikke trenger skredsøker kan man droppe søkestang også. Spade også om været er bra. Kjøper man toppturski, så er oddsen stor for at man vil ende opp i skredterreng eller utløpssoner og da er SM obligatorisk etter min mening, sammen med søkestang og spade. Alle kan gjøre feil, snø og skred er særdeles komplekst og vanskelig. Selv skredeksperter blir tatt i skred. Det hjelper ikke å ha kurs og klinometer om man ligger 1 meter under snøen. Da har man statistisk sett 18 min, etter dette er sjansen liten for å overleve. Da må man ha SM og en gruppe som vet å bruke dette. Derfor går jeg aldri på tur med folk i skredterreng uten at de har SM, søkestang og spade, samt at de bruker mange timer på å trene på både bruk og utgraving. Jeg vil ikke ligge under snøen og vite at det løper hodeløse høns over meg uten kunnskap og utstyr. Ellers veldig enig at det er viktig med tur etter evne, klinometer og kunnskap. Kjøp en god skredbok, skikompis og staying alive in avalanche terrain er å anbefale. Les, gå tur, grav og lær. Klinometer viktig, meget viktig. Bare en liten ekstra ting om man skal tro Bruce Tremper så er ballongsekk det viktigste som har skjedd innen skredsikkerhet noen sinne. Viktigere en ASSS, kurs og alt annet. Ikke at jeg nødvendigvis er helt enig. men senest på mandag overhørte jeg en dude som skulle ha full toppturpakke på en sportsbutikk, inkludert "en sånn søker, så jeg ikke bli tatt av skred.." Skummelt. Men denne rock'n'roll-holdningen ser ut som å bare være økende, i takt med økningen av folk i fjellet. Ikke den jeg vil ha i turgruppa mi, ei heller i samme fjellside som meg
|
|
|
09/03/2016 11:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og disse klarer du å bedømme helningen på fra avstand ved bruk av speilkompasset?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Storkopp]
09/03/2016 11:37
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Det du skriver er en bra oppsummering av din, min og trolig de fleste toppturisters tilnærming til turliv, tror de færreste vil synes at dette er kontroversielt. Men du skriver jo så godt som rett ut at du nekter å gå på tur med nybegynnere, og det var tanker rundt hvordan disse bør tilnærme seg randoneelivets gleder som gjorde at jeg skrev det jeg skrev. Alle skal selvsagt bruke det sikkerhetsutstyret de ønsker, men senest på mandag overhørte jeg en dude som skulle ha full toppturpakke på en sportsbutikk, inkludert "en sånn søker, så jeg ikke bli tatt av skred.."
Jeg går rett som det er på tur med nybegynnere, men det blir en annen tur en med de jeg vanligvis går tur med. Men jeg stiller krav til at de som jeg går på tur med har utstyr og trening i brukav dette, om det er skredterreng. Skal ikke mye mer en 5-10 timer trening til, så er man begynt å bli kjent med utstyret sitt. Men det er min måte å redusere risiko og konsekvens OM jeg noen gang skulle bli tatt i skred. Som nybegynner må man gå gradvis, alt for mange befinner seg i terreng de ikke har forutsetning for å ferdes i. Jo mer erfaring, jo mer komplekst terreng kan man bevege seg i. Trene med SM, grave, lese terreng, notere, lese bøker, gå mye på tur. Og ja, det finnes for mange tullinger som han du nevner. Ser flust av dem her på Sunnmøre.
|
|
|
09/03/2016 11:38
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Og disse klarer du å bedømme helningen på fra avstand ved bruk av speilkompasset? Mange av dem ja. Itillegg til å beregne maks utløpslengde på skred.
|
|
|
09/03/2016 12:06
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Hehe. Ja, jeg har sett de. Du skriver dog at du ikke orker å sende.  Tror i tillegg de muligens blir litt små. Jeg bruker rundt størrelse 43-43,5 i vanlige sko. Bruker str 44 i Giro Alpineduro, og mondo 27 i alpin og randosko. De kan ikke være større. Du må for all del ikke kjøpe skoene for store. På de første turene skal du være bekymret for at du har kjøpt for små sko.
|
|
|
[Re: DeepFu]
09/03/2016 12:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mål lengden på foten og kjøp etter det. Jeg har kjøpt randostøvler til både meg og poden på nettet med gode resultater. Mine var det bare å gå inn, men han har litt særere føtter enn meg og måtte gjennom en runde hos bakeren.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/03/2016 12:10
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvis det er ragovennlig terreng du trasker rundt i Det er akkurat det jeg ikke gjør.  Jeg bruker Rago i terrenget fordi det er det jeg har. Men nedturen er litt vel spennende tidvis. Har svært liten kontroll. RAgo er en skikkelig dårlig pinnestiv fjellski med mye spenn og uten innsving lagd for å gå rett fram til polpunktet eller langs kvistaløyper på hardangervidda med tung sekk. Egner seg lite som en allround fjellski for vasing i fjell og skog. Spørsmålet er da; hvis du synes det er litt kjipt med cyclocross på sti, vil du da følge rådet om å skaffe deg enn stisykkel, eller en utforhoj som du blir anbefalt her?
|
|
|
[Re: Ynot]
09/03/2016 12:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Spørsmålet er da; hvis du synes det er litt kjipt med cyclocross på sti, vil du da følge rådet om å skaffe deg enn stisykkel, eller en utforhoj som du blir anbefalt her? Selv på fjellskiterreng synes nå jeg det er mye mer morsomt med utforhoi, i påska i fjor tok jeg en tur på Storhornet med i følge med to andre på fjellski, og det var konstant venting på fjellskikjørerne som måtte ta det med ro store deler av strekket pga fokksnø og varierende forhold. Rammebindinger kan jeg være enig i er ekvivalent med utforhoi på varierende sti, men en akseptabelt lett toppturrigg gir så mye mer moro i nedoverbakkene enn de lettere fjellskiene at det er absolutt verdt de ekstra kaloriene på oppoverturen. Jeg er litt i tenkeboksen på om jeg skal handle meg fjellski sjøl for tida, men tror jeg lander på at jeg dropper utgiften, det er bare så utrolig mye mer morsomt å kunne kjøre på med skikkelig randorigg at jeg heller velger den type turer når jeg skal ut.
Redigert av perbl; 09/03/2016 12:32.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
09/03/2016 12:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv på fjellskiterreng synes nå jeg det er mye mer morsomt med utforhoi,
Med mindre terrenget er småkupert, regner jeg med.
|
|
|
09/03/2016 13:00
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mål lengden på foten og kjøp etter det. Jeg har kjøpt randostøvler til både meg og poden på nettet med gode resultater. Mine var det bare å gå inn, men han har litt særere føtter enn meg og måtte gjennom en runde hos bakeren. Jeg målte meg frem til 27,5cm. Mao skal jeg da ha 27,5 sko? Uansett merke? Skal prøve de i 28 jeg har lånt i dag. Hvordan er størrelsen sammenlignet mellom de forskjellige merkene? Hvilke merker er bra? Har sett mest på Scarpa og Dynafit da det rett og slett ligger mest av de på finn ser det ut til.
|
|
|
09/03/2016 13:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mål lengden på foten og kjøp etter det. Jeg har kjøpt randostøvler til både meg og poden på nettet med gode resultater. Mine var det bare å gå inn, men han har litt særere føtter enn meg og måtte gjennom en runde hos bakeren. Jeg målte meg frem til 27,5cm. Mao skal jeg da ha 27,5 sko? Uansett merke? Skal prøve de i 28 jeg har lånt i dag. Hvordan er størrelsen sammenlignet mellom de forskjellige merkene? Hvilke merker er bra? Har sett mest på Scarpa og Dynafit da det rett og slett ligger mest av de på finn ser det ut til. Jeg har kjøpt Scarpa og Dynafit etter å ha målt på anvist metode og fått full klaff. Målte du begge føttene? Mine er omtrent like lange, men eldstemann hadde 13mm forskjell i lengde.
|
|
|
09/03/2016 13:15
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Målte du begge føttene? Mine er omtrent like lange, men eldstemann hadde 13mm forskjell i lengde. Jepp, målte begge. Lengste fot var 27,5. Korteste er noen få mm kortere.  Du har mao hatt samme størrelse i begge merker sko?
|
|
|
09/03/2016 13:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Målte du begge føttene? Mine er omtrent like lange, men eldstemann hadde 13mm forskjell i lengde. Jepp, målte begge. Lengste fot var 27,5. Korteste er noen få mm kortere.  Du har mao hatt samme størrelse i begge merker sko? Nei. Jeg har kjøpt Dynafit til meg og Scarpa til sønnen min på nettet etter å ha målt som anbefalt. Både skoene mine og skoene hans passet på størrelsen. Forskjellene mellom merkene er at Dynafit lager samme ytterskall for størrelse n og n+0,5, mens Scarpa lager samme ytterskall for n-0,5 og n. Det vil si at en Dynafit-støvel i 27,5 kan gjøres mindre ved å skifte innerstøvel, mens en Scarpa-støvel kun kan gjøres større.
|
|
|
09/03/2016 13:35
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei. Jeg har kjøpt Dynafit til meg og Scarpa til sønnen min på nettet etter å ha målt som anbefalt. Både skoene mine og skoene hans passet på størrelsen.
Forskjellene mellom merkene er at Dynafit lager samme ytterskall for størrelse n og n+0,5, mens Scarpa lager samme ytterskall for n-0,5 og n.
Det vil si at en Dynafit-støvel i 27,5 kan gjøres mindre ved å skifte innerstøvel, mens en Scarpa-støvel kun kan gjøres større. Ah, da skjønner jeg. Så mao om jeg kjøper en Dynafit i 28 så kan jeg få den ned i 27,5 om den føles for stor? Mens en Scarpa i 27,5 kan jeg få opp i 28? Blir interessant å se hvordan den Maestrale-støvelen jeg har lånt i 28 passer meg i kveld. 
|
|
|
09/03/2016 13:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ah, da skjønner jeg. Så mao om jeg kjøper en Dynafit i 28 så kan jeg få den ned i 27,5 om den føles for stor? Mens en Scarpa i 27,5 kan jeg få opp i 28? Blir interessant å se hvordan den Maestrale-støvelen jeg har lånt i 28 passer meg i kveld. Ikke helt. Dynafit i 28 kan kun gjøres større siden 28 og 28,5 bruker samme skal. Scarpa i 27,5 kan du, som du sier, gjøre større siden 27,5 og 28 bruker samme skall.
|
|
|
09/03/2016 13:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Selv på fjellskiterreng synes nå jeg det er mye mer morsomt med utforhoi,
Med mindre terrenget er småkupert, regner jeg med. Blir det altfor kupert er det nå ikke noen topptur å snakke om uansett, og den type turer drar jeg ikke på sålenge jeg kun har toppturski. Skal sies at jeg synes det går ganske greit å gå på flatere terreng og med fellene, men om det ikke er noen topp med bra nedkjøring mot slutten av turen er det jo lite poeng i å ha med seg toppturutstyr.
Per B.
|
|
|
09/03/2016 14:11
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ah, da skjønner jeg. Så mao om jeg kjøper en Dynafit i 28 så kan jeg få den ned i 27,5 om den føles for stor? Mens en Scarpa i 27,5 kan jeg få opp i 28? Blir interessant å se hvordan den Maestrale-støvelen jeg har lånt i 28 passer meg i kveld. Ikke helt. Dynafit i 28 kan kun gjøres større siden 28 og 28,5 bruker samme skal. Scarpa i 27,5 kan du, som du sier, gjøre større siden 27,5 og 28 bruker samme skall. Ah! Bra persisering. Da er jeg med.  Da kan det jo mao hende at skoene Desmo selger passer meg.
|
|
|
09/03/2016 14:29
|
Arne_And
More than words
|
More than words
En liten presisering: du kan ikke kjøpe sko utelukkende ut i fra lengden på skoa, du må ha en formening om du har høy/lav vrist, bred fot, stort volum i foten osv, og så prøve å finne ut hvilke modeller som matcher din fot. Om jeg hadde kjøpt Scarpa Maestrale på nett så hadde jeg vært garantert at den ikke passet uansett størrelse, mens så godt som alle Garmont og Dynafit passer min fot når størrelsen er rett.
|
|
|
09/03/2016 14:38
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du må også bestemme deg for hvilken type binding du skal ha. Det er ikke alle sko som er kompatible med alle typer bindinger.
|
|
|
[Re: Arne_And]
09/03/2016 14:45
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om jeg hadde kjøpt Scarpa Maestrale på nett så hadde jeg vært garantert at den ikke passet uansett størrelse, mens så godt som alle Garmont og Dynafit passer min fot når størrelsen er rett. Hvorfor?
|
|
|
[Re: Girona]
09/03/2016 14:45
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du må også bestemme deg for hvilken type binding du skal ha. Det er ikke alle sko som er kompatible med alle typer bindinger. Akkurat den er jeg klar over nå. 
|
|
|
[Re: Arne_And]
09/03/2016 16:49
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
En liten presisering: du kan ikke kjøpe sko utelukkende ut i fra lengden på skoa, du må ha en formening om du har høy/lav vrist, bred fot, stort volum i foten osv, og så prøve å finne ut hvilke modeller som matcher din fot. Om jeg hadde kjøpt Scarpa Maestrale på nett så hadde jeg vært garantert at den ikke passet uansett størrelse, mens så godt som alle Garmont og Dynafit passer min fot når størrelsen er rett. En liten presisering: du kan ikke kjøpe sko utelukkende ut i fra lengden på skoa, du må ha en formening om du har høy/lav vrist, bred fot, stort volum i foten osv, og så prøve å finne ut hvilke modeller som matcher din fot. Om jeg hadde kjøpt Scarpa Maestrale på nett så hadde jeg vært garantert at den ikke passet uansett størrelse, mens så godt som alle Garmont og Dynafit passer min fot når størrelsen er rett. En liten presisering: du kan ikke kjøpe sko utelukkende ut i fra lengden på skoa, du må ha en formening om du har høy/lav vrist, bred fot, stort volum i foten osv, og så prøve å finne ut hvilke modeller som matcher din fot. Om jeg hadde kjøpt Scarpa Maestrale på nett så hadde jeg vært garantert at den ikke passet uansett størrelse, mens så godt som alle Garmont og Dynafit passer min fot når størrelsen er rett. Amen. Føtter er forskjellige, det er alpinsko også. Nå er jeg i den vanskelige enden, og har hod erfaring i hvordan ting ikke skal være. Uansett kan ikke anbefalingen om å bruke god tid på å prøve flere forskjellige støvler med kyndig hjelp gjentas nok ganger. Er man uheldig kan smertene bli noe inni )/kr2!48;&/@/!;&:&: at man ikke gidder å dra på tur til slutt
|
|
|
09/03/2016 18:31
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Det er dog ofte av det man har sett på kartet ikke helt stemmer når man ser terrenget. Kan du nevne noen gode eksempler på dette? Kanskje selvsagt for en del, men nevner det like vel. Helninger som går helt eller delvis på isbreer kan være vesentlig annerledes i virkeligheten enn det kartet viser. Mener å ha lest at kartgrunnlaget for mange av kartene i 50.000-serien ble laget på 70-tallet. Og breene har trekt seg mye tilbake siden den gang. Holdt på å kjøre utfor et ca 20m høyt stup i nærheten av Stryn en gang, der det i følge kartet skulle være en fin helning på ca 30 grader. Var snøvær og flatt lys og hadde griseflaks fordi jeg stoppet og skulle ta bilde av nestemann. Stoppet noen få meter før kanten.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
|
|